Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är lite sugen att testa denna metod. Att vissa verkar tycka att detta är mete skiter jag i :P

Tycker det verkar som gjort för en massa lintrassel med dessa upphängare men det verkar vara

effektivt.

Någon som kan ta sig tid att förklara lite grundläggande info? Eller länka till någon sida. Har sökt

men inte hittat något.....

/Niklas

Posted

Är lite sugen att testa denna metod. Att vissa verkar tycka att detta Är mete skiter jag i :P

Tycker det verkar som gjort för en massa lintrassel med dessa upphÄngare men det verkar vara

effektivt.

Någon som kan ta sig tid att förklara lite grundlÄggande info? Eller lÄnka till någon sida. Har sökt

men inte hittat något.....

/Niklas

har du provat söka på tjecknymf? ;)

Posted
IJ lite sugen att testa denna metod. Att vissa verkar tycka att detta 䲠mete skiter jag i :P

Tycker det verkar som gjort fn massa lintrassel med dessa upph䮧are men det verkar vara

effektivt.

N姯n som kan ta sig tid att fara lite grundl䧧ande info? Eller l䮫a till n姯n sida. Har smen inte hittat n姯t.....

/Niklas

Har finns en massa matnyttigt

http://www.johanklingberg.com/artiklar.aspx

Posted (edited)

"Tjecknymfning" består för mig av i huvudsak 3 "delar" (blir ju alltid lite personlig tolkning)

1. "kortdistans" vilket väl är det de flesta förknippar med just tjecknymfning. Här fiskar man med i stort sett bara tafsen utanför toppöglan, kanske någon meter lina.

2. "mediumdistans" där man fiskar med någon/några meter lina utanför toppöglan.

3. "långdistans" där man fiskar runt en 10/15 meter lina utanför toppöglan.

Idag har Tjecknymfningen gått mot lättare och lättare utrustning, men man bör ju anpassa det lite efter var och efter vad man fiskar. Idag används till stor del #2-3 spön i längder runt 9'6"-11'. Kort och medeldistansfisket utförs ju med hög spöföring, så vikt är något som man kan ha i åtanke om man fiskar långa dagar. Eftersom man "oftast" inte hanterar några längre kast så är spöets "kastegenskaper" inte det primära utan mer spöets förmåga att lyfta tunga set med nymfer, kroka med mycket tunna tafsar samt styra/menda tafs/lina på ett bra sätt. För mig passar utan tvekan lite mjukare spön med medium/helaktion absolut bäst till detta fiske. Nu använder jag i huvudsak ett Vision Cult #4 11'1" spö som är mjukt och har längden för att styra tafs/lina under alla förhållanden jag fiskar. Under vissa förhållanden fiskar jag med flourcarbon ned till 0,08 mm och där är det enda jag lyckas fiska med mjuka spön då spön med mer "toppig" action lätt snärtar av dessa tafsar.

Rulle är väldigt mycke bara magasin för lina här, så samma förutsättningar som för allt annat fiske. Vikten är ju även något man kan ha i åtanke här. Själv använder jag en Vision GT Bronze #2-4 utan broms som väger 85 gram.

Linan jag använder är av WF typ med kort klump. Viktigt är att linan flyter bra i ändan då man fiskar med förhållandevis tunga nymfer. Igen så handlar det ju inte om några extrema kastlängder. Att kunna hantera linan på ett bra sätt, dvs mendning och möjligheten att skapa en liten "krok" längst ut på linan vid "långdistans" är av större vikt än att kunna hålla 30 meter i luften utan att det blir slängigt.

Mellan fluglina och tafs sitter ofta en "indikator" bestående av en bit färgad nylonlina, coil eller dacron. Att lära sig se och läsa indikatorn på rätt sätt är ju en av de roligaste delarna med tjecknymfning. :D

Tafsmaterial är otaperad mono eller flourcarbon normalt någonstans runt spöets längd. Undantaget här är förstås när man fiskar med tafsar i längderna 9-18 meter, då fungerar en viss tapering bäst. Men detta faller ju lite mer under "French/Spanish/LTH" nymfning, men detta blir ju mer och mer en del av"Tjecknymfning" också. Enklast är att ta en bit tafsmaterial av spöets längd, sedan så lägger man till en 30 cm för varje upphängare man tänker fiska med och knyter upphängaren med en "drop loop" på den plats man vill ha upphängaren. Fördelen med drop loop är att man får en 90 gradig vinkel på upphängaren. Dvs ska man fiska med en 3 meters tafs med 3 upphängare så tar man 3,0+0,3+0,3+0,3 meter tafsmaterial. Sedan så knyter man första drop loopen ca 0,5 meter från ändan och nästa 0,5 meter ovanför den osv. Många fiskar även med så kallat NZ tackel men kritikerna påstår man fiskar av mindre yta med den typen av setup. Helt klart så minskar det risken för trassel dock. Tjockleken på tafsmaterialet jag har går från en 0, 20 till 0,08 mm. Tunnare tafsmaterial "skär" ju snabbare genom vattnet än tjockt då ytan blir mindre. Dvs man kan alltså till viss del anpassa hur djupt nymferna fiskar med tjockleken på tafsmaterialet. Det är inte frågan om att fiska supertunga nymfer som sjunker och uppträder som stenar, mer om att fiska med lätt bundna, rätt förtyngda nymfer och tafs anpassat efter djup och strömförhållande.

