Hoppa till innehåll

Hjälp mig gäddkitta mitt lpxe rs 7"


Wize

Recommended Posts

Börjar nu bli dax att ge sig in i gäddflugträsket! Har verkligen ansträngt mig för att låta bli men nu är det trots allt dax.

Grunden är lagd. Ett GL lpxe Rs 7" köptes igentligen för HÖ fiske och är väl vad jag förstått aningen för lågt klassat för gäddfiske men nu äre så:)

Fluktar på en danielsson rulle.. Men har svårt att välja modell.. F3w lr L5w 4-7? Annat vettigt förslag?

(kan fortf vara aktuellt med hö fiske på både spöet o rullen så extra spolar är ett måste)

Lina? Börjar med en lina... Flyt lr intermi..? Hur ska en gäddlina vara? Rekomenation till det spöet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fördel med f3w 4-7 an är iofs att den kan fungera på något av de andra spöna i lägre klasserna (4-5"or).. Men det lär förmodligen inte blir speciellt aktuellt:p men man vet aldrig haha

Men äre som ni säger, onödigt tajt att ha på en 7a så får d bli 6-9 eller 7-10an :)

Så 4-7 spole passar på 6-9 huset rakt av på l5w?

Gäller bara komma fördelar/nackdelar ang l3w vs F3w då :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår oxo att rullen är relativt oviktig.. även om man såklart får hoppas använda sig av lite lite broms någongång ibland :P Men llite pryltokig är man juh ändå med handen på hjärtat men framför allt vill jag inte ångra mig att jag köpte någe snik, (inte snik som behöver betyda sämre, men att jag inte köpte de jag verkligen ville ha) för då vet jag att jag kommer gå o fundera på om jag borde köpt något annat..

Pengar man lagt på något som man har kvar länge saknar man ytterst ytterst ställan.. däremot svider det när man gång på gång ska uppdatera sin utrustning och dessutom lägga allt "gammalt" på hyllan =p

Ang linan då.. Läst att en hel del viftar gädda med costal linan, dock fler som förordar Pike linan.. Men om man ska varva lite HÖ o gädda på samma uppsättning, vad hamnar valet på då? Vad skiljer en renodlad gäddlina emot de andra?

Lutar nu iallafall åt l5w 6nine och en GL pike (alt då costal om de kan tänkas funka)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag har både L5W 6nine (HÖ) samt L3W 7ten (gädda). Även fast det bara skiljer 9 gram på rullarna tycker jag att det är stor skillnad i vikt till L3Ws fördel - dvs att det känns mindre ansträngande att nöta på. Skulle hursom rekommendera att du kör på någon av ovan storlekar då det inte är omöjligt att du kommer att vilja skaffa dig ett #9 spö när du väl fastnat för gäddflugfisket  :)

 

Fördelen med Pike-linan över Coastal som jag ser det är att den finns som sjunkande, vilket jag använder mig mycket av i mitt fiske (Stockholms skärgård från båt). Tänker mig även att Pike-linans tapering är bättre anpassad till gäddflugors storlek, vindmotstånd osv...även om du kör med mindre flugor anpassade för #7 tror jag Pike vänder över dessa bättre än Coastal. Dock blir det ju en kompromiss om du vill köra gädda och HÖ med samma lina...det kommer säkert att sluta med åtminstone 3 linor...Pike Flyt + Sjunk samt Coastal SI till HÖ  :D

Redigerad med nma
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår oxo att rullen är relativt oviktig.. även om man såklart får hoppas använda sig av lite lite broms någongång ibland :P Men llite pryltokig är man juh ändå med handen på hjärtat men framför allt vill jag inte ångra mig att jag köpte någe snik, (inte snik som behöver betyda sämre, men att jag inte köpte de jag verkligen ville ha) för då vet jag att jag kommer gå o fundera på om jag borde köpt något annat..

Pengar man lagt på något som man har kvar länge saknar man ytterst ytterst ställan.. däremot svider det när man gång på gång ska uppdatera sin utrustning och dessutom lägga allt "gammalt" på hyllan =p

Ang linan då.. Läst att en hel del viftar gädda med costal linan, dock fler som förordar Pike linan.. Men om man ska varva lite HÖ o gädda på samma uppsättning, vad hamnar valet på då? Vad skiljer en renodlad gäddlina emot de andra?

Lutar nu iallafall åt l5w 6nine och en GL pike (alt då costal om de kan tänkas funka)

de e rätt att du ska köpa nått du trivs med plus att alla har vi en pryltok i oss :) pikelinorna är väl lite tyngre för å vända över tunga flugor enklare (rätta mej om jag har fel) jag kör ju som sagt grundvatten å väldigt lätta flugor så lider inte av å köra "vanlig" lina..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...