Jump to content

Blekingegäddfestival 2012

Recommended Posts

Tjena alla!!!

Länge sedan sist.

Hur gick det för er i BGF 2012?

För egen del blev det 6st och partnern in crime tog 9st varav den ene var 90cm. Mycket smått var det och i vanlig ordning var det lördagen som gav flest fiskar.

• 2 weeks later...

Ja fick 10 ingen godkänd

Kristian fick åtta varav en på 89 (52 plats?)

Vi hade fyra bra kontakter vararv en 10+ som ställde sig vid aktern å glodde på oss...

Vi gjorde bedömningen att det måste varit en väldigt bra föryngring för några år sedan. det var mycket fisk runt 62-68cm. det lovar gott inför kommande år :)

Yrkesfiske, med stor sannolikhet. Den bilden jag får från insatta runt Karlshamn är att det är export av gädda till frankrike som är den stora boven när det gäller mindre stor fisk?

Det är ju helt klart att det inte är sportfiskarna som tar upp dem i alla fall.

Ja, smågäddor finns det gott om. Men jag undrar vart de stora har tagit vägen?

Inte ofta man får se nån 10+ nu för tiden...

Yrkesfiske, med stor sannolikhet. Den bilden jag får från insatta runt Karlshamn är att det är export av gädda till frankrike som är den stora boven när det gäller mindre stor fisk?

Det är ju helt klart att det inte är sportfiskarna som tar upp dem i alla fall.

Hoppas ni ursäktar ett långt inlägg, men det här har jag funderat rätt mycket på av naturliga skäl.

Dom stora finns fortfarande men blekinges gäddbestånd är utsatt från altmer press och snittvikten sjunker för varje år som går. Den trenden har pågått sen början av 90talet med en dramatisk försämring andra halvan av 90 talet.

Tyvärr har vi både yrkesfiske och ett utbrett svartfiske på gäddbeståndet som fullständigt ignorerar max och mini mått. En speciell plats i helvetet borde reserveras för dom som nätar lekvikarna och grundområden under vintern och driver in fisken i näten. Där försvinner mångas drömfiskar eftersom det plockar stor fisk.

En av anledningarna är att det är lätt att "lämna fisk till försäljning" eller avytra via uppköpare när det inte finns någon spårbarhet på fisken. Behöver inte uppköparen redovisa var fisken kommer ifrån är det riskfritt att köpa upp svart, det är bara extra klirr i kassan.

Lägg till detta en skarvinvasion, milöförstöring och ett kraftigt ökat sportfiske med flera tävlingar på samma område som eldas på av komersiella intressen så blir den samlade bilden för gädda i blekinge ganska kass.

Jag har funderat mycket på hur trenden ska kunna vändas och min uppfattning är att det krävs insatser på alla fronter.

Fiende nummer ett måste vara svartfisket, enda utvägen jag ser är att det blir i princip omöjligt att avyttra svartfiskad gädda genom nitisk spårbarhetskontroll av varje såld fisk. Svartfiskare är lata, går det inte att sälja fisken slutar dom.

När väl spårbarheten är löst borde det finnas en ekologiskt hållbar kvot för yrkesfisket. Idag är fisket bara begränsat av tillgången eftersom det finns möjligheten till export, dvs obegränsad avsättning.

Sportfisket måste bidra med baglimit och begränsningar i fisket som skydd för lekvikar och en begränsad fiskeperiod. Trycket på blekinge ökar till exempel på grund av förbudstiden i kalmar.

Vi måste också tänka igenom våra tävlingar och hur dom påverkar området. Det kanske inte är försvarbart att ha så fria tävlingsområden som är läget idag.

Miljöarbetet borde komma igång även i blekinge med gäddfabriker och organiserad skyddsjakt på skarv i lek och uppväxtområden. Skarven är smart, den lär sig snart hålla sig undan områden där den jagas, den behöver inte utrotas för att jakten ska ha effekt, bara jagas.

Tyvärr är det inte mycket som händer.

/anders@gäddfiske.se

[url=

[/media[/url]]

Ja, seriöst alltså. En jävla massa människor fick upp ögonen för hur mycket och stor gädda det finns i Blekinge. Alla skulle börja jörka, ryktet spreds och plötsligt ligger det nät i varenda jävla vik. Jag har själv jörkat, men bara i "kommersiellt" syfte, äger ju såklart inga prylar idag...eftersom jag inte är "kommersiell" längre. Miljöförstöring kan nog påverka, men jag tror inte det utgör någon större påverkan, inte större än innan i alla fall. Sportfisket, och i synnerhet jörkfisket har minskat de senaste åren, jag tror att de stora snart är "tillbaka".