Lite input från mig gällande tjecknymfning som för mig är det absolut roligaste fisket. 80-90% av tiden äter ju fisken under vattenytan, så söka fisken med det i åtanke tycker jag är en bra början :D Går ju skriva spaltmeter om det här fisket, är ju fantastiskt roligt fiske där man nästan alltid får fisk. Finns säkert folk som inte håller med, men det här är lite om med vad jag bedriver mitt tjecknymfande -_-

Edited by BoobieNewbie
  • Like 2
  • Thanks 3
Posted

"Tjecknymfning" består för mig av i huvudsak 3 "delar" (blir ju alltid lite personlig tolkning)

1. "kortdistans" vilket väl är det de flesta förknippar med just tjecknymfning. Här fiskar man med i stort sett bara tafsen utanför toppöglan, kanske någon meter lina.

2. "mediumdistans" där man fiskar med någon/några meter lina utanför toppöglan.

3. "långdistans" där man fiskar runt en 10/15 meter lina utanför toppöglan.

Idag har Tjecknymfningen gått mot lättare och lättare utrustning, men man bör ju anpassa det lite efter var och efter vad man fiskar. Idag används till stor del #2-3 spön i längder runt 9'6"-11'. Kort och medeldistansfisket utförs ju med hög spöföring, så vikt är något som man kan ha i åtanke om man fiskar långa dagar. Eftersom man "oftast" inte hanterar några längre kast så är spöets "kastegenskaper" inte det primära utan mer spöets förmåga att lyfta tunga set med nymfer, kroka med mycket tunna tafsar samt styra/menda tafs/lina på ett bra sätt. För mig passar utan tvekan lite mjukare spön med medium/helaktion absolut bäst till detta fiske. Nu använder jag i huvudsak ett Vision Cult #4 11'1" spö som är mjukt och har längden för att styra tafs/lina under alla förhållanden jag fiskar. Under vissa förhållanden fiskar jag med flourcarbon ned till 0,08 mm och där är det enda jag lyckas fiska med mjuka spön då spön med mer "toppig" action lätt snärtar av dessa tafsar.

Rulle är väldigt mycke bara magasin för lina här, så samma förutsättningar som för allt annat fiske. Vikten är ju även något man kan ha i åtanke här. Själv använder jag en Vision GT Bronze #2-4 utan broms som väger 85 gram.

Linan jag använder är av WF typ med kort klump. Viktigt är att linan flyter bra i ändan då man fiskar med förhållandevis tunga nymfer. Igen så handlar det ju inte om några extrema kastlängder. Att kunna hantera linan på ett bra sätt, dvs mendning och möjligheten att skapa en liten "krok" längst ut på linan vid "långdistans" är av större vikt än att kunna hålla 30 meter i luften utan att det blir slängigt.

Mellan fluglina och tafs sitter ofta en "indikator" bestående av en bit färgad nylonlina, coileller dacron. Att lära sig se och läsa indikatorn på rätt sätt är ju en av de roligste delarna med tjecknymfning. :D

Tafsmaterial är otaperad mono eller flourcarbon normalt någonstans runt spöets längd. Undantaget här är förstås när man fiskar med tafsar i längderna 9-18 meter, då fungerar en viss tapering bäst. Men detta faller ju lite mer under "French/Spanish/LTH" nymfning, men detta blir ju mer och mer en del av"Tjecknymfning" också. Enklast är att ta en bit tafsmaterial av spöets längd, sedan så lägger man till en 30 cm för varje upphängare man tänker fiska med och knyter upphängaren med en "drop loop" på den plats man vill ha upphängaren. Fördelen med drop loop är att man får en 90 gradig vinkel på upphängaren. Dvs ska man fiska med en 3 meters tafs med 3 upphängare så tar man 3,0+0,3+0,3+0,3 meter tafsmaterial. Sedan så knyter man första drop loopen ca 0,5 meter från ändan och nästa 0,5 meter ovanför den osv. Många fiskar även med så kallat NZ tackel men kritikerna påstår man fiskar av mindre yta med den typen av setup. Helt klart så minskar det risken för trassel dock. Tjockleken på tafsmaterialet jag har går från en 0, 20 till 0,08 mm. Tunnare tafsmaterial "skär" ju snabbare genom vattnet än tjockt då ytan blir mindre. Dvs man kan alltså till viss del anpassa hur djupt nymferna fiskar med tjockleken på tafsmaterialet. Det är inte frågan om att fiska supertunga nymfer som sjunker och uppträder som stenar, mer om att fiska med lätt bundna, rätt förtyngda nymfer och tafs anpassat efter djup och strömförhållande.

