Hoppa till innehåll

Privat väg - vad innebär det?


HåkanViskafors

Recommended Posts

Står i allemansrätten.

"rätt att hindra motordrivna fordon, men ej gående eller cyklister"

Att avvisa obehörig från område får rent tekniskt bara personer utsedda av ordningsmakten göra. (vakt, polis, skyddsvakt)

Avvisa är att leda iväg någon skall tilläggas, det är inte att be någon gå självmant.

Redigerad med Zäta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står i allemansrätten.

"rätt att hindra motordrivna fordon, men ej gående eller cyklister"

Att avvisa obehörig från område får rent tekniskt bara personer utsedda av ordningsmakten göra. (vakt, polis, skyddsvakt)

Avvisa är att leda iväg någon skall tilläggas, det är inte att be någon gå självmant.

Perfekt! Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pust, detta var en djungel som heter duga.

Klart är i alla fall att det enda man kan åka på är en polisanmälan.

Företrädare för vägföreningen kan inte göra något annat.

Man kan få böter för detta, om polisanmälan tas på allvar. Den enda som kan bötfällas är föraren.

Med andra ord: De måste ringa polisen och be dem att komma ut på plats och ta fast dig när du kör bilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant, detta. Jag har fiskat på samma plats i sex-sju år, man kör dit på en väg kantad med olika förbudsskyltar. Förut har ingen sagt något, men förra hösten fick jag en lapp på bilen att jag inte fick parkera där jag alltid har stått. Det fanns ett telefonnummer på lappen, till vägföreningens ordförande. Jag ringde och undrade var jag fick parkera, om det nu inte var tillåtet där jag brukade stå; det är i ett naturreservat, och till ett sådant måste väl allmänheten ha tillträde? Orföranden var lite generad, det märktes att han tyckte jag gott kunde få stå där jag brukat, men det var de nya husägarna en bit från min P-plats som klagat...Någon alternativ P-plats kunde han inte rekommendera.

Vad gäller för parkering? Det är ju föga nytta med att få köra in på en väg om man sen inte kan parkera någonstans...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant, detta. Jag har fiskat på samma plats i sex-sju år, man kör dit på en väg kantad med olika förbudsskyltar. Förut har ingen sagt något, men förra hösten fick jag en lapp på bilen att jag inte fick parkera där jag alltid har stått. Det fanns ett telefonnummer på lappen, till vägföreningens ordförande. Jag ringde och undrade var jag fick parkera, om det nu inte var tillåtet där jag brukade stå; det är i ett naturreservat, och till ett sådant måste väl allmänheten ha tillträde? Orföranden var lite generad, det märktes att han tyckte jag gott kunde få stå där jag brukat, men det var de nya husägarna en bit från min P-plats som klagat...Någon alternativ P-plats kunde han inte rekommendera.

Vad gäller för parkering? Det är ju föga nytta med att få köra in på en väg om man sen inte kan parkera någonstans...

Där är saken tydlig - du får bara parkera på anvisad plats.

Innebär att det kan vara så illa som du tänker, en väg in men bara en vändplats!

Om man nu inte parkerar på anvisad plats så vete fan hur påföljderna blir. Parkeringsböter får bara utfärdas om det finns någon kontrollmyndighet vad jag vet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt kommunens tjänsteman har systemet med driftbidrag upphört att gälla....

Högintressant tråd med människans fula tryne i centrum. Delvis.

Håkan, jag undrar vad du menade med ovanstående. Är det andra regler nu?

Det vore väldigt givande om några stadiga, aktuella svar på alla frågor kunde komma fram här i tråden med tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håkan, jag undrar vad du menade med ovanstående. Är det andra regler nu?

Njae, det blev tydligare efter andra samtalet.

Kommunala driftbidrag har upphört men de statliga kvarstår.

Och fortfarande är det så att om de har fått kommunalt driftbidrag så måste de hålla vägen öppen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står i allemansrätten.

"rätt att hindra motordrivna fordon, men ej gående eller cyklister"

Att avvisa obehörig från område får rent tekniskt bara personer utsedda av ordningsmakten göra. (vakt, polis, skyddsvakt)

Avvisa är att leda iväg någon skall tilläggas, det är inte att be någon gå självmant.

Vet ett ställe som man blir bortkört av boende om man promenerar förbi deras villor till stranden som tillhör allmänheten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte när jag såg det här var hur provocerad jag skulle bli av att bli bortjagad av en tysk. Inte för att det är en tysk utan för att det är en annan nationalitet. Men det är så det funkar i Tyskland mfl länder som inte har allemansrätt. Jag skulle bli skitförbannad enbart av den anledningen. Men det är jag det.

