Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rio Scandi Short Versitip

Featured Replies

31,4g funkar kanonbra till Scott Radian 12'6" #7

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

• Replies 65
  • Views 55.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När vi ändå är inne på hyllningar till Rio och deras linor. Till mitt Scott L2H 1106/4 köpte jag Steelhead Scandi 350grain (22,7g). Följde Rios rekommendationer för detta spö och är helnöjd! Rekomm

• Beställde en på torsdag förra veckan på www.sportfish.co.uk och fick den igår......... testade hela kittet och allt är som det ska :-) Priset var helt ok (ca +/- 1100kr ink frakt) 

5an väger ca 21 gram. Kanonfin enhandslina till mina 10fots 8or

Då blir det att beställa till min 8:a :)

Då blir det att beställa till min 8:a :)

Du får vänta ett par/några veckor innan du får tag på en

Min polare skickade en e-post till Rio den 25:e, det ser inte bra ut   :unsure: 

Hi there, I'm contacting you regarding the line of reference ....it is being imposible to get it in any webshop and after two purchase orders the delivery date was changed. Some shops says that there was a problem on the manufacturing process last year and they doubt about the continuity of this model. Could you please advise if the line stock is going to be replaced on EU flyshops soon? Thanks

Hi

We have gone to a new core material on all of our spey lines and heads, as a result have been backordered for some time, we are working hard to get caught up and are getting shops back in stock of those products as we speak. While I cannot speak to when those shops are going to get their inventory of the new products ( that is up to our distributors in those countries placing the orders ), I can tell you that the lines with the new core are being produced as we speak. Please let me know if you have further questions or comments. Have a great day!

Kind regards,
Chris Andersen

Har  nu  testad  A.Jensen  flitlinor   eller  intermedialinor

Min polare skickade en e-post till Rio den 25:e, det ser inte bra ut   :unsure: 

Hi there, I'm contacting you regarding the line of reference ....it is being imposible to get it in any webshop and after two purchase orders the delivery date was changed. Some shops says that there was a problem on the manufacturing process last year and they doubt about the continuity of this model. Could you please advise if the line stock is going to be replaced on EU flyshops soon? Thanks

Hi

We have gone to a new core material on all of our spey lines and heads, as a result have been backordered for some time, we are working hard to get caught up and are getting shops back in stock of those products as we speak. While I cannot speak to when those shops are going to get their inventory of the new products ( that is up to our distributors in those countries placing the orders ), I can tell you that the lines with the new core are being produced as we speak. Please let me know if you have further questions or comments. Have a great day!

Kind regards,

Chris Andersen

Känns som att det är bäst att vara rädd om sin Short Versi Tip.

Ingen som hört något nytt?

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Wittlock skriver :      Kommer i början/mitten av April

och där är vi ju nu så det är nog inte länge förrän dom kommer in på deras lager. Men å andra sidan skriver Fishline att dom skall komma in i mars 2016  :lol:

Sedan ser det ut som man kan beställa dom från Capricorn, eller det kanske är gamla modellen?

Flyfishing, the most fun you can do standing up!

Beställde en på torsdag förra veckan på www.sportfish.co.uk och fick den igår......... testade hela kittet och allt är som det ska :-)

Priset var helt ok (ca +/- 1100kr ink frakt) 

Scandi Short Versitip har börjat komma in till butikerna bla. Fishline och Fly Fishing Master.

På ‎24‎-‎02‎-‎2016 at 22:13 Hannu sa:

31,4g funkar kanonbra till Scott Radian 12'6" #7

Hej Hannu

31,4 gram på et klasse 7 spö.

Måske er jeg old fashion - men Scott burde vel (ligesom alle andre burde gøre det) bruge et gram vindue/grains window i stedet for den "gamle" metode med klasse 7, 8, 9 osv.

Eksempelvis Cross 12' #7 har eksempelvis også brug for ca. 31 gram.

Men jeg vil sige (har nævnte det før) at et klasse 8/9 spö vel skal ligge i området 28-32 gram - men måske er jeg fel på den.

Min generelle pointe er blot: dette spö skulle kaldes (som minimum) 7/8 - men reelt vel 12'6 #8.

Scott Radian skulle i øvrigt være et mycket bra spö efter hvad jeg har hørt.

Någon som har erfarenhet av linan i kombination med relativt rappt spö?

Jag har ett Sage X Switch, #6, 11fot och är färsk på speykastning. Ska jag köra på #6 eller #7 med tanke på att jag är nybörjare och har ett ganska rappt spö?

Rios rekommendation är #6 för vana kastare och #7 för nybörjare (jag) men å andra sidan gick jag efter deras tabell på ett annat (mjukare) switchspö och det blev för tungt.

Edited by Sahlberg

9 minutes ago Ismo sa:

Slö i tanken + rappt spö..borde ge bra res.

Ha ha, alltid lika hjälpsam!

Inte kastat med just X 11fot #6 men jag skulle gå på lina i #6.

Denna linan laddar ju spöt ganska bra redan i samma klass som spöt och sage x är ju inget spett.

So many Seatrout - So little time

10 minutes ago Ulf W sa:

Inte kastat med just X 11fot #6 men jag skulle gå på lina i #6.

Denna linan laddar ju spöt ganska bra redan i samma klass som spöt och sage x är ju inget spett.

Tack för input!

3 hours ago Sahlberg sa:

Någon som har erfarenhet av linan i kombination med relativt rappt spö?

Jag har ett Sage X Switch, #6, 11fot och är färsk på speykastning. Ska jag köra på #6 eller #7 med tanke på att jag är nybörjare och har ett ganska rappt spö?

Rios rekommendation är #6 för vana kastare och #7 för nybörjare (jag) men å andra sidan gick jag efter deras tabell på ett annat (mjukare) switchspö och det blev för tungt.

Jag hade gått på en #6. mest för att jag tycker meningen med ett snabbt spö försvinner lite om man hänger på för tung lina. Har testat versitip på ganska många spön och redan när spö och lina är i samma klass brukar den upplevas tung, dock utan att vara för tung om du förstår.
Men det fungerar säkert bra med en #7 också.

1 hour ago Anders_H sa:

Jag hade gått på en #6. mest för att jag tycker meningen med ett snabbt spö försvinner lite om man hänger på för tung lina. Har testat versitip på ganska många spön och redan när spö och lina är i samma klass brukar den upplevas tung, dock utan att vara för tung om du förstår.
Men det fungerar säkert bra med en #7 också.

Tack för input! 

Jag köpte en #6 efter att snackat med C-M på Fishline idag. Jag fick samma input där trots att jag är typ nybörjare på spey/tvåhandskastning. Tung lina kanske hjälper lite inledningsvis men blir fel i längden, bara att lära sig med rätt lina från början tror jag. 

Nu väntar jag bara på något hål i isen så jag kan testa...