Lite input från mig gällande tjecknymfning som för mig är det absolut roligaste fisket. 80-90% av tiden äter ju fisken under vattenytan, så söka fisken med det i åtanke tycker jag är en bra början :D Går ju skriva spaltmeter om det här fisket, är ju fantastiskt roligt fiske där man nästan alltid får fisk. Finns säkert folk som inte håller med, men det här är lite om med vad jag bedriver mitt tjecknymfande -_-

Stort tack för ditt mycket grundliga svar :wub: Inser att det blir till att införskaffa ett nytt spö. Så projektet läggs på hyllan till nästa år.

Men det ska garanterat provas!

Posted

Stort tack för ditt mycket grundliga svar :wub: Inser att det blir till att införskaffa ett nytt spö. Så projektet läggs på hyllan till nästa år.

Men det ska garanterat provas!

Som Spen säger så går det bra med vilket spö som helst ^_^ Tjecknymfning är väl lite mer av en "approach" eller samling av "best practices" för nymffiske i strömmande vatten. Tjecknymfning är ju ej heller en statisk de facto "standard", det utvecklas ju hela tiden, såväl som influeras av olika metoder som French, Spanish eller LTH fiske. Ta dom grejjer du har, fungerar garanterat ^_^ Första tillfällena jag tjecknymfade fiskade jag med ett 9' #7 spö :P Sedan om man fastnar för det så kan man ju ge sig på att skaffa prylar mer "anpassade" för just tjecknymfning. :)

• 10 years later...
Posted

Kommande fiskesäsong ska jag nörda ner mig lite i nymffisket.

Utrustning 11 fot klass 4 spö.

Har tagit en coatad skjutlina som jag fäster tafsen i, verkar funka när jag testat.

Prövade lite smått i somras med ett Kinaspö, fick en del harrar men lyckades knäcka toppen på det spöet och då blev det paus i nymffisket. Ska tilläggas att jag fiskade där dt var ganska grunt så det var lätt att få ner nymfen på botten.

Tanken är nu att fiska av älvfåran i selen, kan nog vara 4 -5 meter vatten i fåran på sina håll, bredden på fåran är sällan mer än 5-7 meter, ofta betydligt smalare, förmodligen botten med sand eller berghäll.

Jag inbillar mig att där nere lurar det stor Harr och stor sik

Utrustning ett Vision nymphmaniac som jag hann pröva några gånger innan säsongen tog slut och tror nu att jag har en schyst utrustning.

När man läser om fisket använder dom riktigt tunna tafsar 0,08-0,12, känns i min värld lite klent, 0,12 kanske funkar, men även det känns klent.

Ni som fiskar med nymf, vilken tafs tjocklek använder ni er av, säg att ändflugan är en storlek 10-12 med 5-6,5 mm tungstensskalle, en ev. två upphängare med 2,5-3 mm tungstenskallar.

nymferna och även streamers bundna på Jiggkrok, kommer även testa wollybugger varianter på streamer krok som är rejält förtyngda som botten fluga.

Där jag fiskar är det inte mer strömt än att det går att vada, Harr över kilot kommer jag få är jag ganska säker på, kommer säkerligen dra fast 2 stora harrar samtidigt oxå.

Kommer på vissa ställen ankra med båten vid älvfåran och lobba ut ekipaget uppströms enligt alla konstens regler.

Tafstjockleken är av intresse och andra goda råd mottages

//Tomas

Posted

Jag brukar köra 0.16 ut i spetsarna, en stam av 0.20-0.25 som jag sedan kör 0.16 som tagends ut till flugorna. och då fiskar jag endast 2 flugor. är det riktigt djupt och strömt så kör jag på lite blyhagel i en dropshot rig. OBS. Jag är långt ifrån något form av proffs.

största problemet du kommer få (om din text stämmer) är dubbelhugg, är så fallet skulle jag inte köra tre flugor. inte två heller om det visar sig att dubbelhugg blir en vanlig grej.

