Jump to content

Recommended Posts

Posted

Detta med att försöka lyckas ta en skygg och försiktig havsöring på torrfluga när havet ligger som en spegel är någonting jag gått totalt vilse i den här sommaren... :)

Tyvärr har jag ännu inte lyckats med att ta en fisk över måttet men jag har lyckats lura en del runt 30-35. Jag antar att detta kanske hänger ihop med valet av fiskesätt, ni vet mindre fisk äter insekter och större fisk "sillätarna" äter småfisk osv... Men faktum är att jag (och säkert fler med mig) har sett större fisk lojt gå och head&taila som vilka brunöringar som helst när de är på de humöret. Pulsen går upp på max direkt men oftast så står man där timme efter timme medans fisken rattar det mesta man lägger ut och när det väl suger tag så står man och sover så när man kikar ut mot flugan ser man oftast bara en stor vakring och ingen fluga :blink: , men, för sent för mothugg, som man ändå gör och flugan kommer farande i full fart...

Jag tog en fin fisk i sommras på WollyBugger som det blev bonk på, kollade vad den ätit och det enda den hade i magen var en del små märlor och en gröt av nåt fjädermyggsliknade insekter... (Kan d varit fjädermygg kanske :ph34r:)...

Jag skulle vilja veta om detta, vem har lyckats lura nån riktig fin öring med torrfluga i havet, och vad den tog på? Ibland verkar det som om dom kan tänka sig att ta vad som helst men ibland vill dom bara ta någonting som jag inte har en aning om vad det kan vara för något??? Brukar köra med det vanliga som man läst fungerar, myggimitationer, myror, knott eller nån liten muddler och hittils har BlackGnat fungerat bäst tycker jag... Nån som har nåt annat giftigt att rekomendera?

Riktigt svårt fiske men sjukt beroendeframkallande och numera har jag svårt att fiska med nåt annat än torrisar om det är lite vind...

Så, dela med er av era erfarenheter när det gäller torrflugefiske efter havsöring längs kusten!

Imorrn tar jag den... ;)

Sketfiske!

Posted

Jag brukar ha framgång i nämnda läge på en ganska enkel fluga.

Just flugvalet ha varit lite meckande då jag i princip alltid har haft med mig små torrflugor. Problemet är att havet är salt och eländet kryper in i askarna hur man än bär sig åt och då är de sönderrostadenär de väl behövs.

Det hela har slutat med att jag binder på en saltvattenskrok som dessvärre är ganska tung. Har egentligen enbart sparsamt med svart kroppshackel på krokskaftet och därutöver en ganska rejäl bit foam som ryggsköld. Detta för att hålla flugan flytande. Storlek 12 med kort skaft har funka bra.

Posted

Jag brukar ha framgång i nämnda läge på en ganska enkel fluga.

Just flugvalet ha varit lite meckande då jag i princip alltid har haft med mig små torrflugor. Problemet är att havet är salt och eländet kryper in i askarna hur man än bär sig åt och då är de sönderrostadenär de väl behövs.

Det hela har slutat med att jag binder på en saltvattenskrok som dessvärre är ganska tung. Har egentligen enbart sparsamt med svart kroppshackel på krokskaftet och därutöver en ganska rejäl bit foam som ryggsköld. Detta för att hålla flugan flytande. Storlek 12 med kort skaft har funka bra.

Intressant! Har också lurat mycket på detta med foamflugor, dels för att de är lätta att använda då då de små torrisarna gärna drunknar fort i salvattnet och för att de jag testat hittils funkat bra... Olika myrror i foam är det jag kört med då det är smått på g... Skall kika vidare på om jag kan få till några på d sättet du beskriver, antalet flugor jag bundit själv hittils kan man räkna på ena handen men tänkte jag skulle ge det en chans nu i vinter... Lyckades i alla fall lura lite fisk med mina risiga haröreaktiga flugor, skitkul såklart!!! Grattis i efterskott föresten...

brukar binda pattegrisen på Gamakatsu F314. den finns ner till storlek 12 i alla fall. tror den är rostfri

Då vet man vilken krok man skall använda också ju, super!

