Hoppa till innehåll

Linsetup till lpxe 12,6 #8-9


Recommended Posts

Hej!

Min fråga är vilken skjutlina resp. klump ska jag köpa till lpxe 12,6 # 8-9?

Som sagt mitt första tvåhandsspö som kommer att användas till lax + höringfiske under främst sommar & höst bla i Byskeälv

Så vad tror ni om detta spö samt vilket linval ska jag välja till att börja med??

Mkt tacksamm för svar då jag är ny i detta med klumpsystem!

Mvh loopaeg

Redigerad med loopaeg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Till ditt spö hade följade linor passat ypperligt! ( LPXe ett väldigt bra spö)

Skjutlina: Amnesia, billig, stryktålig och kastar fint!

Klump: Guideline Powertaper (ready to go, short cut)vikter mellan 29-33 gr klumpen är perfekt bara att sätta på och fiska med en gång, fördelen är också att den är "short cut" och då rätt så uppenbart kort och därmed lättare att kontrollera, alltså en kanon klump för nybörjare samt även erfarna flugfiskare, densitet beroende på vattenflöde.(känner inte till Byskeälv)

OM du vill ha tre densiteter hade jag rekomenderat Guidelines nya klump: Power Taper Compact Ready to go. Klumpen är som namnet säger compact, endast 9-10,3 meter lång, fast klumpen är i tre densiteter är SJUKT lätt att lyfta för att kunna vara tex Intermediate/Sink3/Sink4.

gå gärna in på guidelines hemsida och läs lite om de olika klumparna och se vad som passar din smak. Kort eller långt, lätt eller tungt, (klart där finns rekomendationer fast vi har alla en egen kast stil!) http://www.guideline.no/en/

Hoppas du har fått någon som helst uppfattning om laxflugfisket med klumpsystem!

TL/ Flugfiskaren96

Redigerad med flugfiskaren96
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline LPXe | 12’6” | #8/9 | 4-piece

With its fast, sensitive action, this rod is designed to handle wind and slightly larger flies in small to medium sized rivers. When it comes to balance and loop control, this is definitely one of the finest rods around. Recommended line weight: 28-32 g.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline LPXe | 12’6” | #8/9 | 4-piece

With its fast, sensitive action, this rod is designed to handle wind and slightly larger flies in small to medium sized rivers. When it comes to balance and loop control, this is definitely one of the finest rods around. Recommended line weight: 28-32 g.

Vad stod det om 13 fotarn?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren:-)

Kikat lite och GL pt shortcut verkar ju vara ett bra alternativ med sin kortare klump.

Verkar ju också bra med den som har tre olika sjunkgrader på klumpen.

Blir ju som sagt lättare att lyfta ur vattnet.

Men i mitt fall just nu handlar det nog om intermidiate alt flyt klump.

Vad är skillnaden mellan intermidiate och hover?

34gram riolina , blir den inte tung,

lpxe 12,6 #8-9 rek 28- 32!

Mvh loopaeg

Redigerad med loopaeg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren:-)

Kikat lite och GL pt shortcut verkar ju vara ett bra alternativ med sin kortare klump.

Verkar ju också bra med den som har tre olika sjunkgrader på klumpen.

Blir ju som sagt lättare att lyfta ur vattnet.

Men i mitt fall just nu handlar det nog om intermidiate alt flyt klump.

Vad är skillnaden mellan intermidiate och hover?

34gram riolina , blir den inte tung,

lpxe 12,6 #8-9 rek 28- 32!

Mvh loopaeg

Hover är när den går precis under ytan och intermediat sjunker ca 1m/25 sec

Finns en power taper ready to go, (short cut)

Hover/intermediat längst ner på sidan 8/9, 10,9m 30-31 gr

http://www.guideline.no/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;pagesize=12;id=385;template=engWebshop

Rio klumpen på 34 gram KAN vara för mycket men behöver inte beroende på dina kast! Om du laddar spöet MYCKET med den klumpen KAN du knäcka spöet efter som du överladdar det, jag är dock inte erfaren av att fiska med för tunga klumpar så jag är ingen expert på det, men om du använder dig av andra kast och andra tekniker typ skagit teknik alltså med kast som "snap T" så laddar du spöet på ett annat sätt med en tyngre lina. MEN eftersom du har en "vanlig" klump och kastar "spey" eller "underhandskast" så ska man följa linrekomedationerna, dom finns av en anledning!

