Hoppa till innehåll

Hjälp med spöval...


carpenter

Recommended Posts

Jag är helt ny på det här med gäddfluga! Flytring är beställd. Ser verkligen fram mot att få ut och plaska med den!

Men det återstår lite prylar. Spö och rulle kan ju vara bra att ha -_- Sög rätt bra i plånboken när jag köpte ringen.

har funderat på att köpa ett kit här är ett par.http://www.capricorn...pike-kit-9.html eller det härhttp://www.capricorn...-gaddpaket.html

Eller kanske skulle jag satsa på ett beg här på edge? Det finns ett GL ACT4 8# och ett Vision catapult nite 8#

samt en Vision deep 7/8 rulle Skulle någon av dessa spön funka som gäddspön? Vision spöt är väl ett jäkligt snabbt spö?

Trivs inte så bra med alltför snabba spön, men det är ju vid fiske i dom lättare klasserna. Kanske en fördel när man ska svinga större flugor? någon som har provat GL spöt? Som sagt beg spar ju en del pengar!

En Vision big daddy 8# lina skulle väl funka fint till bägge dessa spön? Kommer garanterat mer frågor men jag tar det i en ny tråd. Grymt tacksam om jag kan få lite svar på dessa frågor!!!

/Niklas

Redigerad med carpenter
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så som jag förstått det är en #8 lite liten för dem större flugorna... en #9 kastar allt :) men det kanske beror på vilket spö osv?

Synd att du inte bodde närmare sthlm, då hade du kunnat prov kasta GL spö't och fått dig en uppfattning.

Jo det blir nog ett gl kit. Ska åka förbi capricorn och svinga några spön. Kör du med en 9# eller?

Borde det inte bli lite tungt för armen att svinga en hel dag med en 9#..... :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det blir nog ett gl kit. Ska åka förbi capricorn och svinga några spön. Kör du med en 9# eller?

Borde det inte bli lite tungt för armen att svinga en hel dag med en 9#..... :blink:

Yes det är en #9 GL kit jag kör med.. samma kit du tittade på.

Jag har inga problem med att svinga 9an en hel dag... med tanke på hur lätt du får ut 20-25m med GL spöt så är de 1-2 drag bakåt och så är det fixat :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en nia ett kort tag och tyckte att jag blev lite trött efter en dags kastande. Sen kändes det inte längre som flugfiske på något sätt... Klumpigt och väldigt kraftfullt. Men det är jag.

Nu har jag en snabb sjua som jag ska testa att köra lättare gäddflugor med.

Mina 2 cent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en nia ett kort tag och tyckte att jag blev lite trött efter en dags kastande. Sen kändes det inte längre som flugfiske på något sätt... Klumpigt och väldigt kraftfullt. Men det är jag.

Nu har jag en snabb sjua som jag ska testa att köra lättare gäddflugor med.

Mina 2 cent.

Har inte själv testat men jag misstänker att jag kommer tycka det samma. Är dock sugen på ett 9´#8 NRX till gädda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gungade på ECT4 #8(1079:-) på Wittlocks idag kändes fint! (de har förresten ett ECT3 #8 kvar(tror jag)) kolla med dem vad de ska ha för det!

DEEP-rullen räcker länge för gädda!

Vet inte vad det är för klinga i EPIK spöt, men guideline brukar inte ha dåliga grejor.

vill du bara fiska med flashflugor och när det blåser lite så kan du köra med en 7:a, vill du ha flugor med lite mera "mat" i så kan en 9:a vara bra! (känns som att jag argumenterar fram en 8:a här...)

Du vänjer dig efter ett tag, gräskasta lite emellanåt med en fluga utan krok i den storlek du tänker använda!

Sasse är inte representativ i detta, då han står på gränsen till castinglandslaget :)

/ C

Redigerad med Christer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som alltid snabba svar här på edge :D Bara invänta löningen. Som sagt det lutar åt epik setet. Förmodligen en 8#

Men det kan ju dyka upp något under säljes. Blir dock svårt att matcha priset på epik setet. Borde ju vara skaplig kvalitet på det setet.

Behöver nu ut och inviga flytringen så jag känner mej säker i den. Sen ska jag se till att ingen gädda känner sig säker från mej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gungade på ECT4 #8(1079:-) på Wittlocks idag kändes fint! (de har förresten ett ECT3 #8 kvar(tror jag)) kolla med dem vad de ska ha för det!

DEEP-rullen räcker länge för gädda!

Vet inte vad det är för klinga i EPIK spöt, men guideline brukar inte ha dåliga grejor.

vill du bara fiska med flashflugor och när det blåser lite så kan du köra med en 7:a, vill du ha flugor med lite mera "mat" i så kan en 9:a vara bra! (känns som att jag argumenterar fram en 8:a här...)

Du vänjer dig efter ett tag, gräskasta lite emellanåt med en fluga utan krok i den storlek du tänker använda!

Sasse är inte representativ i detta, då han står på gränsen till castinglandslaget :)

/ C

Fiskade gädda långt innan jag började träna för att komma med i landslaget ;)

Körde med en Sameo 9,6´#8 då. Funkade toppen :)

post-1939-0-17633700-1344490999_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade gädda långt innan jag började träna för att komma med i landslaget ;)

Körde med en Sameo 9,6´#8 då. Funkade toppen :)

Det är när de blir större än sådär som de blir svårare att drilla med en #8 :P

Förlåt, kunde inte låta bli...

Fiskade själv med ett LOOP Greenline 8´8" #7-8 förra säsongen. Fungerade bra...men det är väl svårt att argumentera emot att det ÄR lättare att skicka ut en fluga med stort vindmotstånd med en tyngre lina, OM man klarar av (har tränat att kasta med) en tyngre utrustning.

/ C

Redigerad med Christer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är när de blir större än sådär som de blir svårare att drilla med en #8 :P

Förlåt, kunde inte låta bli...

Fiskade själv med ett LOOP Greenline 8´8" #7-8 förra säsongen. Fungerade bra...men det är väl svårt att argumentera emot att det ÄR lättare att skicka ut en fluga med stort vindmotstånd med en tyngre lina, OM man klarar av (har tränat att kasta med) en tyngre utrustning.

/ C

Du har så klart rätt. Ville bara flika in att det går. Bättre att fiska med det man har och ha råd att fiska än att köpa dyra nya grejer som blir stående :)

Och jag kan bju på gäddan ;)

Drog denna på sameo´t också :)

post-1939-0-15042400-1344496251_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...