Jump to content
Sign in to follow this  
tc737

Sjunklina till opti peak #3

Recommended Posts

Jag försöker komma på något fiffigt. Jag har ett ställe som där ån är ca 4-5 meter djup och 25 meter bred som mest. Sträckan är kanske 150 meter lång och är inte vadningsbar. Dessutom är det ett räcke ca 1.5 meter högt och man kan kanske göra överhandskast med 6-8 meter i luften. Mitt. spö är 11 fot och är ett opti peak 3. Jag försöker fånga lax och havsöring. Vad tror ni jag behöver för Sjunklina till det? skjutklump? jag vill komma ner mot botten rätt fort. Det går ganska fort i vattnet ska jag tillägga.

nån orkar hjälpa mig med tankeverksamheten?

Skickat från min HTC One X

Edited by 5meterskastaren

går från medelsnabb ström till snabb. Går att dyka under räcket och sträcka ned håven. jag tänkte också åt skagithållet men jag vet inte riktigt hur mycket vikt spöet orkar. Kastade en #5 pounch pro ganska säkert med det spöet i somras..

säsongen är nu tills det blir -10 grader kallt och jag binder flugor

#3 ;) men ska fiskas som lättare havsöring och laxfiske

jag tror det orkar #5 vikter utan problem dock

spöet är ju gjort för lax och havsöring i mindre vattendrag. Det har en ordentlig butt som kan stå emot mycket.

Kul idé/problem. Ska bli spännande att se hur du löser det. Har tyvärr inget att bidra med... Fast du borde väl kunna skjuta en 8-10 meter lina med en tung klump eller?

jo det borde jag. så egentligen är jag nyfiken på hur jag löser sjunkfrågan. kanske kan skarva av en tung sjunklina och fästa på något annan som skjutklump liksom

det e stallis i strömmen jag pratar om fö Martin aka kanslikajen

Den där Rio AFS (?) som man köper på lösmeter då? Finns med rätt grym sinkrate tror jag.

Spännande, vet du att fisken går där? Man ser väl aldrig fiskare mittemot, nedanför riksdagshuset, är det helt off limits?

Edited by Martin G f.d. Lagrace

Martin. om det går fisk :) några iaf nu när Norrström är stängd. är man snäll och har tur får man fiska från andra sidan.. rätt folk som har nyckeln bara. Och ibland är det öppet för turisterna.. men det e väl 4 m högt så då spinnfiskar jag... ja det e trevligt också. Ska kolla upp afs med detsamma

Haha... Coolt men ... Ja, man kan säga mycket.

Jag har ett par dec grön paracord du kan få om du är ute och kör, 5-meters.

spännande. Jag kör dock inte taxi just nu. konsnylt för tillfället. Men jag kommer gärna förbi i veckan. kan du inte pma ditt nummer igen..,. jag kommer googla sönder slinky nu..

4-5m djupt och snabb ström. Du vill gå djupt. Tillverka din Slinky. Det använder dom over there. En kort tung klump som inte behöver utrymme. Tillåten over ther där endast flugfiske är tillåten. Iaf runt de Stora Sjöarna ;)

http://www.minnesotasteelheader.com/Slinkys.html

dom där på andra sidan är bra fiffiga. snacka om bullet

Den där Rio AFS (?) som man köper på lösmeter då? Finns med rätt grym sinkrate tror jag.

Helt fel, jag menade ju Rio T- serien!

"Rios högklassiga taffsmaterial som metervara. Av dessa linor bygger du lätt lämpliga sjunkande tafsar åt dig för att underlätta fisket i högt vatten. Du klarar dig med din vanliga lina tillsammans med en sjunkande taffs.

Materialet finns tillgängligt i fyra olika viktklasser: T-8, T-11, T-14 och T-17. Siffran betyder linans vikt i gram per fot."

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1202&language=sv