Hoppas kunns lägga in en skrytbild här innan säsongen är över, skrytbild för min del innebär en över måttet...

Nu måste jag fan jobba...

Posted

lätt Frånlandsvind, fjädermygg. Griffiths Gnat strl 16, 53 cm silver gick upp och knep den ;) 3:e veckan i april i en grund vik. Ibland gäller det att tolka vakbilden med då det ser ut som dem tar nått i ytan men faktiskt tar märlor/yngel strax under. Ljungskile förra året var jag med om en ruskig vakfest på flygmyror en stilla kväll, tog på bombarda med torrfluga då. Så det går, tillfällena är inte så ofta bara! Förrförra helgen på ett annat ställe med frånlandsvind från ett stort skogsparti stod det en 8-10 öringar på rad och mumsa, lyckades inte lura någon då !

Posted

Tillägg, tog en i anråseån på harkrank imitation 20 aug. Gick och vakade spontant och jag hade dängt med nymf men han ville inte. Så ja hämta rullen med flytlinan och smög ner och vänta. 3:e utlägget så gick han upp och knep den med full kraft! 47 cm och relativt nystigen, inte i havet men ändå ;)

Posted

lätt Frånlandsvind, fjädermygg. Griffiths Gnat strl 16, 53 cm silver gick upp och knep den ;) 3:e veckan i april i en grund vik. Ibland gäller det att tolka vakbilden med då det ser ut som dem tar nått i ytan men faktiskt tar märlor/yngel strax under. Ljungskile förra året var jag med om en ruskig vakfest på flygmyror en stilla kväll, tog på bombarda med torrfluga då. Så det går, tillfällena är inte så ofta bara! Förrförra helgen på ett annat ställe med frånlandsvind från ett stort skogsparti stod det en 8-10 öringar på rad och mumsa, lyckades inte lura någon då !

Tillägg, tog en i anråseån på harkrank imitation 20 aug. Gick och vakade spontant och jag hade dängt med nymf men han ville inte. Så ja hämta rullen med flytlinan och smög ner och vänta. 3:e utlägget så gick han upp och knep den med full kraft! 47 cm och relativt nystigen, inte i havet men ändå ;)

Fy fan!!! Fiskeporr!!!

Måste knega på ett par timmar till men känner mig lite sjuk nu, nån sorts frossa kom krypande...

:)

Posted

DÄR SATT DEN!!!

Nytt PBx3 på torrisar idag ! :)

2 st runt måttet vilket i sig var rekord för min del men sen äntligen small det på en bättre fisk, gick upp och tog flugan med världens smack, sen var det igång, 3-4 höga hopp och när den trasslade in sig i snärjtången trodde jag att det var kört och att 0,17 tafsen skulle ge sig, men den höll... 1,6kg, målet med en över måttet är nått!

Hade ett kalasfiske idag. Fisken gick och kalasade på myror max 10 meter ut. 5 öringar blev det totalt, alla på torr och alla fick simma tillbaka...

post-8201-0-27384400-1347304018_thumb.jp

post-8201-0-51247600-1347304043_thumb.jp

Posted

DÄR SATT DEN!!!

Nytt PBx3 på torrisar idag ! :)

2 st runt måttet vilket i sig var rekord för min del men sen äntligen small det på en bättre fisk, gick upp och tog flugan med världens smack, sen var det igång, 3-4 höga hopp och när den trasslade in sig i snärjtången trodde jag att det var kört och att 0,17 tafsen skulle ge sig, men den höll... 1,6kg, målet med en över måttet är nått!

Hade ett kalasfiske idag. Fisken gick och kalasade på myror max 10 meter ut. 5 öringar blev det totalt, alla på torr och alla fick simma tillbaka...

Härligt!!!

Posted

Tack Göbbar!!!

D kändes som i fjällen, smyga ut hukandes bakom en sten, lägga ut flugan på vaket som kröp närmare, action! Förhållandena var alltså på topp, roligaste fisket på hela sommaren, i alla fall under de ljusa timmarna...

