Jump to content

Privat väg - vad innebär det?

Recommended Posts

Blev idag ivägkörd av en gestapo-wannabee som pekade på en skylt där det stod "privat väg"

Vägen försörjer något hundratal stugor och året-runt-villor och jag har kört på den till mitt fiske ganska många gånger genom åren. Denna gången var det en engelsktalande, tyskreggad bil, som var påstridig och verkade påläst. Han började fota min bil och så vidare.

Hur som helst - jag jiddrade inget mera utan vände om och försvann därifrån.

Frågan kanske är överflödig då det tydligt står "privat väg" på skylten. Men någonstans i bakhuvudet finns det något som säger att det inte är så enkelt.

Så min fråga är naturligtvis; Vad gäller när det står "privat väg" på vägskylten?

Om ni har något svar så bifoga gärna länk till någon bra källa. Jag har sökt på vägskyltar på transportstyrelsens hemsida men inte funnit densamma...

• Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag som har sett det hela från andra sidan minns när fem bilar parkerade på åkern hemma och högljutt proklamerade allemansrätt och bad oss fara åt helvete. Då slog min far ned ett par järnrör som stac

Posted Images

Blev idag ivägkörd av en gestapo-wannabee som pekade på en skylt där det stod "privat väg"

Vägen försörjer något hundratal stugor och året-runt-villor och jag har kört på den till mitt fiske ganska många gånger genom åren. Denna gången var det en engelsktalande, tyskreggad bil, som var påstridig och verkade påläst. Han började fota min bil och så vidare.

Hur som helst - jag jiddrade inget mera utan vände om och försvann därifrån.

Frågan kanske är överflödig då det tydligt står "privat väg" på skylten. Men någonstans i bakhuvudet finns det något som säger att det inte är så enkelt.

Så min fråga är naturligtvis; Vad gäller när det står "privat väg" på vägskylten?

Om ni har något svar så bifoga gärna länk till någon bra källa. Jag har sökt på vägskyltar på transportstyrelsens hemsida men inte funnit densamma...

Om det är en allmän strand så får dom inte hindra folk att besöka den om det är nu enda vägen dit har jag fått höra men ingen källa tyvärr

Mina föräldrar bor ute i skogen och sista biten är skyltad "Privat Väg". I deras fall betyder det att de bekostar allt underhåll (grus, snöskottning, dikning osv) själva och kan neka motortrafik på den. Det är fritt fram för gång och cykel.

Det är förbjudet att hindra folk att gå på vägen fasten den skär över tomten men allt som sliter på den (läs motortrafik) kan de neka.

Om de skulle bilda en vägförening och få bidrag till vägen så skulle de ej kunna hindra folk från att köra på den. Allt enligt min far som jag tror har rätt :) .

Rickard.

Haha ... hyfsat arrogant av tysken att köra iväg en inföding från infödingens strand!!!

Herreminjösses! Köp en Hummer och bränn över tyskbilen nästa gång :-)

Äh skämt å sido, är det en privat väg som underhålls av privata päningar får du sannolikt endast gå på den. I alla fall i Sverige. Allemansrätten borde falla in där, i alla fall när det gäller apostlahästarna.

Med vänlig hälsning,

Din far har rätt. Ingen rättighet att få köra på andras vägar. De enskilda vägarna är en juridisk djungel med massa olika varianter där det t ex kan vara så att vägen som anläggning kan vara åtskild från marken den går över.

I princip är alla småvägar i Sverige enskilda på ett eller annat sätt.

Min erfarenhet är att de flesta vägar är tillåtna att köra på när man rotar lite i det. Oftast har de vägbidrag och då är det fritt fram även med skylt. Många sätter upp motorfordonstrafik förbjuden trots att det egentligen inte är så. Väldigt vanligt på Öland tex.

Jösses! Dom är rädda om sin sjöutsikt knösarna...

Här i krokarna känns det som om var och varannan väg som leder ned till stränder och badvikar förvandlas till privata. I min gäddvik har bonden stängt "gärdsgårdsövergången" som finns en bit ner på en stig som leder till en allmän badplats där jag brukar sjösätta kajak/flytring. Skulle kontakta kommunen om detta i våras men har glömt, tråden påminde mig :)

Men inte får man sätta upp en "privat" skylt bara för att man känner för det, eller? Måste man inte söka tillstånd?..om man inte är markägare vill säga?!

Tror det ända man kan bli ålagd o göra är att ta ner sin skylt, i övrigt inga påföljder. Många som passar på med andra ord.