Ang. vägfrågan så tycker jag det borde vara självklart att man undviker köra på privata vägar. Om den är privat enl tidigare beskrivning. Om den däremot är delfinansierad med skattemedel så ska jag ha rätt att köra på den. Vi har ett par skogsbilvägar som vi bekostat tillsammans med andra markägare. De är privata. Och vi har bommat dem för att de inte ska bli sönderkörda, vilket de blir om de inte är bommade. Om någon störig individ skulle börja bråka på mig och ifrågasätta en vägbom skulle jag bli lika förbannad som om jag blev bortkörd från en icke-privat väg av en tysk.

Jag tycker alltså att man, innan man ifrågasätter, ska ta reda på fakta. Är det en bidragsfinansierad väg eller inte? Annars är man lika störig som den där tysken. Tycker också att man ska visa hänsyn om man lallar runt på andras tomt, så gott det går. Även om vi har allemansrätt så finns det ingenting i den som säger att man får bete sig som en idiot. Det borde finnas ett tillägg i allemansrätten, en "allemansskyldighet". Typ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att en av anledningarna till att en privat väg på privat mark kan stängas av för allmänheten på grund av att man som privatperson kanske inte alltid kan garantera vägens säkerhet. Och om man bara använder den själv så kan man ju knappast tvingas att hålla den i toppskick.

En bekant till mig har flyttat till ett hus en bit utanför göteborg. Enda vägen till huset går på en liten privat väg som hör till en sommarstuga. Tydligen var det en grinig gubbe som hade sommarstugan och ville ha betalt för att de nya husägarna skulle få använda vägen. Det blev ett ordentligt bråk, och till slut tvingades min bekanta att dra en ny väg till sitt hus. Som jag minns det var bakgrunden att gubben inte kunde garantera att vägen var säker att använda, speciellt med tanke på att han bara var där en liten del av året och därför inte kunde ta hand om den på riktigt. Gubben fick rätt i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte när jag såg det här var hur provocerad jag skulle bli av att bli bortjagad av en tysk. Inte för att det är en tysk utan för att det är en annan nationalitet. Men det är så det funkar i Tyskland mfl länder som inte har allemansrätt. Jag skulle bli skitförbannad enbart av den anledningen. Men det är jag det.

Ang. vägfrågan så tycker jag det borde vara självklart att man undviker köra på privata vägar. Om den är privat enl tidigare beskrivning. Om den däremot är delfinansierad med skattemedel så ska jag ha rätt att köra på den. Vi har ett par skogsbilvägar som vi bekostat tillsammans med andra markägare. De är privata. Och vi har bommat dem för att de inte ska bli sönderkörda, vilket de blir om de inte är bommade. Om någon störig individ skulle börja bråka på mig och ifrågasätta en vägbom skulle jag bli lika förbannad som om jag blev bortkörd från en icke-privat väg av en tysk.

Jag tycker alltså att man, innan man ifrågasätter, ska ta reda på fakta. Är det en bidragsfinansierad väg eller inte? Annars är man lika störig som den där tysken. Tycker också att man ska visa hänsyn om man lallar runt på andras tomt, så gott det går. Även om vi har allemansrätt så finns det ingenting i den som säger att man får bete sig som en idiot. Det borde finnas ett tillägg i allemansrätten, en "allemansskyldighet". Typ.

Jag skulle nog reagera tvärtom. Bli riktigt irriterad om jag blir bortjagad av en svensk som är uppväxt med allemansrätten. Om någon annan är ny i Sverige och inte är van med allemansrätten har jag liiiite mer förståelse. Intressant tråd i övrigt, kul med lite allmänbildning. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där är saken tydlig - du får bara parkera på anvisad plats.

Innebär att det kan vara så illa som du tänker, en väg in men bara en vändplats!

Om man nu inte parkerar på anvisad plats så vete fan hur påföljderna blir. Parkeringsböter får bara utfärdas om det finns någon kontrollmyndighet vad jag vet....

Är det inte huvudled får man väl parkera efter vägen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas vägkanter längs de flesta vägar som är kommunalt ägda. Jag vet ett par områden där jag skall studera ägandet närmare iaf :)

Självklart finns det vägkanter och skall man parkera så förmodar jag att alla väljer en plats där man inte blockerar vägen. Frågan var bara om man hade RÄTT till att parkera på privat mark bara för att vägen finns där. Det har man inte.

Nästa fråga är ju naturligtvis OM någon förbjuder dig.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...