Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Uppdaterad 2012-09-05

Efter påpekande för grundarna till om hur man skulle kunna göra appen Fiska i Sverige mer användarvänlig ur det hållbara fiskets synvinkel, valde personerna bakom appen att lyssna på vad folk inom detta forum tyckte och i dag är de föreslagna åtgärderna tagna vilket vi som gnällde lite på appen är mycket tacksamma för...

Stort gjort av Peter & Dan då det förstås inte är roligt när någon klankar ner på en produkt man själv skapat. Jag hoppas att när dammet väl lagt sig så kommer den här appen att vara en självklarhet för alla som är på väg in i sportfiskets underbara värld då den numera är en bra bit på väg att bli ett perfekt redskap när det gäller att hitta ett trevligt vatten att fiska i för dagen...

Har man förslag på hur ytterligare förbättringar kan göras och ännu inte har appen då det finns utrymme för oss själv att faktiskt påverka saker direkt i själva produkten, hoppa direkt till slutet på tråden och lämna förslagen där så att vi lämnar detta ämnet med positiv feedback och så att alla i slutändan förhoppningsvis känner att de vunnit något ...

Riktigt roligt att se att det går att åstakomma positiva förändringar, GRYMT bra jobbat alla som tycker, tänker, skriver, lyssnar och vågar ändra på saker och ting...

Man känner sig ju nästan hoppfull inför framtiden... ;)

:)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här startade tråden förut...

En kompis till mig visade stolt upp en ny app, Fiska i Sverige hette den...

När jag kikade lite på den så blev jag rekomenderad att fiska långt upp i de små lekbäckarna som finns här omkring :( ...

Blev rätt irriterad över detta och det har inte blivit bättre direkt, kan man anmäla en app eller få bort den på nåt annat sätt, känns riktigt risigt att rekomendera folk att åka och fiska i lekbäckar och mindre vattendrag som enlig appen "har god tillgång på lax och öring" :wacko:... Så kanske är fallet men platsen borde aldrig fiskas på då det är ett reproduktionsområde.

Den fungerar tydligen så att folk via facebook osv kan lägga in egen platser som sedan ploppar upp i appen men många av de vattendrag som rekomenderas är totalt ofiskbara och borde således få vara ifred så mycket det bara går och inte blottas för allmänheten på det sättet...

Kan väl inte vara helt rätt detta eller???

Edited by Kricke26
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag blev lika förvånad när jag kollade fiskeplatser Nynäshamn. endast 2 st och båda är lekbäckar som innehåller Öring, Lake, Gädda och Abborre etc.

Satans skit app som jag betalade 15 kr för när jag istället kunde köpt en gott smakande öl för!

Posted

Jag skaffade den appen för en utvärdering. Jag antar att de hämtat information från databaserna på Hav och vattenmyndigheten och bara lagt ut alla elfiskade platser?

Posted

Tyvär tror jag den baseras på användares rapporter :(

Så om fiskeplatsen som finns utmärkt är en leklokal är det troligen så illa att det fiskas där och rapporteras om det.

Ska lägga ett mail till utvecklaren och tipsa om att lägga in en flik i appen där lite tips kring ett hållbart fiske kan ligga.

Det tycker jag inte är för mycket begärt eller?

Posted

Snacka om feltänk...vem lägger ut bra fiskevatten i en app??

Flugfiske för alla kanske, var ju en tråd om deras GSP koordinater i Glomma förra veckan.

Posted
Har också köpt den här skitappen.

Undrar om det ens är tillåtet att fiska i alla små bäckar som den tipsar om.

Det är nog som nån säger att de har tittat på elfiske rapporterna. Jag har kollat i närområdet här och där finns ett par bäckar där det definitivt är förbjudet att fiska men som har hög population av öring i elfiskerapporterna. Skitapp!!!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Hmmm, byta namn till "Fiskeförbud för alla", kanske är en bra början men seriöst, sämre skit får man nog leta efter...

