Hoppa till innehåll

Stora gäddtråden


FredrikLovéus

Recommended Posts

Inspererad av "Stora Abborretråden" i randig-forumet tänkte jag att en sån kunde göra sig för gäddor.

Det är ju en jäkla skojig fisk och även mindre gäddor ger god kamp.

Så jag uppmanar till gäddbilder, historier, allmänt snack och sådär.

Först ut kommer gårdagens fångst på en liten snabbtur.

2.5 kilo och en jäkla attack.

Den kom farande som en torped så snart flugan hade landat och jag hade stripat en gång.

Underbart. Mitt eget mönster Trippel-F i vitt/silver/brons.

Dessutom tog den ett par snygga luftsprång.

Återigen,ingen bjässe. Men alla gäddor förtjänar en omnämning.

post-11614-0-45146800-1343939503_thumb.j

Fyll på med skrävel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var hos min farsa och fiskade i utkanten av ockelbo nu i veckan som har varit.

Det var egentligen tänkt som en abborre tur. Men det slutade i en riktig gäddfeber!

Jag fiskade med liten grå nymf och relativt tunn tafs. 3 gäddor fick jag! den största var på 3 kg!

Att få pytte små gäddor på nymf har jag varit med om förut. Men Att få en som var lite större har jag aldrig varit med om. Någon annan som har haft liknande efarenheter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en sådan gäddupplevelse som man inte vill ha för några dagar sedan. Körde flytring och kastade på vak sent på kvällen i en liten sjö i Idre-trakten. Helt plötsligt small det på hela tiden. Problemet var 0,13 i kombination med gädda istället för harr....Tappade rätt många flugor! De snodde bland annat mina finaste muddlers. Fick ge upp efter en halvtimme.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ca 10 cm flash/marabou-combo.

Kör faktiskt mest med den,året runt men i lite olika färger.

Av nån anledning verkar svart/silver vara bra i kallt vatten och vit/silver/brons eller vit/blå vara bra i varmt.

Kom på att jag har ju en bindbeskrivning på den.

Den är flugan:

Redigerad med Lovéus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore fantastiskt skoj med lite kustgädda nu. Är sjukt sugen på att komma ut lite med pontonbåten (som jag inte har hunnit använda ännu) och testa hur det är att komma lite närmare inpå fisken.

Vart på kusten fiskar du? Norr;söder mm. Inte specifik plats :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore fantastiskt skoj med lite kustgädda nu. Är sjukt sugen på att komma ut lite med pontonbåten (som jag inte har hunnit använda ännu) och testa hur det är att komma lite närmare inpå fisken.

Bara att åka ut! Jag fiskar själv från pontonbåt, det är sjukt smidigt. Använd helst också fenor, det underlättar när man ska driva längst med vassar eller djupkanter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ny här på forumet och numera helt såld på gäddfiske med fluga. Kör i Stockholms skärgård med min lilla Askeladden med en 15hk utombordare på.

Var ute en sväng idag med farsan, resulterade i 5 landade för mig med en toppvikt på ca 2,5kg, ingen jätte med sjukt bra drag i den. Med tanke på antalet rusningar under båten hade man kunnat tro att det va fisk av ädlare art. Börjar kännas som att koden börjar knäckas nu :)

Fiske på grunt vatten över tången i glasklart vatten så man ser huggen är ju bland det roligaste som finns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny tur igår me lite växlande väder. Kändes lite trögt men lyckades landa 3st snipor med en toppvikt på strax under 2kg, den såg dock riktigt välmatad. Börjar bli finfin kondition på dom nu :) Tappade alldeles för många även fast stingerkroken satt på, bl.a en riktigt fin som alla gånger var årsbästa. Blev lite spännande när flugan släppte i ytan ca 5m från båten å kom flygandes tillbaka precis över huvudet på mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känns som att hösten närmar sig med stormsteg, någon som har koll på vid vilken vattentemp det kan bli dags att försöka bärga upp ett höstmonster? :P

om det nu spelar någon större roll med den underbart varma sommar vi haft... kanske dags att åka ut och harva i lite djupkanter redan nu, har ju trots allt 1 hel vecka semester kvar! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag fick man sig en rejäl pulshöjare under fisketuren. Krokade på vad som visade sig vara en gädda på strax under 3kg. Dock inte det som fick adrenalinet att pumpa utan det var den gädda som simmade efter och smakade på min lilla raket. Tror även han hade den i munnen ett tag för mitt under fighten så blev den lille vansinnigt stark mitt i en rusning, hade även ett skönt bitmärke rakt över ryggen som såg färskt ut. Höll på att trilla ur båten då jag inte alls va beredd å hade låst linan med handen. Måste var en minst 8kg på den som följde med upp å spanade. Så helgens aktivitet e spikad iaf :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag fick man sig en rejäl pulshöjare under fisketuren. Krokade på vad som visade sig vara en gädda på strax under 3kg. Dock inte det som fick adrenalinet att pumpa utan det var den gädda som simmade efter och smakade på min lilla raket. Tror även han hade den i munnen ett tag för mitt under fighten så blev den lille vansinnigt stark mitt i en rusning, hade även ett skönt bitmärke rakt över ryggen som såg färskt ut. Höll på att trilla ur båten då jag inte alls va beredd å hade låst linan med handen. Måste var en minst 8kg på den som följde med upp å spanade. Så helgens aktivitet e spikad iaf :P

Ujuj! Sånt är adrenalinhöjande, har upplevt det under spinnfiske ett par ggr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...