Jump to content
Sign in to follow this  
Heinrik

Tromsö

Recommended Posts

Tjenare, flyger upp till Tromsö nu på måndag och har packat ner flugspöna. Så nu undrar jag om det finns någon här på forumet med erfarenheter kring fisket runtom på Tromsö. Ska vara där tills jul så jag har all tid i världen att röra mig runt i trakten.

All fisk är intressant men tänker främst sikta på havsöringen. Alla tips är välkomna!

Tack på förhand! Henrik

Tack för infon Kiwawa, låter alldeles utmärkt!

Jo har hört en del om det Fredrik, kommer lägga en del tid på sejen också!

Tack igen! Henrik

Spenderade 4 månader på Vannöya lite norr om Tromsö och 4 månader i Tromsö, fick inte fiskat nåt då (tyvärr) men på varenda tur på fjället ute på Vannöya såg vi öring i alla små bäckar och åar vi sprang på... Hittar du ingen HÖ så rekomenderar jag dig att kika runt efter stationär fisk, finns hur mycket som helst att välja och vraka mellan däruppe :), har du tillgång till bil kommer nog problemet bli att det finns för mycket att välja på tror jag... Det måste ju finnas gott om HÖ också såklart, kan inte ge dig nåt tips på rak arm men så fort du kommer nära vattnet så kommer du att tycka att det ser giftigt ut, grunda vikar med leopardbottnar så lång ögat når och djupa fjodar om vartannat, fullt med torsk, sej och kolja på det grunda vattnet!!! Sugen på en update om hur d gick och om du lyckades hitta nåt riktigt bra spot för havsöringen...

Håller med Kiwawa, Tromsö med omnejd är riktigt vackert...

Sketfiske!

Det här låter nästan för bra för att vara sant, men ska för er skull hålla igång tråden och uppdatera lite då och då!

Tack för tipsen!

Det här låter nästan för bra för att vara sant, men ska för er skull hålla igång tråden och uppdatera lite då och då!

Tack för tipsen!

Det ser vi fram emot!

Tjenare, flyger upp till Tromsö nu på måndag och har packat ner flugspöna. Så nu undrar jag om det finns någon här på forumet med erfarenheter kring fisket runtom på Tromsö. Ska vara där tills jul så jag har all tid i världen att röra mig runt i trakten.

All fisk är intressant men tänker främst sikta på havsöringen. Alla tips är välkomna!

Tack på förhand! Henrik

Jag har varit ett par gånger i en älv som heter Salangselva och rinner ut i havet några mil söder om Tromsö. Den var klassad som en av Norges bästa älvar för havsröding. Det var också gott om havsöring där, men ingen lax och det var väl anledningen till att den är ganska okänd. Det var faktiskt turistinformationen i Tromsö som tipsade mig. Det är 8 år sedan jag var där senast så hur det är nu har jag ingen koll på. Risken är väl att förbudstiden börjar 16/9, lagom tills du anländer.

Tack på förhand! Henrik

Ok ! vet att det här förslaget är havet men testa vid Straumen, jag tror att det kallas så, vid Hella, ligger ca 1 mil längre ut på nästa ö och lite söder om Tromsö. En mycket häftig ström med trevligt fiske efter torsk och sei,riktigt kul fiske, inte lika stor och stark ström som Saltstraumen vid Bodö men mer än tillräcklig för ett trevligt havsflugfiske i strömmande vatten ( att bada är inte att rekommendera, strömmarna är grymma ). Det finns fina klippor att stå på längs hela sträckan. Området är någon sorts kollektivt ägt område så du kan vara överallt. Det finns p-platser och stigar till vattnet så det är lätt att nyttja.

Tight lines! Steen

Ps. Bilden Är inte från Straumen Vid Tromsö men från Saltstraumen vid Bodå.

post-11411-0-38413900-1347351819_thumb.j

Edited by sovereign

Hej alla! Har nu varit i Tromsö i en och halv vecka. Jag och mina rumskamrater har fiskat nästan varje dag och fångsten har varit blandad. De tre första dagarna fick vi bara sej, simpor och en ytterst liten havsöring. Dock fick vi allt på spinn. Nu i veckan har vi lyckats med konststycket att landa hela 6 middagstorskar på en medelvikt av ungefär 2,5 kg. Kommer lägga upp lite bilder i helgen på torskarna. Men har haft svårt att hitta passande ställen för fluga runt ön, även om det ser utmärkt ut på många ställen. Ska ut på kvalöya imorgon och se om jag kan lura lite öring på fluga. Tack för alla tips!