Du kan ju kapa din klump till "rätt" vikt om du har tid och lust.

TL/ flugfiskaren96

Redigerad med flugfiskaren96
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oh just ja, Rio slickshoter är den bra?

Vilken isåfall 35lbs 50lbs och varför?

Mvh loppaeg:-)

Har inte prövat den bara kollat och känt. Den är hårdare än amnesian men typ samma upplägg skulle jag tro. Om du ska ha den så är nog 35 lb lagom, den tar mindre plats och den ryker inte innan nylontafsen! Du lyfter som sagt inte fisken ovanför vattnet med linan ;)

TL/ flugfiskaren96

Redigerad med flugfiskaren96
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Har likadant spö som du och jag letade runt en del bland klumpar innan jag hittade Zpey fusion. Till det spöt blev jag rekommenderad #9 som väger 30g och är 10,4 m. Förutom att jag verkligen gillar spöt så är kombinationen perfekt till det fisket jag bedriver mest i mindre västkustälv. Zpey har tagit fram egna polyleaders till de klumparna som det enligt återförsäljaren är viktigt att man använder eftersom det blir en perfekt taperad förlängning på klumpen. Vet ärligt talat inte hur viktigt det är att man använder deras leaders, det går säkert utmärkt med andra. Till min helflyts-klump har jag intermediate, sjunk2 och sjunk4-leaders.

De har blivit omtalade just för sina fina färdiggjorda öglor som inte märks av när man drar genom spöringarna, störde mig mycket på detta med tidigare klumpar så det är en stor bonus!

Kan verkligen rekommenderas!

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

har tidigare fiskat med 13 fotaren.

Tycker guidelines ready to go compact funkar jäkligt bra till detta spöt.

Eftersom du är nybörjare så kan det vara bättre att välja en coatad skjutlina då den är lättare att hantera och gör att kastet sträcker bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

har tidigare fiskat med 13 fotaren.

Tycker guidelines ready to go compact funkar jäkligt bra till detta spöt.

Eftersom du är nybörjare så kan det vara bättre att välja en coatad skjutlina då den är lättare att hantera och gör att kastet sträcker bättre.

Tips på någon coated skjutlina?

Guideline alt Rio

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det spöet är bra, det var mitt första tvåhands som jag lärde mig på och är egentligen det som jag fortfarande använder mest. LRL+ är kanon och sedan en PT s1/s2 (gamla modellen = billigt beg) 9/10 klippt till 10,5 meter-ish och det blir lätt att lära sig. Ha en bra laxfiskesommar.

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har fiskat med det spöet i några år nu och dom linor jag tycker funkar bäst är:

Klump: Guideline Powertaper 9/10 kapad till en vikt mellan 30-31 gr (så ready to go 8/9 borde vara perfekt).

Skulle nog först välja en Hover/Intermediate tycker den kastar betydligt trevligare än en flytlina. Sen bör du nog komplettera med åtminstone en sjunklina, eftersom du främst tänker fiska sommar/höst så skulle jag nog rekommendera att börja med en Sjunk2/Sjunk3.

Skjutlina: Loop LTS Shootingline 40 lb, min absoluta favorit, kastar bra och ett extremt litet rullminne (krullar sej inte). Sträck ut den i början av fiske veckan så behövs inget mer, några andra linor jag provat har krävt sträckning efter nästan varje paus man tagit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar som f* n för alla svar från alla trevliga edgeare!

Blev Gl shooter 35 lbs/ tack hcr sweden...

Och

Gl pt shortcut ready to go h/i +s1/s2 + s2/s3

Tack Broder D...

Blir nog kanoners till lpxe;t 12,6 # 8-9

Nu ska LAXEN bärgas:-) Yeah right...

Byske here i come!

Så alla pros , ha överseende för en laxrookie;-)

Mvh loopaeg/ David

Redigerad med loopaeg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...