Allt är jörkfiskets och filmen Gäddfebers fel.. ;)

Seriöst. Inte en chans. Jerkbait har hjälpt till att lyfta fram gäddan som den fina sportfisk det är, och jerkbaitfiskarna är lika måna om fisken och fisket som flugfiskaren. Att spela ut olika sportfisken mot varandra tjänar inte gäddan på.

Fulfisket med nät efter gädda har inte med sportfisket att göra, det är ett helt separat problem skapat av giriga människor utan hänsyn och konsekvenstänkande. Att sportfiskaren finns där och betyder att eländet avslöjas.

/anders@gäddfiske.se

Seriöst, med en blinkande smiley, och seriöst utan smiley.

Det finns inget fiske som har fått så många "ickefiskare" att plötsligt börja fiska som just jörkfisket. Fiskares polare får plötsligt fisk när de "hänger med", det är killar som normalt inte fiskar alls överhuvudtaget, många av dessa fiskar idag inte alls, har inga grejer kvar, intresset varade några år. Hur många av dessa tror du kunde hantera en gädda?.. Bogagrip, upp och rulla fisken på båtbotten, huggkrokar, hantering av gäddor ovanför vattnet för länge och dylikt har gjort sitt till att minska bestånden. Det är ju viss skillnad att kunna hantera ett flugspö gentemot att hantera ett jörkspö. Tro mig, det är en sjuk skillnad mellan jörkfiskare och flugfiskare när det kommer till att hantera fisk, speciellt när det kommer till att ta ut två eller tre stora trekrokar på en gädda med stora tänder. Många av de jörkfiskare jag träffat på har sällan eller aldrig fiskat i någon större utsträckning innan de började med jörkfisket. Jag kan säga att det är mer än en gång jag hittat fisk på botten där jag har sett jörkare hålla till i parti och minut. Naturligtvis är inte alla flugare perfekta, men skillnaden är markant.

Naturligtvis måste näten bort, alla dagar i veckan.

Många vettiga teorier här.

Men problemen är komplexare än så. Många bäckar små så att säga.

Betesfisken har ju nästan försvunnit. Ingen landnära torsk längre, mört å annan vitfisk har minskat radikalt där jag har

koll iaf. Abborren likaså. Menar, mindre mat mindre antal gäddor. Rätt logiskt om ser hur gäddornas kondition är sämre nu för tiden.

Dock ser märker jag en viss ökning av betesfisk igen förutom torsken.

Kan dock säga att c&r-mässigt så är nog de vadande flugfiskarna de som gör minst skada

på gäddan.

Fisketrycket som vi själva orsakar har oxå en stor del av tillbakagången. Tror inte att många har koll på hur pass viktigt det

är med att låta platserna vila emellan passen för att bibehålla ett bra fiske. Krävs rutin för sånt.

Näten har ju liksom alltid funnits här ute. Hatar dem, men de är nog inte den största boven så länge nätfisket sker lagligt.

Det gör den inte alla gånger tyvärr.

De stora försvann jävligt fort iaf.

FlyFly...

Jag delar inte din bild av jerkbaitfiskare.

Jag håller med om att Jerkfisket har bidragit till en rejäl nykreritering och det ser jag som positivt för sportfiskesverige, vi behöver fler fiskare för att kunna påverka mer och skapa bättre förutsättningar för våra bestånd. Flugfisket har också haft perioder med stor nyrekrytering och det finns säkert minst lika många exempel på nybörjare inom flugfisket som begår misstag som det finns inom jerktrenden. Det är väldigt dumt att dömma en grupp fiskare på ett sånt sett. Herre gud vad många kassa flugfiskare jag sett genom åren och det finns mängder av flugfiskare som inte är vana att hantera fisk rätt. Ett av de största problemen är att många väljer och fiska med för tunna tafsar så fiskarna får käftarna fulla med flugor och tafsar som sticker ut genom röven... andra kombinerar den tunna tafsen med ett minispö och drillar helt enkelt ihjäl fisken så den dör av mjolksyra. Det här är främst fel som begås genom okunskap och den finns i alla läger och försvinner med ökad erfarenhet. Alla är nybörjare i början men när vi börjar jämföra de som har koll på läget är inte flugfiskare bättre än några andra grupperingar. Mycket av flugfiskarnas "extremkompetens i fiskhantering" är ju en direkt import från specimen och karpfisket så jag har liten förståelse för dina slutsatser.

