Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske en busenkel fråga, varför har bågen så jäkla svårt för att reproducera sig? Är de manipulerade eller är det helt fel förhållanden här i Sverige?

Inte reflekterat ngt om detta tidigare.

Guest ffk-silverkroken
Posted

hej,

Läste någon artikel om detta och de framhöll att orsakerna var avsaknaden av strömmande jämnvarmt vatten på våren samt ett högt pH. Sen är ju våra RB genetiskt något som är ganska långt ifrån de fiskar som finns i villt tillstånd i tex Nordamerika. Den artikeln jag läste hade de ett vatten i småland (tror jag) där de hade just de rätta förutsättningarna och där hade de en helt naturlig förökning.

Men i dagsläget är det bara en fördel om de inte kan bilda bestånd för annars skulle utsättningarna förbjudas i många vattensystem där det finns vildfisk.

Problem uppstår ju nu när de leker på samma ställe som lax och öring och förstör deras lagda rom.

//Silverkroken

Posted

Vi har självproducerande regnbåge i vårt klubbvatten. Tyvärr så överlever inte så många sedan någon lustigkurre släppt i ett gäng gäddor...

För några år sedan hade vi i första hand ett bestånd av helt vild bäckröding (nåja, den var ju inplanterad från början), men även en del regnbåge. Gäddan tyckte tydligen om bäckrödingen, för när gäddan började föröka sig i sjön försvann rödingen. Nu verkar det som om gäddan är på tillbakagång, och genast ser vi fisk i bäcken, lekgropar och yngel.

Sjön är egentligen ingen sjö utan en uppdämd källa. Tillflödet är gjort som en bäck, och den håller en relativt jämn temperatur på runt 11 grader året runt. Är det riktigt kallt på vintern sjunker temperaturen, men inte mer än ett par grader.

// Big

Posted
hej,

Läste någon artikel om detta och de framhöll att orsakerna var avsaknaden av strömmande jämnvarmt vatten på våren samt ett högt pH. Sen är ju våra RB genetiskt något som är ganska långt ifrån de fiskar som finns i villt tillstånd i tex Nordamerika. Den artikeln jag läste hade de ett vatten i småland (tror jag) där de hade just de rätta förutsättningarna och där hade de en helt naturlig förökning.

Men i dagsläget är det bara en fördel om de inte kan bilda bestånd för annars skulle utsättningarna förbjudas i många vattensystem där det finns vildfisk.

Problem uppstår ju nu när de leker på samma ställe som lax och öring och förstör deras lagda rom.

//Silverkroken

Regnbågen är en vårlekande fisk så egentligen borde de inte störa lax/öringleken. Bäckröding som är höstlekande är ett betydligt större problem vad gäller konkurrens om lekplatser.

Angående regnbågens svårighet att föröka sig har jag hört att det kan bero på de långa ljusa nätterna på våra breddgrader. Ynglen är mer pelagiska än öringens och trycker inte mot botten när det är ljust. De blir då utsatta för en ökad predation.

Posted

Om ni lugnar er till imorgon då Betis, Pappan till alla bängbåge utsättningar i Sverige, loggar på. Då får ni nog ett svar.. Det finns nog ingen här på forumet som kan detta bättre än han...

Posted

Jag pratade med en kompis som är rätt inne på detta ämne och vet vad ham snackar om.....han förklarade att vi fel vatten temperaturer här i Sverige...han förklarade att hade vi haft en månad vår till med kallare vatten så hade inte rommen dött och det hade nog funkat med självreproduverad regnbåge plus att vi skulle behöva nytt "blod" in i sverige för våran stam är ganska sönderavlad.....men han tror att i fjäll världen skulle regnbågen trivas och att det skulle kunna göra gott för fiske turismen här i detta land ...vi skulle med våran fina natur och kunna erbjuda ett fiske med rang...iochförsig så gör vi redan det men det skulle krydda tillvaron lite till....folk fnyser åt bågen men ändå e vi alla sugna på att åka till Nya Zeeland eller Patagonien eller liknanden och då är det inget fel på att fiska båge!..lite dumdristigt tänkt ..synd att inte engelmännen planterat in detta även i vårat land för 100 år sedan för Vild Regnbåge är en väldigt rolig sportfisk med ett hett temprament i drillningen!...