Coatad runningline är tjockare än man tror, det gör stor skillnad (för mig) de där .00 mm skillnad i tjocklek. funkar det för dig så kör på det, men pröva annars byta ut det mot Nylon istället, eller investera i en coatad nymflina.

Men som sagt, fungerar det för dig, kör på!

• Like 1
Posted

Ett av mina bästa fiskeminnen är från Slovenien när jag och polaren besökte en pool precis utanför Tolmin. Tre fransmän (franskreggade bilar) står mitt på finsträckan och mendfiskar, hälsar inte när vi som vanligt glatt hejar. Otrevliga jävlar kom vi överens om, då blir det ju upp till bevis.

Tre kast senare landade polaren en regnbåge på runt 2kg på torrt och vi fullkomligt osedvanligt betedde oss tillräckligt idiotiskt för att samtliga fransmän skulle se fisken. Min tur, upp till bevis! Det tog mig i alla fall tio kast, kanske till och med femton, innan jag landade en ungefär lika stor fisk till. Samma beteende. Samma sura fransmän som under tiden fått exakt noll fiskar.

Vi hejade glatt och åkte därifrån.

I övrigt hänvisar jag till Hank Patterson när det gäller checknymfing.

Posted (edited)

Konsten är ”förnimmelsen” lite svårt att förklara men du vet det när det fungerar.linans gång i vattnet - går det lite fortare eller långsammare ? Snabbt mothugg, bra också att hålla koll på punkten där tafsen går ned i vattnet, du lär dig att se när något händer = mothugg! Inte så lätt i början, men när du lärt dig tekniken så har du ett mycket spännande fiske!
Fisket vill ofta vara på kortare håll, är väl självklart när du läst det jag skrivit ovan. Fiske oftast längs en strömkant eller vid djuphåla. Jag har endast använt metoden sent på hösten och har haft många spännande och bra fisken då. Tight lines! Ps. Har alltid endast använt en nymf, gillar inte att ha fler flugor att trassla med och många fisk kan du få ändå!

Edited by Sovereign
  • Like 1
Posted
On 11/22/2022 at 6:19 AM, Karl T said:

Har lyssnat på Podden 👍 tydligen är French Nymphing mest effektivt enligt Klingberg.

Kommande sommar blir intressant, det gäller att boka en lång semester👍

Posted
10 hours ago, Canefreak said:

Man kan tycka vad man vill om tjecknymf, men det är jäkligt effektivt!

Kan inte annat än att vara bra om man får kläm på det, fisken äter ju merparten av sitt käk under ytan 👍

• Like 2
  • Thanks 1
Posted
5 hours ago, Ismo said:

Kör min Puppa djupt!!!  Hur svårt kan det vara..?:rolleyes:

Det har jag gjort, puppan längst ut på tafsen och en ganska tung jig nymf en halvmeter ovanför.

Funkar 👍 

Posted
2 hours ago, Ismo said:

Började mitt liv inom Fiske!!!..att Meta..:mellow:

Nymffiske och mete är i stort sett lika👍 Kanske därför som det är så pass effektivt🙂

• 8 months later...
Posted

Nu har jag hunnit med en hel del nymffiske med långa klena spön.

Lite klokare har jag oxå hunnit bli, tror jag🙂

Började med klena tafsar, små nymfer, resultatet var inget vidare.

Band nya nymfer med tyngre skallar, kastandet gick bättre men fortfarande dåligt med fisk.

Ändrade taktik, ändflugan en Jig Wolly Bugger med 6,4 mm tungstensskalle, en upphängare utan förtyngning, nu började det hända saker.

Ganska fort slopade jag upphängaren efter ett antal knäckta tafsar. Platsen jag fiskade har en ganska starkströmfåra och med två riktigt stora harrar hade jag inte en chans att hålla kvar harrarna i kanten av strömmen.

Fisken drog ner efter strömmen, höll jag emot knäcktes tafsen, när jag lät dom gå ner för strömmen tvinnades nedre tafsen av (såg så ut i alla fall)

Intressant var att när en stor Harr högg, verkade det som att det triggade andra stora harrar att ta.

Uppgraderade sighterlinan rejält och ökade på tafstjockleken till 1-2X och slopandet av upphängare.

Efter att hemläxan gjorts, slopa upphängare, grövre tafs då mina damer och herrar händer det.

Hade en vecka med ett sånt sagolikt fiske, nästan så man får nypa sig själv i armen för att se om det är sant. Fått väldigt mycket stor fisk, mer än jag kunnat drömma om, största harren 1,7 kg och väldigt många över kilot. Fick mer stor harr under dessa dagar än jag normalt får under en sommar. 

