Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag kom mitt efterlängtade canespö!

Nils Kulle, 7"9´ #5.

Vilka detaljer! Vilken finish!

Å vad jag är svag för hantverk! :D

Här ackompanjerat av flugrulle Orvis "Made in England". (Och en annan rulle som inte hör dit.)

Våtflugor, handgjord håv, gubbkeps, oljerock och single malt har jag redan...nu är det bara tweed, pipa och fickplunta som fattas!

På torsdag bär det av till fjälls. Då ska spöet få drilla kilosöring! :)

post-11117-0-08817300-1345653355_thumb.j

Posted

Så har man invigt spöet! 2 dagar i fjällen med 12-timmars fiskepass. 

Cane, en annorlunda men skön upplevelse! Aktionen är djup, ända ner i handtaget. Lärde mig efter en stund att ta det lite lugnare och låta spöet jobba mer.

Det går alldeles utmärkt att kasta de för mitt fiske normala längderna. 

Guideline presentation wf4 funkar kalas.

Men drillningen! Vilken känsla! Helt överlägset alla kolpinnar jag någonsin drillat fisk på.

Totalt sett är jag jättenöjd. Cane är uppenbarligen inte bara nostalgi, utan även alldeles utmärkta fiskeredskap. Det lugna tempot känns fint, på nåt vis är det som att återupptäcka flugfisket.

Posted

Säger det igen: det känns som ett uppvaknande, en nystart, känslan påminner om förväntningarna och spänningen när jag fick mitt första flugspö. Jag var 14 år och det var något stort som väntade...

I hetsen med allt snabbare spön för att dänga ut linan, känns det avslappnande och skönt med ett spö som kräver att jag tar det lite lugnare, och som belönar med superb känsla.

Ja, frälsning är ett bra ord. :)

Däremot lade jag bort orvis-smalspolen, storspole är ju bara så mycket bättre. Och de kan oxå vara vackra. Jag funderar på en Danielsson Nymph...

Posted

Måhända har du rätt, Christian. Ska erkänna att jag även sneglar på en klassisk Hardy för tillfället... :)

Dock så är jag förtjust i klassiska Loop/Danielsson: enkelheten, funktionen, den avskalade skönheten, dock så kanske canespöet behöver ett maffig Hardy för bästa balans?

Posted

Jag skojar.

Som du kanske har förstått så är jag besatt av flugrullar. Så till den milda grad att jag inte kan utesluta en rulle bara för att den råkar vara smalspole. Och om jag skall vara riktigt ärlig så har jag extremt sällan problem med linminne på mina smalspolar. Inte heller lider jag av att invevningshastigheten är långsammare.

Men smaken är ju olika. :)

Men viss, jag äger en och annan storspole.

Posted

Jag skojar.

Som du kanske har förstått så är jag besatt av flugrullar. Så till den milda grad att jag inte kan utesluta en rulle bara för att den råkar vara smalspole. Och om jag skall vara riktigt ärlig så har jag extremt sällan problem med linminne på mina smalspolar. Inte heller lider jag av att invevningshastigheten är långsammare.

Men smaken är ju olika. :)

Men viss, jag äger en och annan storspole.

Hej.. "äger en och annan storspole"!! Plebej. Pultron. Charlatan. Å allt annat därtill.... mvh borano20
Posted

Ni e för goa :) Tro mig när jag skriver att jag har respekt för fördjupning och smala intressen. Man kan nästan höra att dina andetag skiftar från lugna till mer intensiva när du plockar isär rullen och sätter fart på den Christian. Det kan väl jämföras med mina gamla kastklipp vintertid under en gatlampa. Var och en blir salig på sin grej. Hursomhelst, jag får rullminne av mina smalspolar och har inte upptäckt bambuns förträfflighet men uppskattar ett gott hantverk. Mest av allt uppskattar jag en vacker linbåge.

Posted (edited)

I hetsen med allt snabbare spön för att dänga ut linan, känns det avslappnande och skönt med ett spö som kräver att jag tar det lite lugnare, och som belönar med superb känsla.

Jag tror du har hittat anledningen till att många tycker om splitcanespön. Jag känner likadant. Kan det vara så att det är det moderna samhället i stort som avspeglar sig i att flugfisket och flugspön blivit aningens "hetsigare"? I vilket fall som helst så känns det skönt att kunna ta ner tempot och slappna av på det vis du säger när man är vid vattnet.

Jag har märkt att flertalet som provar ett splitcanespö (och inte bara de som provar för första gången) "mäter" det med hur mycket lina som går att skjuta och kan de kasta så så går det ju alltid bra om det är ett bra spö, men utvecklingen sedan jag började fiska fluga gör sig klart påmind.

Kul du hittat ett spö du gillar! Och Nisse ler nog när du drillar fisk med det.

Edited by Mats Öberg
Posted

Kloka ord, Mats.

Den hetsen ser man ju i (många) av det senaste decenniets flugfiskefilmer. Det ska skrikas YEEAAAAAH GREAAAAT CATCH BOB, WHAT A FIIISH!!!!! så fort man får napp.

Och inget fel i det i sig, även sådana filmer har sitt värde, men nånstans undrar man ju; när gick flugfisket från att vara en konstform/njutning till att bli en kraftsport mätt i meter?

Hmm, små reflektioner som lätt infinner sig när man lägger ut sin torrfluga med ett grässpö. Nu har man ju tid att tänka. :)

Behöver jag nämna att jag redan funderar på när jag ska skaffa nästa canespö? ;)

Posted

Nu har jag även införskaffat en Wulff TT WF5. Får provas till våren.

Förresten, har någon koll på silkeslinorna från Falkas fiske?

Det brukar heta att man får vad man betalar för.

Och vad får man här för 499 kr?

Jämfört med en känd lina för kanske 4000 kr?

http://www.tradera.com/silkeslina-124-for-flugfiske-124-dt5-auktion_302199_161583900

(Ja jag vet att säljaren finns här på forumet. ;) )

Posted

En bra silkeslina kostar inte 4000kr, snarare 1000-1500kr. Det finns andra prisvärda linor på marknaden också, förutom Falkas. Kolla tex med Tommy på www.tjkonsulting.se. Han säljer Pecheasoie för bra pris.

Posted

Ursäkta om jag är obildad. Men vad är egentligen grejen med silkeslinor? Jag har förstått att de håller längre och att man beroende på impregnering kan skifta mellan flyt och sjunk. Finns det fler fördelar? Priset verkar ju vara ett stort minus.

Posted

Hej.

vadå priset, kvalitet kostar bara lite mer, fördel stumma och befriade från minnet krackelerar inte, dom pallar flera syntetlinor och håller rätt viktklass finns som DToch WF