Jump to content
Sign in to follow this  
Angus

Fishing Stockholm ström

Recommended Posts

Dont tempt me frodo!

Nä, jag passar på den tror jag. En varm sommardag skulle jag kunna prova. Är du på? Köra en lite mythbusers :)

Hahaha.. Jag vill se er vada mellan isflaken..

Skickat från luren

Jo, det går att vada upp genom valven vid norrbro. Just nu är det fullkomligt livsfarligt. Men det går. På halvlucka är det inga problem. Och som sagt det är förbjudet så det gäller att hålla låg profil. Men just nu så verkar spinnfiskarna hålla sig från ghettot nattetid. Mycket hett där just nu. Och poängen är att man fiskar av ställen på ett helt annat sätt med flugspö. Kan hänga flugor där spinnfiskarna går fast.

Suerte!

/Göran

Göran jag vet exakt vilka spots jag vill fiska av där :) vada upp på halvlucka låter spännande det också...

Skickat från luren

Dont tempt me frodo!

Nä, jag passar på den tror jag. En varm sommardag skulle jag kunna prova. Är du på? Köra en lite mythbusers :)

Jag kan vara med och filma mytkrossandet :) Borde bli kul.

Alltså, det är i princip dömt att misslyckas och vada upp under valvet vid hellucka. Speciellt eftersom strömstryrkan även under full lucka ändras. Den trycker ju på emellanåt. Sen känns det lite lugnare ibland. Förrädiskt.

Man märker när rasslet från vadarbyxorna ökar i intensitet när man står utvadad på parterren. Samma sak när vadarskorna gräver sig djupare och djupare ner i grusröran.

Men testa om du vill ha en utmaning. Säker finns det någon small linje som strömmen är något lugnare på.

Låter mera som trött på livet än en utmaning. Minns ni inte han som tappade fotfästet för nåt år sedan och fick klamra sig fast vid en bropelare i en kvart innan han blev räddad? Han skrev själv på Edge om det. Fem-tio minuter till och han hade inte klarat sig.

Jag kan vara med och filma mytkrossandet :) Borde bli kul.

Jag kan också ta med gopro och filma

Skickat från luren

Alltså, det är i princip dömt att misslyckas och vada upp under valvet vid hellucka. Speciellt eftersom strömstryrkan även under full lucka ändras. Den trycker ju på emellanåt. Sen känns det lite lugnare ibland. Förrädiskt.

Man märker när rasslet från vadarbyxorna ökar i intensitet när man står utvadad på parterren. Samma sak när vadarskorna gräver sig djupare och djupare ner i grusröran.

Men testa om du vill ha en utmaning. Säker finns det någon small linje som strömmen är något lugnare på.

Det gick förr för galningar att vada upp när luckan var öppen. En gammal elledning fanns att hålla sig i. Den sitter inte där längre......... jo, jo jag kom iland nere vid Solfångaren, Milles skulptur på Parterren. Blupp, blupp :unsure:

M

Edited by Marlodge

Det gick förr för galningar att vada upp när luckan var öppen. En gammal elledning fanns att hålla sig i. Den sitter inte där längre......... jo, jo jag kom iland nere vid Solfångaren, Milles skulptur på Parterren. Blupp, blupp :unsure:

M

vilken galning alltså.. Skönt att du fick fiska vidare iaf

Skickat från luren

Så diedose. Bara hänga ned ett rep från norrbro genom valvet så har du rep att hålla i

Skickat från luren

Dont tempt me frodo!

Tycker isflaksrally och full lucka skulle vara coolast om vi ändå ska göra det. ;) Lägg till 10minus grader ute så är vi hemma.

Edited by karki

M

Det var bättre för helt enkelt. :)

Tycker isflaksrally och full lucka skulle vara coolast om vi ändå ska göra det. ;) Lägg till 10minus grader ute så är vi hemma.

Jag föreslår att det blir på nyårsdagen med lite bakisskakis feeling

Skickat från luren

Det går fortfarande att vada upp på hel lucka. Det beror på hur vattenståndet i mälaren ser ut. Just nu med ett par decimeter över medel i mälaren så avråder jag å det starkaste. Vid normalt vatten stånd så trycker man sig som spindelmannen mot muren och jobbar sig upp decimeter för decimeter. Jobbigt som fan. Men det går!

Det går fortfarande att vada upp på hel lucka. Det beror på hur vattenståndet i mälaren ser ut. Just nu med ett par decimeter över medel i mälaren så avråder jag å det starkaste. Vid normalt vatten stånd så trycker man sig som spindelmannen mot muren och jobbar sig upp decimeter för decimeter. Jobbigt som fan. Men det går!
Jag älskar fiskare för just sådana här bravader! Över stock och sten för det stora hugget

Skickat från luren

Det är nog snart 20 år sedan jag senast provade. Den gången kom vakterna i Riksdagshuset och läste lusen av mig (vi hade ett rör stående på högkant i hörnet vid lekplatsen vilket gjorde att man kunde häva sig upp på lilla parterren). Jag blev utslussad via Riksdan med hot om anmälan.... Men Gud vilka nattfisken det kunde vara från den sidan.... Förr brukade spinnmaffian oftast lägga ned efter Ghetto racet en bit in november, så man var rätt ostörd vintertid.

