Jump to content
Edgeforum

Fenwick Teckna av #5

Recommended Posts

Har precis beställt ett Fenwick Teckna av #5 9ft 4-delat, så det jag undrar om det är nån som har erfarenhet av det spöet.

Svårt att hitta information om det.

Kom gärna med tips om lina som passar det spöet:

Edited by acke81

Har precis beställt ett Fenwick Teckna av #5 9ft 4-delat, så det jag undrar om det är nån som har erfarenhet av det spöet.

Jag har två Techna. ett 9 fot klass 4 och ett 9 fot klass 3. Helt underbara spön. Hade dom haft ett annat namn och annan leverantör hade dom höjts till skyarna.(så blev det i FIN). Jag har mina ute på nätet till struntpris, men ingen köpare. Säljer för att jag måste ha 4-delat, de långa ryms inte i bilen. Fördeln med Techna är att de tar flera linklasser utan problem. Ett bra köp du gjort.
Jag har två Techna. ett 9 fot klass 4 och ett 9 fot klass 3. Helt underbara spön. Hade dom haft ett annat namn och annan leverantör hade dom höjts till skyarna.(så blev det i FIN). Jag har mina ute på nätet till struntpris, men ingen köpare. Säljer för att jag måste ha 4-delat, de långa ryms inte i bilen. Fördeln med Techna är att de tar flera linklasser utan problem. Ett bra köp du gjort.
vart på nätet ligger dom? Pris???

Du beställde spöt!

Just nu har jag Sameo lina Python #6. Den fungerar utmärkt. Vill du ha en riktig skjutare så har du Airflo 40+, men om du köper den så se till att du köper den nyaste versionen för dom har gjort om övergången mellan klumpen och "skjutlinan". På den gamla versionen var den för tvär och det blev "gångjärn" och coatingen sprack.

"Snart bjuder Streamdance upp till dans"

Kul och höra att det är ett bra spö. Fick tipset om spöet av en trevlig herre (mrgryling).

Det är kul att folk är så hjälpsamma här på edge :)

Kan instämma i vad mrgreyling säger angående linvikt. Jag har gjort det enkelt för mig och fastnat för en lina till en linprofil till alla spön, Sameos Phyton. Till 9 fot #3 använder jag en fyra. Till 9 fot #4 en femma. Trots medioker kastteknik så täcker jag alllt från 3 meter till krokningsbart avstånd. Men pröva själv om du har möjlighet.

En av dom bästa kustspön jag har haft i min hand,fast jag har två delat älskar dom

Nu ligger Hardy och Orvis o samlar damm tlls fenwick knäcks eller nått annat

Funkar med alla linor som jag har testat och bra med långdistans intermediat genomskilnliga linor

Edited by Meritaimen

Vad för klass använder du till kusten?

Här har du länken till butik: http://fiskedepan-ebutik.se/epages/Ballou.mobile/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/fiskedepan-ebutik.se/Categories

Säljs för 999:- + provision till mig för att jag tog min tid och letade upp länken ;)

Tack till mrgreyling som gav mig tipset om spöet.

Edited by acke81

Låter bra att de funkar med flera linklasser. Men hur känns det när man, t ex, hänger på en femlina på ett #4-spö och har hela klumpen ute? Går det att utveckla?

Är spöna så att säga rättklassade, undrar jag också.

Låter bra att de funkar med flera linklasser. Men hur känns det när man, t ex, hänger på en femlina på ett #4-spö och har hela klumpen ute? Går det att utveckla?

Är spöna så att säga rättklassade, undrar jag också.

Har fortfarande inte provat spöet, eftersom jag inte fått det än, kommer tillbaka med information så fort jag fått det. Edited by acke81
  • 2 weeks later...

Nu har jag provat spöet vid två tillfällen, första gången körde jag med en Rio Grand lina och då tänkte jag, va F** är det för skit spö!! det skulle säljas fort som attan.

Men idag på min lediga dag tänkte jag, jag ska ge det en sista chans med Gl tricast lina som har en helt annan linprofil. WOW! då började det hända saker. Från att hata det till att älska det helt :wub: :wub: :wub: .

Jag kan också tillägga att jag har ett Gl Lpxe rs #5 som jag tycker väldigt mycket om, men jag har en ny favorit :)

Så "mrgreyling", jag saknar inte längre mitt före detta G.loomis Streamdance spö :)

Vad för klass använder du till kusten?

Här har du länken till butik: http://fiskedepan-eb...k.se/Categories

Säljs för 999:- + provision till mig för att jag tog min tid och letade upp länken ;)

Tack till mrgreyling som gav mig tipset om spöet.

Klockrena spön har en 7:a som jag använder för storöringfiske, hade en femma som jag fiskade i många år med.