Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rio Scandi Short Versitip

Featured Replies

snabbsjunkande skagitklumpar finns det inte däremot finns det intermediate varianter. scientific anglers har en som är riktigt bra.

men vill du har riktigt snabbsjunk så är ju en vanlig guideline powertaper short cut så nära skagit du kan komma i sjunkasomfan.

• Replies 65
  • Views 55.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När vi ändå är inne på hyllningar till Rio och deras linor. Till mitt Scott L2H 1106/4 köpte jag Steelhead Scandi 350grain (22,7g). Följde Rios rekommendationer för detta spö och är helnöjd! Rekomm

• Beställde en på torsdag förra veckan på www.sportfish.co.uk och fick den igår......... testade hela kittet och allt är som det ska :-) Priset var helt ok (ca +/- 1100kr ink frakt) 

snabbsjunkande skagitklumpar finns det inte däremot finns det intermediate varianter. scientific anglers har en som är riktigt bra.

men vill du har riktigt snabbsjunk så är ju en vanlig guideline powertaper short cut så nära skagit du kan komma i sjunkasomfan.

Ok tack, ska kika på Power taper..

provade en Versitip #8 på ett Beulah platinum 13´2" #7 i helgen. Jag blev helt kär.

Linan kändes lätt men laddade upp spöet som en mtrfckr, helt otroligt lättkastat. Väntar på jultomten...

Super Natural British Columbia

Winter Steelhead är det enda som räknas

ja en helt fantastisk lina...sjukt nöjd med den gillar den tillomed mer än min skagit short.

jupp. man kan köra single spey, double spey, C/t snap, P-poke, switch ja alla möjliga kast man kan komma på och den liksom funkar till allt. Mycket märkligt och dynamiskt. dessutom kan man göra en egen tip av T11 för djupfiske och hänga på klumpen, då sticker intrudersarna iväg som humlor mot horisonten. Helt sjukt.

det går ju även o hänga på 15fots tiparna från vanliga veristiplinorna o det funakr tamejfan nästan lika bra... sjukt bra lina .

konsensus: sjukt bra!

konsensus: ja fyfaaaaaan ja!

kan bara hålla med föregående skrivare!!!

håller med föregående med både versitip och scagit short..men har fiskat i höst med guidlines nya compact rtg endast 9,5m lång int-1-2 och int-2-3 värd att köpa en kanon lina för korthålls fiske. du kan fiska skagit vanlig underhands och överhands utan någon större ansträngning. använder till mina sage tcx 11´9 klass6 27gr och till klass 8:an 30gr. jag har fiskat versitipp och skagit short sedan dom komm ut i usa ...men en mera lätt fiskad lina har jag ej haft tidigare utan problem 30m underhandskast. trots den korta klumpen så har den ett otroligt flyt i luften...kolapsar inte även om du ej får till bästa skjutet....men den vänder inte upp lika tunga flugor som versitippen eller scandi short men tillräckligt tunga för normal fisket i norrlandsälvarna..mvh janne

Edited by fiskarna

Lyfter denna lite :) Tänkte mig ovan nämnda lina till både ett LPXe switch 11' 7/8 och ett Loop Opti switch #7. Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen? Enligt tabellen som postats ovan bör det väl vara en #7 alt en #8 jag ska ha, men det verkar ju rimma lite sisådär med rek. vikt för respektive spö, eller är jag helt ute och hojar? 

“Wisdom comes from experience. Experience is often a result of lack of wisdom.”

- Terry Pratchett

Trivs själv inte alls med dessa linor. scandi linan kastar på tok för hårt och okontrollerat för min smak.

Spelar ingen roll hur mycket jag lugnar ner stroken, slutar alltid med en fet rekyl och linan studsar tillbaka.

Har dock inte testat med coatad skjutlina, kanske funkar bättre.

Ingen annan som upplever detta?

Ditt LPXE har enligt Guidelines sida rek.vikt på 16-19 gram i klass 7/8. Kikar man på Mistpools sida över Versitip Short så ligger en klass 5 på 20 eller 21 gram, ungefär. Det är väl den som är närmast skulle jag tro. Gällande Loop Switch har jag ingen koll på rek.vikt på linor..

Lyfter denna lite :) Tänkte mig ovan nämnda lina till både ett LPXe switch 11' 7/8 och ett Loop Opti switch #7. Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen? Enligt tabellen som postats ovan bör det väl vara en #7 alt en #8 jag ska ha, men det verkar ju rimma lite sisådär med rek. vikt för respektive spö, eller är jag helt ute och hojar?

Alla ni som har linan med stumkärna,testdra den

"It's better to burnout then to fade away"

• Author

Kolla också Rios hemsida där finns deras rekommendationer för de flesta spön.

Det är just där jag blir lite förvirrad. Rios hemsida (.pdf med rekommendationer) säger #7 "för den vane kastaren" och #8 "för den ovane", vilket då i mitt fall skulle innebära en #8. GL säger 17-19 gram... Kan ju vara jag som lyckas läsa tabellen fel, men får det hursom inte att gå ihop... Nån duktig kastare därute som testat i praktiken och kan reda ut detta? Vore ju underbart!

- Terry Pratchett

• Author

Kan bara berätta att jag till mitt Sage switchspö klass 7 tog en klass 7 lina passade perfekt de spöna är ju tvåhandsklassade dock.

Rio tror att GL är tvåhandsklassade som jänkarswitcharna. Sustained anchor gillas med runt 23g eller så, räkna bort tippens vikt när du väljer lina i så fall.

Aah, förklarar ju en del. Klumpvikten på #5 är 17 g och #6 20 g. Kanske smartare med en lite tyngre om man dels är ny på tvåhands och dels tenderar att gilla lite tyngre linor vid enhandsfiske?

- Terry Pratchett

Ställ rullen väldigt löst så löser du det problemet, alternativet är att kasta lagom hårt. 

Ingen annan som upplever detta?

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

Är det någon som vet om ryktet är sant?  Rio ska inte skicka nån Scandi Versitip till Europa tills månadsskiftet mars/april :-/

Har short versitip til min Guideline Lecie 13,7 #7-8, och gillar den skarpt. Lättkastat med lite kraft.

Nån som fiskar denna lina till enhands?

Har et Loomis Nativerun GLX 9,6 #8, Rek 19-21g
Veristip #5 isf?

Anders

5an väger ca 21 gram. Kanonfin enhandslina till mina 10fots 8or