Har i princip bara fiskat med 2 flugtyper, svarta eller bruna wollybugger med silver kropp och silver tungstensskalle, flugorna bundna på 8 ans krok och ca 40-45 mm långa. Squirmy wormy oxå kraftigt förtyngda, fjollrosa har funkat bäst🙂

Fisketeknik, uppströmskast, ta hem flugan aningen fortare än strömmen, spötoppen alltid nedströms flugan, krokning av fisken i strömmens riktning. Håll koll på sighterlinan, vid minsta avvikelse från det normala ”set the hook”🙂 

Ska nu ge mig på storöring med den här tekniken, får se hur det går.

Poängen med ovan är att du får ner flugorna på botten där det är ganska djupt, du känner/ser när fisken tar.

Ställde frågan tidigare om vilken lina man ska ha, köpte mig en nymflina, onödigt köp, behövs ingen fluglina, räcker med nylon, tycker jag🙂

Med kraftigt förtyngda nymfer är det inget problem att kasta så långt som det krävs. 
3 veckor semester kvar, få se om jag lyckas lura nån storöring till hugg🙂

• Like 8
Posted
På 2023-08-02 at 11:56 puoltsa19 sa:

Nu har jag hunnit med en hel del nymffiske med långa klena spön.

Lite klokare har jag oxå hunnit bli, tror jag🙂

Började med klena tafsar, små nymfer, resultatet var inget vidare.

Band nya nymfer med tyngre skallar, kastandet gick bättre men fortfarande dåligt med fisk.

Ändrade taktik, ändflugan en Jig Wolly Bugger med 6,4 mm tungstensskalle, en upphängare utan förtyngning, nu började det hända saker.

Ganska fort slopade jag upphängaren efter ett antal knäckta tafsar. Platsen jag fiskade har en ganska starkströmfåra och med två riktigt stora harrar hade jag inte en chans att hålla kvar harrarna i kanten av strömmen.

Fisken drog ner efter strömmen, höll jag emot knäcktes tafsen, när jag lät dom gå ner för strömmen tvinnades nedre tafsen av (såg så ut i alla fall)

Intressant var att när en stor Harr högg, verkade det som att det triggade andra stora harrar att ta.

Uppgraderade sighterlinan rejält och ökade på tafstjockleken till 1-2X och slopandet av upphängare.

Efter att hemläxan gjorts, slopa upphängare, grövre tafs då mina damer och herrar händer det.

Hade en vecka med ett sånt sagolikt fiske, nästan så man får nypa sig själv i armen för att se om det är sant. Fått väldigt mycket stor fisk, mer än jag kunnat drömma om, största harren 1,7 kg och väldigt många över kilot. Fick mer stor harr under dessa dagar än jag normalt får under en sommar. 

Har i princip bara fiskat med 2 flugtyper, svarta eller bruna wollybugger med silver kropp och silver tungstensskalle, flugorna bundna på 8 ans krok och ca 40-45 mm långa. Squirmy wormy oxå kraftigt förtyngda, fjollrosa har funkat bäst🙂

Fisketeknik, uppströmskast, ta hem flugan aningen fortare än strömmen, spötoppen alltid nedströms flugan, krokning av fisken i strömmens riktning. Håll koll på sighterlinan, vid minsta avvikelse från det normala ”set the hook”🙂 

Ska nu ge mig på storöring med den här tekniken, får se hur det går.

Poängen med ovan är att du får ner flugorna på botten där det är ganska djupt, du känner/ser när fisken tar.

Ställde frågan tidigare om vilken lina man ska ha, köpte mig en nymflina, onödigt köp, behövs ingen fluglina, räcker med nylon, tycker jag🙂

Med kraftigt förtyngda nymfer är det inget problem att kasta så långt som det krävs. 
3 veckor semester kvar, få se om jag lyckas lura nån storöring till hugg🙂

Vilket material använder du till silverkroppen?

Posted
1 hour ago, Lawson said:

Vilket material använder du till silverkroppen?

Vanlig silver tinsel med silver ribbing, har även använt mini flatbraid.

lägger en sträng superlim på kroppen innan jag lindar på tinslet, håller mycket bättre då👍

Posted
9 hours ago puoltsa19 sa:

Vanlig silver tinsel med silver ribbing, har även använt mini flatbraid.

lägger en sträng superlim på kroppen innan jag lindar på tinslet, håller mycket bättre då👍

Ok, mina tinselkroppar blev inte vackra. Förtyngde med koppar eller bly. Får byta förtyngning eller testa flatbraid.