Många av de vägar jag/vi använder vid gäddfisket i Blekinge har liknande skyltar, vi kör där ändå.. Ännu har ingen sagt något. B)

Och skulle dom säga något så frågar vi om de har tillstånd samt ber dem visa det isf, då blir det tyst..... ;)

Jag som har sett det hela från andra sidan minns när fem bilar parkerade på åkern hemma och högljutt proklamerade allemansrätt och bad oss fara åt helvete. Då slog min far ned ett par järnrör som stack upp 30 cm över marken men var väl gömda i det höga gräset. Då bilarna lämnade åkern drogs deras avgassystem och lite annat loss och de ringde polisen som bara undrade vad de hade i åkern att göra med sina bilar...

Att sätta upp skyltar på privat väg får man göra. Man kan pryda dem med text eller vackra bilder eller vad man vill, det är ju ändå privat mark.

Fast vägen som Håkan skrev och inledde tråden med låter inte så privat och enskild. Jag tror att det kan vara värt att kolla upp huruvida det finns en vägförening osv... om man orkar. Eller lägga en cykel i bagaget och cykla sista biten. Eller en fräsig eldriven sparkcykel som tar noll plats!

Rickard.

Edited by salmo prutta
  • Like 1

Enskild väg heter det väl egentligen och de är väl då finns en samfällighet som själva står för kostnaderna för vägen/underhållet och inte vägverket/staten. Desto fler som kör på vägen desto snabbare slits den. Vilket betyder en ökad kostnad för dem som bor där. Så man kan ju förstå lite att de blir sura om man inte respekterar det. Vi hade en väg här där varje enskilt hushåll i en samfällighet åkte på en engångsavgift på 50 000 kr.

Förresten är hela bostadsområdet jag bor i året runt en samhällighet.

Wikipedia säger att det är tillåtet att köra på enskild väg om inte annat anges.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_v%C3%A4g

Ser ut som tysken har rätt.

Hälsningar

Jesper

P.S. Tror inte bilen innefattas av allemansrätten. Du får inte köra överallt bara för att du kan. D.S.

Edited by JesperP

Enskild väg heter det väl egentligen och de är väl då finns en samfällighet som själva står för kostnaderna för vägen/underhållet och inte vägverket/staten. Desto fler som kör på vägen desto snabbare slits den. Vilket betyder en ökad kostnad för dem som bor där. Så man kan ju förstå lite att de blir sura om man inte respekterar det. Vi hade en väg här där varje enskilt hushåll i en samfällighet åkte på en engångsavgift på 50 000 kr.

Förresten är hela bostadsområdet jag bor i året runt en samhällighet.

Wikipedia säger att det är tillåtet att köra på enskild väg om inte annat anges.

http://sv.wikipedia....iki/Enskild_väg

Ser ut som tysken har rätt.

Hälsningar

Jesper

P.S. Tror inte bilen innefattas av allemansrätten. Du får inte köra överallt bara för att du kan. D.S.

Copy från http://www.naturvard...er/Enskild-vag/

Väg med statsbidrag ska hållas öppen

En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.

Vid tjällossning eller när risken för skador på vägen är särskilt stor kan markägaren få stänga av vägen för trafik med vissa fordon. Detta får endast ske efter samråd med den myndighet som lämnar bidrag.

För skogsbilvägar som en gång byggdes med statsbidrag framgår det i bidragsvillkoren vad som gäller för motortrafik på vägen.

Edited by Meritaimen

Det här är också intressant om det finns en allmänbadplats eller tillgång till friluftsliv

så utan tillstånd får dom inte sätta upp skyltar

copy från samma sida

Inga skyltar utan tillstånd

Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen.

Edited by Meritaimen

Copy från http://www.naturvard...er/Enskild-vag/

Väg med statsbidrag ska hållas öppen

En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.

Vid tjällossning eller när risken för skador på vägen är särskilt stor kan markägaren få stänga av vägen för trafik med vissa fordon. Detta får endast ske efter samråd med den myndighet som lämnar bidrag.

För skogsbilvägar som en gång byggdes med statsbidrag framgår det i bidragsvillkoren vad som gäller för motortrafik på vägen.

precis men hur vet du som gäller i just det här fallet?

Edited by JesperP

Vassegod att försöka fiska utmed västkusten från Onsala till Billdal. Varenda väg är väl typ privat... :)

Nu tar jag i lite, men faktum är att försöker man komma ner till vikarna kring Lerkil, Vallda etc så är det väldigt knöligt. Ser jättelätt ut när man kör googlemaps, men ack så är det icke :)

Det var en vägskylt som ser helt korrekt ut. "Fordonstrafik förbjuden" med tilläggstavla "Privat väg"

Ja, men då är det ju solklart. Är man skylt- och läskunnig så går det väl inte att misstolka?

Eller menar du att du av hävd har rätt att köra där, för att du gjort det innan dom satte upp skylten?

Edited by Ron