Hoppa till innehåll

Fishing Stockholm ström


Angus

Recommended Posts

I have been down a few evenings fishing. I am wondering if any fly casters have had success this summer? I have seen a couple guys on "the other side" of the river catch a few, but none on the fly fishing side.

I have met some really nice guys and received tons of advice.

Just so you know, I have been fishing as deep as I can with dc8 or even a T20 tip. Any ideas?....

Thanks

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I guess I don't exactly know what I was asking either. Basically just wondering if fly fisherman have had success and if so, maybe some tips or ideas. I will check out Skeppsholmen. Thank you for that! I know where the island of Skeppsholmen is, but I can't place the bay you speak of. I will go there and figure it out. Thanks again. Scott

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I support you're primarily looking for tips regarding dh fishing? However if you want to try with à single hand rod you can always play a visit to Skeppsholmen. The entire bay between it and the island outside it is worth trying.

Tight lines!

I haven't tried that spot, is the wading ok there? Only sea trout or can you find other species there as well?

Scott, when is the sea trout fishing best in strömmen? Great to hear you've been getting tips from people!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Salmon wise its primarily salmon activity between nationalmuseum and strömsborg. The site you got a link to is quite old. The fishing organisation is renewed and can be found under www.stromstararna.se. Become a member and support the local fishing. Vattenfall which support this fishing with baby salmon and sea trout is warning that they would stop with this. That means that in 6 years time there is no more salmonid fishing in the capital of Sweden.

I fish regularly there. Though with spinning rod. We usually try to get down to the salmons quite deep. But it's more traditional and when 20 people is fishing at the same time it's easier if everybody sticks with the same method.

Fly fishing is possible from strömparteren. Dh is most common but I don't see any reason why a class 8 sh wouldn't work well you don't need more than 20-30m. on all other places sh is enough. Remember when wading the water is quite rapid and there has been some nasty incidents.

I was fishing yesterday and saw a bunch of salmons splashing the surface. One follower but no bite. The spot you have been recommended is really hot as well in the area around skeppsholmen more opposite old town.

PM for more information.

Skickat från min HTC One X

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I haven't tried that spot, is the wading ok there? Only sea trout or can you find other species there as well?

Scott, when is the sea trout fishing best in strömmen? Great to hear you've been getting tips from people!

Jo i i viken är det väldigt grunt på sina ställen. De jag har träffat har fått hö men även laxen borde ligga därute och vänta på rätt förhållanden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Thank you all for the information. I will put some time in those places. The real news is tonight I hooked one. I only had it on for a few seconds, but I hooked one. I also landed 2 perch.....not much fun on a double hand rod.

Thanks again for the help and info!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
OT: Någon här på edgde som tagit lax på fluga i strömmen? Sugen på en sväng dit i sommar, bara för att prova fiska i den miljön.

men vart far jag ? vart kan jag vada? någon länk med karta?

inte på just flugspö...väl på (oheligt här men ändå) spinn.. Än....

Kolla kartorna på stromstararna.se. Kort kan sägas att bada kan man göra på strömparterren som ligger i östra änden av helgeandsholmen. Huvudfåran tillgänglig därifrån. Från första laxarnas vandring är det i skydden i strömmen spinnflugefiskekillarna tar den mesta laxen fram tills... Tja... Augusti september då den mesta laxen står parkerad i zon c.. Aka ghettot...

Sen går det bra att vada vid strömsborg men jag har bara hört om havsöringsfångster där. Men varför inte en vandrande lax som vilar vid bropelarna på väg upp i Mälaren (till tråkigt nog ett öde utan att få leka...)

I år togs de första laxarna första juli... Är väldigt beroende av vattenstånd den tiden på året då norrström som faktiskt huvudfåran i strömmen heter är den största regleringen av Mälarens vattennivå och det för att hålla Mälarens omkringliggande åkrar våta även sommartid enligt en gammal vattendom..

Kolla ovanstående hemsida om de sk luckorna är öppna innan du åker annars är det ingen idé att pröva skulle jag våga säga... Det finns tusen saker mer att säga men håll utkik på stromstararna.se för mer info

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OT: Någon här på edgde som tagit lax på fluga i strömmen? Sugen på en sväng dit i sommar, bara för att prova fiska i den miljön.

men vart far jag ? vart kan jag vada? någon länk med karta?

tilläggas är att en av spinnflugefiskekillarna hävdar att just flugfiske var effektivare men att han nu är för gammal för att våga vada... Och det är en av laxkungarna där inne...

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tilläggas är att en av spinnflugefiskekillarna hävdar att just flugfiske var effektivare men att han nu är för gammal för att våga vada... Och det är en av laxkungarna där inne...

Skickat från luren

Menade han "spinnfiske med fluga" eller faktiskt flugfiskeutrustning? Jag har fiskat en hel del från vadningssträckan i strömparteren och landat ett par mindre havsöringar, oftast bakom och i närheten av bropelaren. Laxen lyser med sin frånvaro dock. Har aldrig hört någon som lyckats landa en lax på flugfiskeutrustning heller.

Är det den svenska äldre stöten?

Redigerad med diedose
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menade han "spinnfiske med fluga" eller faktiskt flugfiskeutrustning? Jag har fiskat en hel del från vadningssträckan i strömparteren och landat ett par mindre havsöringar, oftast bakom och i närheten av bropelaren. Laxen lyser med sin frånvaro dock. Har aldrig hört någon som lyckats landa en lax på flugfiskeutrustning heller.

Är det den svenska äldre stöten?

nej han menade just double handed flugfiske..det ar en av de gamla juggegubbarna jag syftar pa..han fiskar spinnfluga nu och ar nog den enda som kor c^r rakt igenom.. ursakta att jag inte skriver med svenska bokstaver men win8 ar inte riktigt min van for tillfallet...han menade ocksa att man kan vada upp genom norrbro och pa sa satt komma upp pa grasplatten I zon c...kanske inte vakterna alskar men jag tror nog inte det ar forbjudet..jag har dessutom sett vad som maste varit en lax eller en stor havsoring landats utanfor stromparterren av flugfiskare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jo, det går att vada upp genom valven vid norrbro. Just nu är det fullkomligt livsfarligt. Men det går. På halvlucka är det inga problem. Och som sagt det är förbjudet så det gäller att hålla låg profil. Men just nu så verkar spinnfiskarna hålla sig från ghettot nattetid. Mycket hett där just nu. Och poängen är att man fiskar av ställen på ett helt annat sätt med flugspö. Kan hänga flugor där spinnfiskarna går fast.

Suerte!

/Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är i princip dömt att misslyckas och vada upp under valvet vid hellucka. Speciellt eftersom strömstryrkan även under full lucka ändras. Den trycker ju på emellanåt. Sen känns det lite lugnare ibland. Förrädiskt.

Man märker när rasslet från vadarbyxorna ökar i intensitet när man står utvadad på parterren. Samma sak när vadarskorna gräver sig djupare och djupare ner i grusröran.

Men testa om du vill ha en utmaning. Säker finns det någon small linje som strömmen är något lugnare på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...