FlyFly...

Jag delar inte din bild av jerkbaitfiskare.

Jag håller med om att Jerkfisket har bidragit till en rejäl nykreritering och det ser jag som positivt för sportfiskesverige, vi behöver fler fiskare för att kunna påverka mer och skapa bättre förutsättningar för våra bestånd. Flugfisket har också haft perioder med stor nyrekrytering och det finns säkert minst lika många exempel på nybörjare inom flugfisket som begår misstag som det finns inom jerktrenden. Det är väldigt dumt att dömma en grupp fiskare på ett sånt sett. Herre gud vad många kassa flugfiskare jag sett genom åren och det finns mängder av flugfiskare som inte är vana att hantera fisk rätt. Ett av de största problemen är att många väljer och fiska med för tunna tafsar så fiskarna får käftarna fulla med flugor och tafsar som sticker ut genom röven... andra kombinerar den tunna tafsen med ett minispö och drillar helt enkelt ihjäl fisken så den dör av mjolksyra. Det här är främst fel som begås genom okunskap och den finns i alla läger och försvinner med ökad erfarenhet. Alla är nybörjare i början men när vi börjar jämföra de som har koll på läget är inte flugfiskare bättre än några andra grupperingar. Mycket av flugfiskarnas "extremkompetens i fiskhantering" är ju en direkt import från specimen och karpfisket så jag har liten förståelse för dina slutsatser.

Men Jonas. Jag pratar om flugfiske efter gädda, kontra jerkfiske efter gädda. Inte flugfiske generellt.

De flesta flugfiskare fiskar p&t i sjöar och dammar, eller åtminstone i små vatten, vilket är ett fiske som är betydligt lättare än flugfisket efter gädda, eftersom det är lättare att kasta med ett klass 5 och en liten fluga, än ett klass 9 och en stor gäddfluga.

Anledningen till att det är lättare att börja med jerkfisket är motsats till ovanstående, d.v.s. att det är lättare att lära sig kasta helt ok med ett spinnspö till jerkfiske, än vad det är att lära sig kasta med ett flugspö ämnat för gädda.

De sämsta flugkastarna ser du vid p&t sjöarna/dammarna/små vatten, de bästa hittar du längs kusterna. GENERELLT.

Okunskap finns i alla läger, men det är lättare att börja med okunskapen vid jerkfisket än vid flugfisket. Sätt ett spinnspö i händerna på en helt grön fiskare, och de kan kasta hyfsat med en jerk redan efter ett par minuter. Gör samma sak med ett flugspö och en gäddfluga i änden på tafsen, och det kan ta månader, om inte år innan de får ut flugan hyfsat. Menar du att det skulle vara negativt att flugfiskarna har direktimporterat "extremkompetensen" från specimen och karpfisket?..är inte de ett föredöme på många sätt när det gäller c&r?

Håller med Erlando om att det är de vadande flugfiskarna som gör minst skada på fisken, p.g.a. de inte lyfter fisken högt, fisken hålls lättare i vattnet, etc etc.

Något av sätten borde ju vara bättre, det är knappast fifty-fifty... Jag väljer att lägga min röst på flugfisket.

Lägger till lite om det Erlando säger.. De flesta av de gäddor vi fått nu i höst har varit i riktigt fin form. Många har små huvuden och är riktigt feta, vilket ju tyder på att de vuxit snabbt på kort tid, vilket borde betyda att födotillgången nog är helt ok. Jag vet att du har bra koll i dina områden, och dina erfarenheter tvivlar jag faktiskt inte på.

Vi får hoppas det är ljusning på g, jag tror så är fallet, det är ganska mycket gädda längs kusten nu.

Edited by FlyFly

Jag är med dig Rickard. Ville bara belysa att flugfiskare inte förtjänar att se se sig som elit på fiskevård och c&r bara för att att man är en utövare. Det finns bra och dåliga exempel i alla läger.