Tyvär tror jag den baseras på användares rapporter :(

Så om fiskeplatsen som finns utmärkt är en leklokal är det troligen så illa att det fiskas där och rapporteras om det.

Ska lägga ett mail till utvecklaren och tipsa om att lägga in en flik i appen där lite tips kring ett hållbart fiske kan ligga.

Det tycker jag inte är för mycket begärt eller?

Ett mail låter som en bra ide, vidareutvecklig i form av blockering för uppladdning av platser där fiske ej får bedrivas och information där det tydligt framgår att fiske ej är tillåtet om någon försöker lägga in en position där det är fiskeförbud... Svårt att få till kanske men det känns som en skyldighet att ha någon form av kontroll på platser som läggs in och sedan redovisas i appen, eller?

Har också köpt den här skitappen.

Undrar om det ens är tillåtet att fiska i alla små bäckar som den tipsar om.

Det är nog som nån säger att de har tittat på elfiske rapporterna. Jag har kollat i närområdet här och där finns ett par bäckar där det definitivt är förbjudet att fiska men som har hög population av öring i elfiskerapporterna. Skitapp!!!!!

Efter att ha kollat närmare på några av de föreslagna platserna häromkring så tror jag nog att de faktiskt också är belagda med fiskeförbud...

Jävlig sunkig app... :(

Posted

Aha!

Det börjar klarna nu.

Jag har haft en liten liten å som mitt personliga hemligjaure i tjugo år.

Under den tiden har ån aldrig visat några tecken på andra fiskare än migsjälv, inga linor i träden, inga cigarettfimpar längst med stranden, ingenting.

Det har varit mitt lilla personliga experiment. Jag har aldrig tagit upp någon fisk, och har rensat det skräp jag hittat på bottnarna och sett till att träd som faller över lekgrus tas bort.

De senaste tio åren har medelvikten ökat konstant och fisk som förr var föga mer än yngel är nu välgödda och vackra fiskar.

Så för någon vecka sedan tyckte jag det var ovanligt lite fisk som visade sig och till min fasa var strandkanten helt upptrampad.

Ett hundratal meter uppströms hittar jag två päronsänken i bly och ett tjugotal cigarettfimpar helt sonika nerstuckna i mossan på platsen.... då gjorde det ont i hjärtat.

Under vandringen tillbaka till bilen, när man förr kunde se ett tjugotal fiskar visa sig skedde denna gång i ensamhet.

Idag kikade jag i appen, och mycket riktigt så är numera den lilla bäcken utmärkt på kartan.

Jag mår lite illa nu :(

Posted

Aha!

Det börjar klarna nu.

Jag har haft en liten liten å som mitt personliga hemligjaure i tjugo år.

Under den tiden har ån aldrig visat några tecken på andra fiskare än migsjälv, inga linor i träden, inga cigarettfimpar längst med stranden, ingenting.

Det har varit mitt lilla personliga experiment. Jag har aldrig tagit upp någon fisk, och har rensat det skräp jag hittat på bottnarna och sett till att träd som faller över lekgrus tas bort.

De senaste tio åren har medelvikten ökat konstant och fisk som förr var föga mer än yngel är nu välgödda och vackra fiskar.

Så för någon vecka sedan tyckte jag det var ovanligt lite fisk som visade sig och till min fasa var strandkanten helt upptrampad.

Ett hundratal meter uppströms hittar jag två päronsänken i bly och ett tjugotal cigarettfimpar helt sonika nerstuckna i mossan på platsen.... då gjorde det ont i hjärtat.

Under vandringen tillbaka till bilen, när man förr kunde se ett tjugotal fiskar visa sig skedde denna gång i ensamhet.

Idag kikade jag i appen, och mycket riktigt så är numera den lilla bäcken utmärkt på kartan.

Jag mår lite illa nu :(

En målande beskrivning och självklart riktigt tråkigt att det kan bli så :(

Posted

Jag sitter och försöker hitta någon info om fredningstider i appen men hittar inget.