Detta är vad min polare tycker och jag kan hålla med honom på en del med det där om försöka få regnbågen att föröka sig här i Sverige och bli en vild fisk för det hade varit väldigt roligt att ta en fin regnbåge i 60 cm klassen på torrt bland renar,harrar och fjäll....

Posted

Att kampen är något speciellt kan jag tänka mig efter att ha drillat några rymlingar som transformerats till "steelheads", men jag tycker inte vi ska blanda regnbågen med våra egna örigar, harrar och rödingar. No, no, no...

// Big

Posted
synd att inte engelmännen planterat in detta även i vårat land för 100 år sedan för Vild Regnbåge är en väldigt rolig sportfisk med ett hett temprament i drillningen!...

Detta är vad min polare tycker och jag kan hålla med honom på en del med det där om försöka få regnbågen att föröka sig här i Sverige och bli en vild fisk för det hade varit väldigt roligt att ta en fin regnbåge i 60 cm klassen på torrt bland renar,harrar och fjäll....

Vild regnbåge är helt klart en fin sportfisk, den är tuffare och snabbare i vattnet än både öring och lax, men vill man fiska sådana så får man faktiskt masa sig iväg dit dom finns naturligt, eller olyckligt inplanterad! En nyintroducerad art tar alltid någon annan arts utrymme i ekosystemet och jag hoppas att de flesta med mig inte är beredda att göra sådana offer!

Man skall inte mixtra med naturen!

Posted

Jo jag fick en sådan vild båge coh det var då jag började fundera. Det var en jäkla kraft i den...

Men jag tycker inte vi ska förstöra vattendragen med båge.. inte där det finns vild öring etc.

Posted

Regnbåge i de svenska fjällen vore definitivt en ekologisk jättekatastrof. Det är väl bättre att glädjas åt att regnbågen ganska sällan kan föröka sig här än att försöka få den att göra det oftare.. Introduktion av främmande arter har aldrig varit en bra idé någonstans.

Posted
Jag pratade med en kompis som är rätt inne på detta ämne och vet vad ham snackar om.....han förklarade att vi fel vatten temperaturer här i Sverige...han förklarade att hade vi haft en månad vår till med kallare vatten så hade inte rommen dött och det hade nog funkat med självreproduverad regnbåge plus att vi skulle behöva nytt "blod" in i sverige för våran stam är ganska sönderavlad.....men han tror att i fjäll världen skulle regnbågen trivas och att det skulle kunna göra gott för fiske turismen här i detta land ...vi skulle med våran fina natur och kunna erbjuda ett fiske med rang...iochförsig så gör vi redan det men det skulle krydda tillvaron lite till....folk fnyser åt bågen men ändå e vi alla sugna på att åka till Nya Zeeland eller Patagonien eller liknanden och då är det inget fel på att fiska båge!..lite dumdristigt tänkt ..synd att inte engelmännen planterat in detta även i vårat land för 100 år sedan för Vild Regnbåge är en väldigt rolig sportfisk med ett hett temprament i drillningen!...

En jävla tur att din kompis har helt fel... Så vi slipper ha en massa skitbågar i våra vatten.. Jag tycker att det räcker gott med Röding, Öring och Harr.. Rödingen är en fisk som fightas lika bra som en Bängbåge...

Men som sagt tur att han har fel för det finns andra som trott att det skulle gå sätta in Bängbåge här uppe. Men lyckligtvis så klarade de bara en sommar sedan va de döda... ;)

Guest MADMOOSE
Posted
Regnbågen är en vårlekande fisk så egentligen borde de inte störa lax/öringleken. Bäckröding som är höstlekande är ett betydligt större problem vad gäller konkurrens om lekplatser.

Däri ligger väl problemet.Det är inte konkurrensen det handlar om utan att de "förstör" botten där öringen/laxens rom/yngel redan ligger.

Posted
Däri ligger väl problemet.Det är inte konkurrensen det handlar om utan att de "förstör" botten där öringen/laxens rom/yngel redan ligger.

Inte enbart, i ett väl fungerande ekosystem finns inga lediga luckor, en ny organism måste ta sin plats på bekostnad av andra organismer. Det kan handla om föda, utrymme, ståndplatser, lekplatser, många olika saker som ofta är svåra att förutse.

