Jump to content
Sign in to follow this  
Modino

Erfarenheter - gäddtafsmaterial?

Recommended Posts

Jag knyter 0,99 floucarbon fast jag säkrar med superlim. Man måste dra satan i gatan för att få den att låsa.

Det är ju smart, som extra säkerhet!

Jo, jag förstår att man nog får slita lite för att den ska dras ihop :)

Jag limmar inte utan när knuten är gjord så lämnar jag några millimeter extra på änden och smälter sen ned den tätt mot knuten. Då bildas en hatt på änden som gör att den inte kan glida igenom och knuten gå upp :)

Edited by F S
  • Like 1

Jag fiskar ofta med ca 1.5 m 0.67 flourcarbon och sedan Pafex som tafs. Det funkar riktigt bra och även de största flugorna vänder över fint. Jag inbillar mig att flourcarbon vänder över bättre än nylon då flourcarbon är mer styv.

Vet inte hur 0.90 är att knyta men 0.67 funkar iaf riktigt fint!

Betyder det att du inte kör någon tapering alls på tafsen utan samma dimension rakt igenm (bortset från vire-materiaet i änden)?

Betyder det att du inte kör någon tapering alls på tafsen utan samma dimension rakt igenm (bortset från vire-materiaet i änden)?

Exakt! Det funkar alldeles utmärkt :)

Jag knyter 0,99 floucarbon fast jag säkrar med superlim. Man måste dra satan i gatan för att få den att låsa.

Dansk Rapalaknut?

Såg att darts carbon coated wire nämnts positivt i tråden och vill höja varningens finger.

Den krullar som håret på en blöt pudel! Byte mellan varje hugg.

Vision wire line är betydligt bättre. Klarar oftast flertalet pass utan att bli krokig. Titan beroende av grovlek och modell funkar hyggligt. Provade dock bft 20lb(den som är till synes heldragen) som snärtade av i tid och otid. Undvik, helt oanvändbar. Titan som är tjockare och tvinnad funkade bättre.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jag kör med en titaniumtafs, gjord för spinnfiske tror jag? Den första fick ett veck och gick av efter ett par timmar, troligtvis nåt fel på den?

Den andra jag satte på har hållt för ett antal gäddor och mycket kastande, ser ut som ny fortfarande, glömt märket men jag kan kolla nästa

helg när jag ska ut till stugan och hämta hem #8 prylarna..

Har testat att medvetet göra skarpa veck på BFTs släta titanmaterial efter att en kund påpekat detta. Både 20lb och 30lb drog jag sen av med handkraft. Vet inte men tror inte det är specifikt för just den. Boa titan blev också klenare. Samma material har funkat bra till spinn. Men inte fluga. De av flera trådar är inte lika lätt att vecka och borde fungera bättre.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

OK! Tackar.

Förresten, hur lång vire kör du med?

Jag brukar köra med 30-40 cm. Längden på vajern tror jag inte har någon inverkan på själva överrullningen men det är alltid bra att ha lite längd på den ifall gäddan snor in sig.

Hej!

Har kört med PAFEX och det fungerar hyggligt men det slits snabbt så det är i princip byte efter varje fisketur.

Man måste kontrollera tafsen efter varje Gädda och dessutom krullar den sig. Inte jättejobbigt men det kan ju bli bättre!

Har nu testat titantafs ( Titanium Tooth Proof ) och det ser lovande ut.

Jag har kört med Titanium Leader Big Game denna säsong. Efter en tids fiske blir det ett litet veck på tafsen och efter ytterligare en tids fiske går tafsen av under kastandet, med förlorad fluga som följd. Tre ggr har det hänt mig i år!!

Kör med fluglina-laxtafts nylon-40cm Climax 0,90mm nylon tafs.

Climax nylontafs, billigt, HÅLLER och som bieffekt av att den är billig sitter det en tafs på varje fluga som jag öglar ihop med den taperade tafsen.

Jag håller mig till pafex och är nöjd med den, jag klipper och skarvar på en ny bit om den ser för ruggig ut.

Titan fungerar till spinnfisket men har hittills inte fått det att fungera till flugfisket, där håller jag mig till ett märke som heter "knot2kinky" som jag tycker är överlägset smidig. Jag har även denna i en tunnare variant som jag tänkte mig till flugfisket men tycker den är för tunn, jag är rädd att skära fingrarna när jag tar i den med en arg gädda i andra änden. Den är så mjuk att jag lyckas taila knutar i den, sen går den av...

Fc är inte ett dugligt tafsmaterial, dom biter av fc oavsett dimension, det är bara en tidsfråga.

anders@gäddfiske.se

Jag håller mig till pafex och är nöjd med den, jag klipper och skarvar på en ny bit om den ser för ruggig ut.

Titan fungerar till spinnfisket men har hittills inte fått det att fungera till flugfisket, där håller jag mig till ett märke som heter "knot2kinky" som jag tycker är överlägset smidig. Jag har även denna i en tunnare variant som jag tänkte mig till flugfisket men tycker den är för tunn, jag är rädd att skära fingrarna när jag tar i den med en arg gädda i andra änden. Den är så mjuk att jag lyckas taila knutar i den, sen går den av...

Fc är inte ett dugligt tafsmaterial, dom biter av fc oavsett dimension, det är bara en tidsfråga.

anders@gäddfiske.se

Har ca 300 gäddor på 1mm FC. Många kring 90-100cm. 2 st av dessa har bitit av FC. Dessa två var mindre på 1-2kg.

Har ca 300 gäddor på 1mm FC. Många kring 90-100cm. 2 st av dessa har bitit av FC. Dessa två var mindre på 1-2kg.

Jag har inte förlorat fisk på fc, men när två fiskar i rad bet rakt igenom tafsen och klöv den som ett vedträ så skrotade jag tanken på att använda fc som tafs.

anders@gäddfiske.se

Jag har inte förlorat fisk på fc, men när två fiskar i rad bet rakt igenom tafsen och klöv den som ett vedträ så skrotade jag tanken på att använda fc som tafs.

anders@gäddfiske.se

Jag körde med pafex och liknade innan och förlorade flera gäddor när de går av. Minsta skada eller knut och de går av jättelätt. FC är betydligt tåligare och syns när den har skador och då kortar/byter man bara. Jag kör med ca 2meter FC från fluglinan så det finns lite att ta av. Sedan slipper man alla gångjärnseffekter som man annars får när man byter diameter och material i tafsen. Men var en ska tro på sin sak :)

Fc är jävulens påfund... :-P

Pafex eller liknande wire är det som gäller.

Ni som påstår att den går av lätt måste ha otur alternativt starkare än hulken

Fc är jävulens påfund... :-P

Pafex eller liknande wire är det som gäller.

Ni som påstår att den går av lätt måste ha otur alternativt starkare än hulken

Jag har ca 2-300 gäddturer som underlag och jämförelse på detta och många olika tafsar. För mig är det FC som funkar absolut bäst.

Men visst är jag starkare än hulken, jobbar som skogshuggare :)

Att sitta bakom ett tangentbord dagarna i ända har väl gjort mig klen, pafexen håller bra för mig.

Det finns faktiskt en kompromiss, tufwire är mycket lik pafex men finns betydligt kraftigare, jag använder den som stinger till gummibeten och gäddorna nöter inte igenom höljet som dom kan göre med pafexen. Jag har inte testat den till flugtafs för jag tycker den är för grov.

anders@gäddfiske.se