Min värsta grej var dock en julimorgon när jag lyckats vada ut till mittvalvet i Riksbron och fiskade på några skitstora laxar som stod där inne. Plötsligt började det flagga om benen. Tittade uppströms och såg att hela Ghettot var vågor. Satan i gatan - luckan hade öppnats!! Tryckte mig upp ovan brofästet och hävde mig upp på miniplatån med järnring där. Puh! Hur det hela slutade kommer i min bok..... :wacko:

M

Järnröret är fortfarande kvar efter alla dessa år. Men sladden är som sagt borta.Många har dusterna med väktarna varit genom åren. En delser mellan fingrarna medans andra går efter regelboken.

En rolig incident var för några år sen vid parterren. Vi var några stycken som fiskade där i mörkret när plötsligt 10 poliser kom nerrusande. De hade fått larm om att män i groddräkt planerade ett attentat mot riksdagshuset

Insats ledaren(som inte var från Stockholm) blev väldigt röd om kinderna när han insåg vad vi höll på med egentligen.

Det är nog snart 20 år sedan jag senast provade. Den gången kom vakterna i Riksdagshuset och läste lusen av mig (vi hade ett rör stående på högkant i hörnet vid lekplatsen vilket gjorde att man kunde häva sig upp på lilla parterren). Jag blev utslussad via Riksdan med hot om anmälan.... Men Gud vilka nattfisken det kunde vara från den sidan.... Förr brukade spinnmaffian oftast lägga ned efter Ghetto racet en bit in november, så man var rätt ostörd vintertid.

Min värsta grej var dock en julimorgon när jag lyckats vada ut till mittvalvet i Riksbron och fiskade på några skitstora laxar som stod där inne. Plötsligt började det flagga om benen. Tittade uppströms och såg att hela Ghettot var vågor. Satan i gatan - luckan hade öppnats!! Tryckte mig upp ovan brofästet och hävde mig upp på miniplatån med järnring där. Puh! Hur det hela slutade kommer i min bok..... :wacko:

M

haha. Shit.. Vilka jävla stories! Jag längtar efter boken redan nu!

Skickat från luren

Järnröret är fortfarande kvar efter alla dessa år. Men sladden är som sagt borta.Många har dusterna med väktarna varit genom åren. En delser mellan fingrarna medans andra går efter regelboken.

En rolig incident var för några år sen vid parterren. Vi var några stycken som fiskade där i mörkret när plötsligt 10 poliser kom nerrusande. De hade fått larm om att män i groddräkt planerade ett attentat mot riksdagshuset

Insats ledaren(som inte var från Stockholm) blev väldigt röd om kinderna när han insåg vad vi höll på med egentligen.

jaaaa nu vet jag vilket rör ni menar... Tycker dom borde låta oss klättra ner på repstegar istället

Skickat från luren

Banne mig!! Gubben skall in nån kväll. Jag har en bröt vinterställen det var länge sedan jag vittjade. Alla från kanten med enhandsspö och i vanliga kläder. Börjar uppe vid järnvägsbron och slutar nere vid Kungsan.....

Kul att höra att det är sig likt, de som inte fiskat inne i strömmen har bommat ett av de ballaste fisken vi har i landet. Vad det gäller h-ö besor också ett av de säkraste som finns.

Sugen!!

M

Speciellt vårfisket efter norsätare är bland det mest spännande fisket som finns. Numera så är man dessutom ensam där på nätterna. Alla gamla stötar har slutat fiska inne i strömmen. Och det verkar inte vara någon nyrekrytering bland dom yngre. Nåväl, jag klagar inte. Jag har gärna fisket för mig själv!

/Halimink

Repstegar körde vi en del med, uppifrån riksdan. Värst var den gång jag lurades att kättra ned (ca5-6m) på ett rep med knutar på. Flådde händerna på vägen ned och var sen för klen (läs fet) för att orka klättra upp. Hade en jävligt pinsam och snopen vadning ner genom valvet i bara Nokia stövlar och skoteroverall i kallvatten. Efter det började jag faktiskt gymma ett tag...... Hej och hå!

Speciellt vårfisket efter norsätare är bland det mest spännande fisket som finns. Numera så är man dessutom ensam där på nätterna. Alla gamla stötar har slutat fiska inne i strömmen. Och det verkar inte vara någon nyrekrytering bland dom yngre. Nåväl, jag klagar inte. Jag har gärna fisket för mig själv!

/Halimink

Det är Huvudstadens crem de la creme. Bara för några år sedan for jag in så sent som sista maj och fick en fantastisk blänkare på dryga 4 kilo vilken det forsade nors ur. Rund som en fotboll!! Att stå där inne vid fyra på morgonen, när solen sakta kommer över Skeppsholmskyrkan, de sista fylltrattarna raglat hem och innan tidningsbuden rullar ut är magiskt. För en kort stund står miljonstaden stilla.

M

Edited by Marlodge

Nu börjar det vattnas i munnen även på mig. Jag har inte varit särskilt sugen på att stå mitt i stan förut, men ni gör ett så bra jobb med att romantisera det.

5-meters och Diesdose, skulle ni ner på söndag eller?