Guest ffk-silverkroken
Posted

Angående regnbågens svårighet att föröka sig har jag hört att det kan bero på de långa ljusa nätterna på våra breddgrader. Ynglen är mer pelagiska än öringens och trycker inte mot botten när det är ljust. De blir då utsatta för en ökad predation.

Jo, jag vet när fiskarna leker!

Men just problem med lekande rb som "bökar" Innan kläckningarna av just lax o öring kan förstöra äggen/yngel. Vet att Emån har varit drabbad.

Och ja, Bäckrödingen är ett mycket större problem!

Jag tycker RB är en trevlig sport fisk och en av de bra sakerna med den är att den inte kan bilda bestånd.

//Silverkroken

Posted

Ser att jag inte behöver skriva så mycket.

Frågan är mer en etisk fråga än en biologisk vilket en del av er fattar.

Ni som tror att det handlar om något hat mot specifik art lr nå¨gra andra dumheter borde  läsa om åtminstone grundskolans ekologi och biologi.

Posted

Dock är det en biologisk fråga eftersom all introduktion av främmande arter innebär en utarming av flora och fauna. Det finns knappast ett exempel på lyckade inplanteringar av främmande djurarter men en skrämmande mängd exempel på misslyckade! Titta bara runt omkring på kanadagäss, mink, signalkräftor o.s.v.

Mitt påpekande att regnbågen är vårlekande var inget försvar, bara ett fakta. Troligen leker regnbågen tillräckligt sent på våren för att inte störa öring/lax genom sin lek. Se:  http://www.fiskbasen.se/regnbagsoring.html  Däremot kan de säkert genom att tjuva/äta rom ställa till skada. Därtill finns risk för smittspridning av virus och gyro t.ex.

Posted
Dock är det en biologisk fråga eftersom all introduktion av främmande arter innebär en utarming av flora och fauna. Det finns knappast ett exempel på lyckade inplanteringar av främmande djurarter men en skrämmande mängd exempel på misslyckade! Titta bara runt omkring på kanadagäss, mink, signalkräftor o.s.v.

Mitt påpekande att regnbågen är vårlekande var inget försvar, bara ett fakta. Troligen leker regnbågen tillräckligt sent på våren för att inte störa öring/lax genom sin lek. Se:  http://www.fiskbasen.se/regnbagsoring.html  Däremot kan de säkert genom att tjuva/äta rom ställa till skada. Därtill finns risk för smittspridning av virus och gyro t.ex.

Du menar att det inte stör så mycket om regnbågen gräver upp laxen och öringens rom ?

Äta rom kan de väl bara göra om de är på lekplatsen samtidigt som öringen och laxen leker?

Å regnbågen sprider väl inte mer Gyro och virus om den blir vild än om den är odlad?

Vet för övrigt inte om R/Bn är mer gyrospridare än laxen och öringen.

Nä det handlar mer om all den skada den kan göra som vi inte upptäcker förrän efteråt.

Flyguy var inne på rätt spår här.

Gläds åt de ursprungliga laxfiskar vi har och rädda dem först innan vi börjar fjokla med främmande arter.

Regnbågen är kanonfin i Amerikat fast där har de nästan lyckets utrota den där på vissa ställen till viss del för att de tycker att vår brunöring är finare.

De ställen där R/Bn blivit ett bestående inslag som vild är där den slipper konkurens av andra arter.

Något ställe i Västergötaland och något på Småländska Höglandet.

Vet inte vilken gång i ordningen den här frågan dyker upp.

Väntar fortfarande på frågan om varför inte våra inhemska laxfiskar kan leka riktigt som de borde.

Fast det är klart inte lika spännande.

Posted

För att göra min inställning helt klar:

- Vi skall inte plantera ut några främmande organismar överhuvud taget! Inga regnbågar, kanadarödingar, bäckrödingar eller hybrider skall få sättas ut, särskilt inte i öppna vattensystem. Detta gäller även inhemska arter som inte heller skall pytsas runt utan eftertanke!

- Jag tror inte regnbågens lekbeteende påverkar öring/laxlek eftersom det skilljer i tid, men den har ett beteende att agera romtjuv som kan påverka. Och bara genom att vara på plats stör den andra fiskars lek genom att de får använda kraft att hävda revir.

- Om regnbåge är motståndskraftig mot vissa typer virus kan den sprida dem till andra arter. Jämför med signalkräftans motsåndskraft mot kräftpest.