Missade ju en del fisk också men det som var riktigt kul var att missade man och la man ut den på direkten fick man respons igen. Kan ha att göra med att de börjar gå i stim igen eller? Hur som så var det mycket fisk i viken. Under sommaren så har ju regeln varit att missar man första mothugget så var fisken borta och det gick lång tid mellan huggen...

Nu höjer vi ribban till 2 kilo! Dom som sätter en sån får äran att bära epitetet "En tvättäkta torris"...

• 2 weeks later...
Posted

Elk Hair Caddis stl:14 - Så äckligt spännande...

Fiskade vid en rejäl brant men utmed kanten utanför ridån av snärjtång. Efter ha sett stora virvlar en bit utanför så gick han upp och tog flugan i en paus. Tafsen var återigen lite väl klen så pulsen var rejält hög men han drog iväg neråt djupet och utåt så tack vare detta undveks problemet med snörena, mer eller mindre ;) ...

Sippade hem den i ytan med jämna pauser så då räknas den väl som torr, eller, kanske inte? Den känns lite mitt i mellan i och med att man fiskar flugan aktivt, men ändå tar fisken ovanför ytan???

Hur som helst, fisken var bland de "matigaste" jag lyckats kroka den här säsongen så bestämde att detta fick bli 3:e matfisken för i år...

post-8201-0-34511000-1348581567_thumb.jp

1830g fördelat på 53,5cm = Fultonvärde på 1.229 vilket i min värld ursäktar höstkostymen.

Intressant var att i magen hade han endast 1 sill på ca 12cm... Varför tar fisken då en minifluga i stl:14?

Gött hur som helst, fisken ligger i frysen så i år blir till att avsluta säsongen med ungsbakad öring, pressad potatis, romsås eller pepparotsås och en kall pilsner till!!!

Det har varit ett bra år i år med ordentligt många fiskar, många stora, många stora som slet sig och mängder med nya lärdomar som etsat sig fast. Och det är ju inte riktigt slut ännu...

Posted

Grattis! Ytligt fiskad är ju flugan iaf, elkhair och streaking har ju vissa släktdrag med muddler :) Sjukt kul o se när fisken går upp o tar, aktivt fiskad eller inte. En lättare efterrätt allt som får plats efter en fet sill? ;)

Posted

Grattis till en kanonfin torrflugeöring :) Man blir grymt fiskesugen! Jag lyssnade på ett föredrag med Morten Valeur för några år sedan. Han berättade då att torrflugefiske på havsöring under sensommar/höst kan vara ruskigt effektivt. Vill minnas att Morten beskrev två unga flugfiskare i Danmark som fiskade med diverse hjorthårsflugor och foamflugor med mycket goda resultat där många andra som fiskade med mer traditionella flugmönster gick helt bom. Man kan ju undra vad som gör att havsöringen är mer benägen att ta "torrt" senare på säsongen? Synd att det inte är många dagar kvar nu på säsongen :(

Posted (edited)

Tack gubbar :) !

Riktigt kul att få avsluta med en kanon-fisk, jag kommer att leva på den länge! Säkert en vecka efter säsongen är slut :blink: , sen står man där och "myggfiskar" båge istället... ;)

Skulle aldrig våga påstå att jag knäckt koden (även om jag uppskattar att någon annan gör d :) !), för så fort man blir lite kaxig så kan man ge sig fan på att fisken slutar ta. Men visst har jag snappat upp en del den här säsongen i och med att jag fokuserat mer på just fisket med mindre flugor väldigt mycket. Sensommaren och tidig höst är en riktig höjdar tid att fiska smått och efter ett par fiskar börjar man fiska de mindre flugorna med ganska bra självförtroende och att börja köra med minst 12fots tafs + tip har garanterat varit mer eller mindre direkt avgörande för att jag lyckats bättre nu än förut. Jag gjorde en del försök redan förra året med mindre flugor men med små nymfer och fick bra med fisk på dom också. I år har allt kommit att handla om fisket övet ytan och då måste givetvis även vädret vara rätt osv...