Håller med om gäddkonditionen i år. Den var makalös. Jag snacka lite med Michael Bergander som har koll på märkningsprojektet i Eriksberg och han mena att gäddor i den här konditionen, som väger runt två kilo i år, med stor sannolikhet kommer dubbla vikten till nästa år.

Det här upplevs säkert olika beroende på var man fiskar men här upplever jag svartfisket som mest störande eftersom det är så onödigt. Lagligt nätfiske går inte göra så mycket åt men i en frisk miljö borde finnas utrymme för att hållbart uttag.

Miljöförstöring/förändring och betesfiskens försvinnande från stora områden är också frustrerande, jag har ingen ide om hur man ens skulle börja återställa något sådant.

/anders@gäddfiske.se

Angående jb fiske och spinnfiske, det är väl ganska naturligt att den "lättaste" metoden lockar flest nybörjare som alla måste lära sig hantra arga gäddor. Men här finns också ett utbrett ansvarskännande bland dessa nybörjare och ämnet hur man bäst hanterar fångsten disskuteras flitigt på andra forum. Att sen inte alla är så mogna när dom börjar är svårt att nå igenom, men jb komersen står för mycket av utbildningen här.

För övrigt tror jag värsta jb vågen är på tillbakagång nu. Fler och fler söker sig vidare mot andra metoder men behåller sin facination för gäddan som motståndare. Här har flugfisket en stor chans. Vi ju alltid se jb och spinnfiskare som rekryteringsbas för flugfiske, det har ju i alla fall fungerat minst ett fall. Jag skulle vilja påstå att majoriteten av alla spinnfiskare skulle fastna när dom får första gädda på fluga.

/anders@gäddfiske.se

Tycker det är skillnad på storlek och antal på gädda i Kalmarsund sedan förbuden. Här är det gäddförbud från april-maj ut.

Men det som glade mig mest var alla löjor och mörtar jag så i höstas. Har inte sett det sedan jag flyttade ner för 3 år sedan :wub:

Tänkte mig en biologilektion nu som jag sa. Men jag orkar fan inte.

Kan säga såhär. Man lär sig med tiden hur olika gäddorna lever sina liv.

Ni som får de snabbväxande exemplaren med småhuvuden fiskar nära djupt vatten med all säkerhet.

Mer syre i vattnet och annan föda.

Man kan rätt lätt se hur gäddorna har levt eller lever sina liv. Undantag finns alltid givetvis.

Jag ser som jag sa innan en liten ökning av de mindre gäddorna. 2-4 kilo.

Men 8 å där över ser jag inte mer av. Håller denna trenden i sig så bör ju oxå de större blir mer till antal

med åren.

Men för att återgå till festivalen så på söndagen stötte vi på en köttfiskare som INTE vet om de nya reglerna.

Alla gäddor bonkades. :(

Borde sagt till honom och talat om de nya reglerna. Men han hade antagligen struntat i dem totalt.

Var ju tävling med så stressad var man ju.

Ångrar att jag iaf inte tog bilens registeringsnr och tipsade.

Jag började flugfiske på Blekingekusten i starten av 2000 talet i samma områden som Erlando fiskar. Dom första 3-4 år så jag stort sett aldrig någon andra gäddfiskare, bara havsöringfiskare. Fångade en del stora gäddor på fluga (3 över 117 cm. med 121 cm. på toppen + en del runt och över metern). Kändes som att fiska ofiskat vatten varje gång... Mer folk kom till och från ena året till det andra (ca. 2005/2006) eksploderade antalet fiskare, plötsligt var det andra vadande fiskare og båter med jerkfiskare varje gång... Padlade ut och fiskade svårt framkomliga platser i flytring for att fiska ensam, köpte en gummibåt for att ta mig ut på öarna och flugfiska. Efter några års ekstremt hårt fisketryck var stort sett alla gäddor jag fik under metern och dom flesta av dässa hade krokskador i munnen från trekrokar... Dessutom var det nu små gäddor (0,5-1,5 kilo) på platser där det bara var större gäddor tidigare år...Med ekstremt hårt fisketryck blir en gädda fångat igen och igen, och självklart har den fångats fler gånger ju större den är. Som nämd ovan har en vadande fiskare alla möjlgheter till at återutsätta en gädda skånsomt utan att ta fisken on¨digt ur vattnet, flugan har dessutom bara en krok mot Jerkbaitets stora trekrok(er). Båtfiskare tar oftast gäddan upp i båten, avkrokningsmatta gör inte skillnad på hur länge gäddan är över vattnet. Att flugfiskare skulle ha importert C&R kompetens från metefiskare tror jag inte, karp är ekstremt tåliga och kann överleva i en carpsack länge (mer än ett dygn)... flugfiskare som fiskar öring, harr osv. har inte samma stryktåliga fångster. Flugfiskarens fångster måste generellt handteras mer skonsamt för att klara sig ved C&R...

