Hoppa till innehåll

kan inte kroka gäddorna!


Recommended Posts

Som rubriken lyder så har jag problem med att kroka gäddorna! Mina flugor går relativt högt och är ca 15cm långa bakom kroken och när gäddorna tar Flugan med ett jätte plask och jag gör mothugg så fastnar dom helt enkelt inte. Vad gör jag för fel? Är jag för snabb? Är väldigt jag är väldigt tacksam för svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förmodligen hugger dom bakom kroken. Jag brukar alltid binda flugorna med ett orange huvud och orangea ögon. Jag inbillar mig att det bryter av färgmässigt och ger gäddorna något att sikta på.

Tror inte att jag missar mer fisk än spinnfiskarna. Inte vad jag märkt av i alla fall.

Jag brukar också binda ca. 15cm och krok 4/0.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Put a hook on the hook so you can fish while you fish! Nä skippa det, känns osportsligt + att som flugfiskare krokar vi redan långt bak som det är, jag skulle mest bara bli nervös för att fisken är för djupt krokad om jag hänger på en till krok. Ibland är gäddorna svåra men det är inte mer än att du skakar av dig nederlaget och provar imorgon, flugfiske ska ju inte vara enkelt.

Sen så learning by doing, svårt att försöka komma ihåg hur man ska göra när fisken biter. Ut och fiska så listar du nog ut vad som funkar bäst!

Redigerad med somebody
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första så ta det lugnt. Gör inte mothugg förrän du känner fisken. Men sen beror ju det på hur den hugger och vilket humör de är på den dagen. Men ta det lugnt. :)

Kroken är viktig oxå. Kolla runt här vilka krokar de föredrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med stinger-rigg och visst krockar man fler gäddor, speciellt i gäddans första attack. Dock så finns det en stor nackdel med stinger-riggen och det är att gäddan många gånger blir korkad långt in i munnen eller i gälarna. Detta har lett till att jag nästan aldrig kör med den.

Mitt tips är att, som andra redan har sagt, köra med strip-strike.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...