Men det är satans beroendeframkallande att fiska smått på havsöring, det nya absoluta favoritfisket alla gånger, 10 av 10 möjliga...

Nästa år blir det till att försöka knäcka koden de dagar då dom käkar märlor eller vad det nu är för något??? De dagarna då de uppför sig som tröga regnbågar som bara segar runt och plockar någon riktigt slö liten varelse precis under ytan... Har sett ordentligt stora ryggar och fenor bara ett tiotal meter ut från land men inte fått EN ENDA fisk under sådana förhållanden. Jag var helt knäckt ett tag i somras och har verkligen testat allting (utan d dom uppenbarligen äter!), jag gissar att jag är för hetsig med märlorna men har svårt att fiska dom helt stilla, vet ej varför men det skall bli bättring på d nästa år...

Edited by Kricke26
Posted

Grattis till en kanonfin torrflugeöring :) Man blir grymt fiskesugen! Jag lyssnade på ett föredrag med Morten Valeur för några år sedan. Han berättade då att torrflugefiske på havsöring under sensommar/höst kan vara ruskigt effektivt. Vill minnas att Morten beskrev två unga flugfiskare i Danmark som fiskade med diverse hjorthårsflugor och foamflugor med mycket goda resultat där många andra som fiskade med mer traditionella flugmönster gick helt bom. Man kan ju undra vad som gör att havsöringen är mer benägen att ta "torrt" senare på säsongen? Synd att det inte är många dagar kvar nu på säsongen :(

Tack!

Skall kolla upp Morten, verkar vara en typ med många tips på lager!

Enligt mig är det lika effektivt som det är kul, med andra ord SUPER EFFEKTIVT! Efter vad jag läst så handlar det om att fisken är mer selektiv och äter det som inte kräver så mycket ansträngning under just den här tiden, typ som att glida runt och äta chanslösa flygmyror som blåst ut och kraschat i vattnet... Men fisken jag fick nu senast hade ju en hel sill i magen, enbart. Så logiskt sett kunde man kanske lurat den en stund innan med en 10 centimeters grå zonker...

Rätt plats och rätt tidpunkt är nog fortfarande det som avgör hur fisket för dagen kommer att te sig och sen hittar man kanske det man letar efter oxå ju. Just nu letar jag frånlandsvind, hittar jag det brukar fisken vaka med lite tur och då har jag ett par vassa flugor som fungerat bra det senaste. Detta sammantaget blir rätt bra föruttsättningar för ett lyckat fiske...

Imorgon skall det åter bli sydliga vindar och då har jag en ny favoritsten som säkert får besök, återstår att se om öringen är där men chansen är ganska stor...

Posted

Tack!

Skall kolla upp Morten, verkar vara en typ med många tips på lager!

Enligt mig är det lika effektivt som det är kul, med andra ord SUPER EFFEKTIVT! Efter vad jag läst så handlar det om att fisken är mer selektiv och äter det som inte kräver så mycket ansträngning under just den här tiden, typ som att glida runt och äta chanslösa flygmyror som blåst ut och kraschat i vattnet... Men fisken jag fick nu senast hade ju en hel sill i magen, enbart. Så logiskt sett kunde man kanske lurat den en stund innan med en 10 centimeters grå zonker...

Rätt plats och rätt tidpunkt är nog fortfarande det som avgör hur fisket för dagen kommer att te sig och sen hittar man kanske det man letar efter oxå ju. Just nu letar jag frånlandsvind, hittar jag det brukar fisken vaka med lite tur och då har jag ett par vassa flugor som fungerat bra det senaste. Detta sammantaget blir rätt bra föruttsättningar för ett lyckat fiske...

Imorgon skall det åter bli sydliga vindar och då har jag en ny favoritsten som säkert får besök, återstår att se om öringen är där men chansen är ganska stor...

Det blir spännande att följa! Skriv gärna några rader om hur det gick!