Edited by Rasmus
Tänkte mig en biologilektion nu som jag sa. Men jag orkar fan inte.

Kan säga såhär. Man lär sig med tiden hur olika gäddorna lever sina liv.

Ni som får de snabbväxande exemplaren med småhuvuden fiskar nära djupt vatten med all säkerhet.

Mer syre i vattnet och annan föda.

Man kan rätt lätt se hur gäddorna har levt eller lever sina liv. Undantag finns alltid givetvis.

Jag ser som jag sa innan en liten ökning av de mindre gäddorna. 2-4 kilo.

Men 8 å där över ser jag inte mer av. Håller denna trenden i sig så bör ju oxå de större blir mer till antal

med åren.

Men för att återgå till festivalen så på söndagen stötte vi på en köttfiskare som INTE vet om de nya reglerna.

Alla gäddor bonkades. :(

Borde sagt till honom och talat om de nya reglerna. Men han hade antagligen struntat i dem totalt.

Var ju tävling med så stressad var man ju.

Ångrar att jag iaf inte tog bilens registeringsnr och tipsade.

Det jag upplever när jag pratar med många både nätfiskare och "spöfiskare" är att förvånande många anser att man ska bonka all stor fisk för att "förbättra" fisket (öka mängden snipor och därmed få fler kilo fisk med sig hem).

Reglerna med fönsteruttag och forskningen bakom detta har inte nått ut speciellt bra utom till oss som är intresserade. Själv lägger jag rätt mycket energi på att sprida information och resonera med de jag träffar på, men som du nämner så ibland orkar man inte, det är inte ofta man får något trevligt bemötande precis...

/anders@gäddfiske.se

Jag började flugfiske på Blekingekusten i starten av 2000 talet i samma områden som Erlando fiskar. Dom första 3-4 år så jag stort sett aldrig någon andra gäddfiskare, bara havsöringfiskare. Fångade en del stora gäddor på fluga (3 över 117 cm. med 121 cm. på toppen + en del runt och över metern). Kändes som att fiska ofiskat vatten varje gång... Mer folk kom till och från ena året till det andra (ca. 2005/2006) eksploderade antalet fiskare, plötsligt var det andra vadande fiskare og båter med jerkfiskare varje gång... Padlade ut och fiskade svårt framkomliga platser i flytring for att fiska ensam, köpte en gummibåt for att ta mig ut på öarna och flugfiska. Efter några års ekstremt hårt fisketryck var stort sett alla gäddor jag fik under metern och dom flesta av dässa hade krokskador i munnen från trekrokar... Dessutom var det nu små gäddor (0,5-1,5 kilo) på platser där det bara var större gäddor tidigare år...Med ekstremt hårt fisketryck blir en gädda fångat igen och igen, och självklart har den fångats fler gånger ju större den är. Som nämd ovan har en vadande fiskare alla möjlgheter till at återutsätta en gädda skånsomt utan att ta fisken on¨digt ur vattnet, flugan har dessutom bara en krok mot Jerkbaitets stora trekrok(er). Båtfiskare tar oftast gäddan upp i båten, avkrokningsmatta gör inte skillnad på hur länge gäddan är över vattnet. Att flugfiskare skulle ha importert C&R kompetens från metefiskare tror jag inte, karp är ekstremt tåliga och kann överleva i en carpsack länge (mer än ett dygn)... flugfiskare som fiskar öring, harr osv. har inte samma stryktåliga fångster. Flugfiskarens fångster måste generellt handteras mer skonsamt för att klara sig ved C&R...

Helt rätt!

Jag känner också igen den utvecklingen. Jag hävdar dock att det fortfarande finns fisk över metern, men dom är skyggare numera. Jag tror också att C&R spelar in på fiskens beteende så fisket har blivit svårare.

/anders@gäddfiske.se