Hoppa till innehåll

Resa till tropikerna i början av nästa år?


j.apelgren

Recommended Posts

Hej Matt!

Tack för mycket information!

Som jag tidigare nämnt så är det fiske utan guide som gäller för mig.

Min plan är att vara borta ca. 3 veckor, då blir det för dyrt med guide.

Kanske någon dag med guide, men största delen blir "DIY".

Har du varit på Ambergris Caye? Vad tror du i så fall om möjligheterna att fiska själv där?

Tänkte hyra något billigt boende, en golfbil och kayak ibland och dra runt och leta bonefish, permit o tarpon.

Vad jag hört så finns det bra möjligheter till fiske på egen hand bara man tar sig bort från badstränderna i San Pedro.

Boende finns för 7000:-/person i 3 veckor.

Bil 2500:-/person i 3 veckor

flyg t.o.r 10.000-12.000:-/ person

D.v.s man klarar sig med en budget under 30.000:- för tre veckor.

Turneffe finns inga möjligheter att bo och fiska utan guide va? Där finns bara en lodge, och det är fiskelodgen?

Som du säger om Florida Keys, man behöver båt.

Hyr man kayak och ev. båt några dagar så kommer man ut till flatsen.

Har läst mycket om fiske på egen hand i Florida och är jäkligt sugen på det.

Här finns gott om billigt boende, hyrbil och bensin är billigt och det är billigt och enkelt att flyga till Miami.

Jag har också vart på Guadeloupe. Det är också ett alternativ.

Det var dock för 4-5 år sen och jag hade inget körkort då, därav ingen hyrbil.

Vi bodde och fiskade på syd-östra delen av ön. I St. Anne och St. Francois närmare bestämt.

Men egentligen är det väll nord-västra delen av Grande-Terre och nord-östra delen av Basse-Terre man ska till.

Vart fiskade du på Gudeloupe? Hade du båt eller kayak?

Eller fiskade du med Alexis (Guiden)?

Tror inte han finns kvar på Guadeloupe längre, och han var enda guiden när jag var där. Så på Gudeloupe är det bara fiske på egen hand som gäller.

Mvh Jonas

3 Veckor är hur coolt som helst.

Vi testade inte Ambergris men har hört att det skall vara bra.

Turneffe är ju som sakt enbart en lodge med guider och det är i princip det enda stället att bo på.

När jag var på Guadeloupe så blandade jag eget DIY fiske med att köra några dagar med Alexis.

När jag var med Alexis så fiskade vi vid mangroveområden för Tarpon och Snook. Fick en Snook på 20 lbs :-)

DYI fisket var enbart från flatsen vid St- Francois.

Ett grymt intressant alternativ på DIY resa är Turks and Caicos ligger strax söder om Bahamas. Man kan enkelt ta sig med flyg från Miami. Jag har för mig att man skulle öppna en linje från London. Där finns det milsvider med flats och magroveområden.

Jag har fiskat North Caicos en ö som är helt oexploaterad. Flatsen låg lite svårt till så det krävdes bil men gott om Bonefish.

Jag har hört att huvudön Provo som är lite exploaterad (skall ha riktigt bra flats som ligger hyfsat lätt tilgängligt.

Kom ihåg att du måste lösa fiskekort (kostar nästan inget)

Kan vara värt och göra lite efterforskningar på vilka öar som har de bästa flatsen. Tror att man kan hitta boenden till hyfsat bra priser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

bumpar lite :) nån som e sugen på att åka kollat lite på bahamas eller thailand eller mexico... e de nån som e intresserad så pm mig gäller även om ni har andra förslag på ställen att åka till,, till ok pris .. min budget blir 25-30k

mvh:björn

Redigerad med pikehunter29
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Hej!

Jag la ned planerna på en fiskeresa 2013. Intresset var ganska svalt och dom röck i mig från annat håll. Vi blev ett kompisgäng som drog till Thailand och hade det jävligt bra istället. Fiskefritt.. Men gott om annat!

 

Åker dock till Tobago 14 dagar om en vecka istället :)

 

Fortfarande sugen på Florida. Men det får bli en annan gång!

 

Edit: När jag ändå har ordet.. Ingen som har ett tarpon-spö och rulle att sälja? Behöver en reservutrustning. #11 eller #12.

Redigerad med JonasA
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...