Jump to content
Sign in to follow this  
Vestlund

Lars Lönn-splitcane - KLART! Bilder i tråden! :)

Recommended Posts

Jag har fått ett splitcane byggt av Lars Lönn av min flickväns morfar efter en hel del samtal om flugfiske, då han har tappat fisket lite så ville han ge det till mig som kanske uppskattar det mer! Spöet är i jättefint skick med röda lindningar, dock har korken gjorts om för att passa ägarens händer. Korken är slipad och något tyg är limmat för att göra det mjukare.

Jag vill ha tillbaka en hel kork och har läst om att du kan doppa ner korken i kokande vatten för att få limmet att släppa. Vågar man detta? Vill bara ha tillbaka rätt känsla över hela spöet helt enkelt. :) Vad kan jag annars göra? Slipa ner den tidigare korken och sätta dit nya ringar? Tips mottages tacksamt!

Någon som har någon mer info om spöet också? Skulle vara intressant att veta lite mer om det då jag hittar väldigt väldigt lite om spön byggda av Lars Lönn.

Ett par bilder:

splitcane-2_zps2e7ad1d2.jpg

splitcane-1_zpsbcfe830c.jpg

EDIT: Spöt har blivit bortlämnat till en spöbyggare för ersättning av korken, tanken var först att bara slipa ner men efter konsultation så skulle det inte bli bra. Valde bort ett helt nytt rullfäste i annat material och valde att göra ett precis likadant som original, fast med ny kork. :)

Riktigt nöjd med resultatet! Lägger in en mobilbild tills jag knäpper med riktiga kameran! :)

Fick även med en matchande tub istället för pappröret som den låg i tidigare, nu är den mycket mer skyddad och är betydligt snyggare! :)

625631_4726220519379_1860447382_n.jpg

Edited by Vestlund

Oj!

Jag skulle skära bort tyget. Repa upp en flik och försöka dra bort det. Eftersom det är bambu så finns det kanske risk för delaminering eller att klingan slår sig om man värmer. Jag skulle börja med nån "kall" metod, för att vara på den säkra sidan.

Det ser väldigt konstigt ut. Bra och kul projekt!

Oj!

Jag skulle skära bort tyget. Repa upp en flik och försöka dra bort det. Eftersom det är bambu så finns det kanske risk för delaminering eller att klingan slår sig om man värmer. Jag skulle börja med nån "kall" metod, för att vara på den säkra sidan.

Det ser väldigt konstigt ut. Bra och kul projekt!

Oj, snabbt svar! Kul! :)

Jag rev bort tyget efter jag la upp tråden, en del av tyget är kvar i små små bitar fortfarande men hela tyget lossnade utan problem iaf. Bara småludd kvar i bitar som sagt. Korken ser fin ut annars, men den är svarvad/slipad i en form som jag tycker ej passar handen. Lägger upp bilder lite senare ikväll.

Om kokning då ej är ett alternativ, vad är det bästa sättet att ersätta korken? Skulle jag slipa till formen på korken så blir det väldigt väldigt smalt.

Om du skall byta ut korken så tycker jag du skall skära bort den. Spara den längst fram. Då slipper du ansluta den nya korken mot winding check. Den nya korken limmar du smartast på bakifrån.

Om du skall byta ut korken så tycker jag du skall skära bort den. Spara den längst fram. Då slipper du ansluta den nya korken mot winding check. Den nya korken limmar du smartast på bakifrån.

Då får vi nog göra så isåfall, tack för tipset ang. winding check! :)

När du säger bakifrån, hur "kommer jag förbi" själva rullfästet med slide ringsen? Är inte korken smalare än så?

Ett fint spö du har fått där Anders :)

Jag kan hjälpa dig med nytt handtag eller putsa det gamla så det blir fräsch.

Ta med skönheten imorgon om du kan så jag får titta på det.

Visst är det!

Jag tar med det imorgon så kikar vi på det. :)

Jag förutsatte att du strippar handtag och fäste helt. Om du ska spara rullfästet så blir det knepigare.

Tänkte väl! :)

Jag är helny med allt vad spöbyggnad och renovering innebär, så du får gärna förklara lite mer ingående! Kan jag spara rullfästet eller är det bara att skrota? Vill gärna spara så mycket originaldelar som möjligt. Hur gör jag detta på enklaste och bästa sätt?

Många frågor nu... :)

Fint spö var försiktig. Tror att jag läste en artikel om denne spöbyggare någonstans för ett tag sedan, men kommer inte ihåg var.

Jag är ingen cane-expert och vet inte det exakta värdet på ditt spö, men jag gissar på ett par tusen. Det finns en gammal tråd om Lars Lönn här på forumet, och metalldelarna ser likadana ut som på ditt. Butt capen ser ut som en stearinljuskopp, och slideringarna verkar vara gamla standardringar. Inga exklusiva detaljer, men charmiga och helt klart original.

Om du ända planerar att byta ut handtaget så skulle jag byta rullfästet också. Om det skall bli bra så kräver det att man limmar ihop ett nytt handtag och fäste av korkringar, och sedan svarvar ner. Då får du det exakt som du vill ha det, och kan behålla originaldelarna. Kräver dock en svarv. Kanske även en erfaren spöbyggare.

Det kan gå att limma på ett färdigsvarvat handtag bakifrån, och sedan limma dit ett färdigt, smalt korkfäste. Men då måste diametern på det korkfästet stämma med dina metalldelar, och det är inte alls säkert. Så jag tror inte riktigt på den lösningen.