Det är väl ganska viktig information kan jag ju tycka..

Posted

Jag sitter och försöker hitta någon info om fredningstider i appen men hittar inget.

Det är väl ganska viktig information kan jag ju tycka..

Eller info om att det inte är tillåtet att fiska alls på de flesta platser

Posted

Jävligt krångligt att kontakta dom, har inte facebook men skapade ett gogglekonto och la en kommentar som borde göra dom uppmärksamma på att appen inte bara är av godo...

Fortsätt mata på med kommentarer så kanske dom lägger in information om fredningstider & fiskeförbud och plockar bort redan utsatta lek-områden från appen...

https://plus.google.com/u/0/116506672748714827813/posts?hl=sv&wwc=1#102556547760114284363/posts

Surt på ditt personliga hemligjaure Zäta, riktigt trist... Har ett ganska okänt ställe som jag värnar om jag också men har inte ens vågat kolla om det stället finns med på skiten...

Posted

sidan och appen måste omedelbart stoppas. Det är ju ett stort hot mot våra viktiga lekvatten för b la havsöring, insjööring mm. Helt horribelt att de får tipsa om vatten som det råder fiskeförbud i. Vilka ansvarar för denna sida?

Posted

Jag har lagt en kommentar jag med.

Jag hoppas att de lägger in information om lekplatser och fiskeförbud på ett sådant sätt att folk MÅSTE läsa det.

Om det är så att det läggs upp platser i förbudszoner och lekbäckar trots detta är väl enda lösningen att man måste registrera sig för att kunna dela fiskeplatser.

Registrera sig med personnummer så att lägger man upp en fiskeplats där fiske enligt lag är förbjudet så kan man bli polisanmäld för uppvigling eller något.

Jag tycker inte det är så värst surt, jag blir mest ledsen.

Kommer lägga många timmar vid bäcken nu och se om jag springer på den som fiskar och tala lite med honom/henne.

Jag hoppas det handlar om oförstånd, fastän jag inte hyser några större förhoppningar om att så är fallet.

Posted

För övrigt, Kricke, du som är från Göteborg har du någosin fiskat i Delsjöbäcken?

Jag tror aldrig jag har hört talas om någon som nämnt det stället... där är 11 (!!!!) flaggor placerade i hela sträckningen av bäcken.

Tvivlar starkt på att det är ett ställe som håller för fisketryck....

Posted (edited)

Om appen tipsar om vatten där fiske inte är tillåtet (vet inte om det är så men lekbäckar/åar är ju ofta otillåtna vatten).. borde inte det i så fall kunna vara bra att få appen prövad juridiskt? Anmälan till HaV? Länsstyrelser? Polis? Annat?

Edited by HansH
Posted

Om appen tipsar om vatten där fiske inte är tillåtet.. borde inte det i så fall kunna vara bra att få appen prövad juridiskt? Anmälan till HaV? Länsstyrelser? Polis? Annat?

Jag har faktiskt redan gjort HaV uppmärksam på appen och bett dom granska den får att se om den e ok...

Posted

För övrigt, Kricke, du som är från Göteborg har du någosin fiskat i Delsjöbäcken?

Jag tror aldrig jag har hört talas om någon som nämnt det stället... där är 11 (!!!!) flaggor placerade i hela sträckningen av bäcken.

Tvivlar starkt på att det är ett ställe som håller för fisketryck....

Jag har aldrig heller hört någon nämna den... 11 flaggor? Låter inte klokt... Va fan skall folk upp i småbäckarna o göra... Kanske borde åka dit och kolla hur det ser ut kring bäcken...

Läste ditt inlägg för övrigt Zäta, mycket bra!!! Sakligt och rakt på sak med konstruktiv kritik... Precis så skall en slipsten dras även om det är svårt att vara saklig och lugn i sin framtoning när det gäller nåt man brinner för...