Det tredje alternativet är att slipa ner det befintliga greppet minimalt och behålla den formen. Du vänjer dig förmodligen efter ett tag. Då behåller du det helt i original, vilket är ett värde i sig. Även om det kanske mer är ett nostalgiskt än ekonomiskt värde.

:)

Han dog dessvärre 1972.

Läs själva.

http://issuu.com/nol...ndColor=#222222

Oj oj oj oj!!

Vilken trevlig läsning!!!! Detta satte ju saken i helt annat ljus än vad tidigare tänkt.

Nu är jag ju isåfall mer sugen på att bara slipa ner handtaget så att tygresterna försvinner och sedan leva med det! Känns mycket bättre att det är helt original om än lite tunt. :) :)

Ja, fin artikel! Tänk vad lite googling kan ge... OCH en eloge till Höga kusten-magasinet. :)

Tyckte jag hade googlat bra nog, men icke! Sjukt trevlig artikel att läsa, riktigt härlig information! :) :)

Vad tror du isåfall om att bara slipa ner handtaget tills tygbitarna är borta och att handtaget har en lagom form? Borde väl bara det bästa alternativet när man tänker till bevarande i originalskick. Det torde, trots tunnhet, vara det bästa eftersom det då är rätt saker från början så att säga.

Jag är ingen cane-expert och vet inte det exakta värdet på ditt spö, men jag gissar på ett par tusen. Det finns en gammal tråd om Lars Lönn här på forumet, och metalldelarna ser likadana ut som på ditt. Butt capen ser ut som en stearinljuskopp, och slideringarna verkar vara gamla standardringar. Inga exklusiva detaljer, men charmiga och helt klart original.

Om du ända planerar att byta ut handtaget så skulle jag byta rullfästet också. Om det skall bli bra så kräver det att man limmar ihop ett nytt handtag och fäste av korkringar, och sedan svarvar ner. Då får du det exakt som du vill ha det, och kan behålla originaldelarna. Kräver dock en svarv. Kanske även en erfaren spöbyggare.

Det kan gå att limma på ett färdigsvarvat handtag bakifrån, och sedan limma dit ett färdigt, smalt korkfäste. Men då måste diametern på det korkfästet stämma med dina metalldelar, och det är inte alls säkert. Så jag tror inte riktigt på den lösningen.

Det tredje alternativet är att slipa ner det befintliga greppet minimalt och behålla den formen. Du vänjer dig förmodligen efter ett tag. Då behåller du det helt i original, vilket är ett värde i sig. Även om det kanske mer är ett nostalgiskt än ekonomiskt värde.

:)

Som sagt var. Får du till det så ler nog Lars Lönn i sin himmel. :)

Som sagt var. Får du till det så ler nog Lars Lönn i sin himmel. :)

Då kör vi på det och hoppas på att leendet blir stort och mäktigt! :)

Slänger in en fråga till, vilka nivåer slippapper ska jag gå på? Behöver först en grov rackare som tar bort tyg och limrester sen för finjobb behöver jag väl minst 2? Eller kan jag gå direkt från t.ex. 80-papper till 800/1200 för finjobb? Känns som att någonting emellan vore bra för att göra det lite finare ändå. Är 80 för grovt att börja med?

Vill spara så mycket som möjligt av korken så vill inte dumslipa bort det mesta, därav grovleksfråga.

Hej.

Om det finns tygrester kvar så finns det ett hårdare lim under, limet hårdare än korken lätt att få en gropp på sidorna med bara slippapper, ta en nål peta bort restarna, innan putsning av korken 400-800 papper.

Jag skulle också vara väldigt försiktig med sandpappret. Om man tar för grovt papper så riskerar man att riva upp hål som är djupa i korken. Ta hellre ett lite för fint papper och jobba länge. Använd slipkloss så du slipper gröpa ner av misstag. Kork är känsligt.

Hej.

Om det finns tygrester kvar så finns det ett hårdare lim under, limet hårdare än korken lätt att få en gropp på sidorna med bara slippapper, ta en nål peta bort restarna, innan putsning av korken 400-800 papper.

Jag skulle också vara väldigt försiktig med sandpappret. Om man tar för grovt papper så riskerar man att riva upp hål som är djupa i korken. Ta hellre ett lite för fint papper och jobba länge. Använd slipkloss så du slipper gröpa ner av misstag. Kork är känsligt.

Då tar vi det lite piano då! Tack för tipsen!

Håller med om det som sagts, var försiktig med grovt papper på korken!

Du behöver inte gå ner på 1200, det räcker gott och väl med 800 för att få till silkeslen kork.

Jag hade nog tagit bort all kork förutom den främsta som Christian skriver och sparat metalldelarna till rullfästet, men det kräver mer jobb och gör ju att spöet blir mindre "orginal".

Lycka till!

Håller med om det som sagts, var försiktig med grovt papper på korken!

Du behöver inte gå ner på 1200, det räcker gott och väl med 800 för att få till silkeslen kork.

Jag hade nog tagit bort all kork förutom den främsta som Christian skriver och sparat metalldelarna till rullfästet, men det kräver mer jobb och gör ju att spöet blir mindre "orginal".

Lycka till!

Jag kommer först att prova med att slipa ner tygresterna så att jag får ett original handtag, funkar inte det så kommer jag strippa korken och börja på ny kula så att säga. :)

Tack för tipsen!