Hoppa till innehåll

Höstgädda?


Henka

Recommended Posts

Ok, jag erkänner, jag har blivit gäddbiten, men inte i handen... ni förstår säkert hur jag menar.

Hur bör ni er åt för att lura de stora otäcka elaka krokodilerna?

10 grader i vattnet, fiskar ni långsamt, eller med lite fart?

När ska man börja fiska långsamt, eller är det mer en fråga om dagsform än vattentemp?

Lönar det sig att testa en liten fluga (<10 cm) eller är det så enkelt att stor fisk äter stora flugor?

Jag är inte ute efter att fiska upp en massa snipor, målsättningen för året är >100 cm, att de finns är bortom alla tvivel...

telefånerat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är själv nybliven gäddfantast och har inga 100+ att skryta med men lär mig lite varje gång känns det som. Var ute en sväng i skärgården idag med en vattentemp på 10-11°C och det som verkade vara melodin idag var iaf relativt snabbt med långa stopp. Ganska stora flugor, storlek som en handflata ungefär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är själv nybliven gäddfantast och har inga 100+ att skryta med men lär mig lite varje gång känns det som. Var ute en sväng i skärgården idag med en vattentemp på 10-11°C och det som verkade vara melodin idag var iaf relativt snabbt med långa stopp. Ganska stora flugor, storlek som en handflata ungefär.

Tack, känns skönt att jag just knutit ihop min första variant på fårskalletemat ikväll. Den ska få simma i veckan :ph34r:

De är lite lynniga de där uslingarna, ena gången hugger det på allt, nästa gång skymtar man inte ens en snipa som följer...

telefånerat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till gäddträsket!

Jag brukar ta hem flugan olika snabbt beroende på olika förhållanden som råder på fiskeplatsen, tex om det blåser väldigt mycket så tas flugan hem snabbt, om det blåser lite eller inget brukar ett lugnare tempo vara bättre. Som du skriver så har temperaturen såklart också en viktig roll i hemtagnings tempot. Men jag slår ändå fast vid att med mer vind kommer aktivare gäddor som vill ha ett snabbt presenterat bete för att hugga.

och mitt tips är att alltid köra stora flugor, höst som vår. Inga av mina flugor mäter mindre än 20 cm (borträknat poppers), dom flesta runt 22-23cm. Jag har prövat att göra längre typ 25cm+ men det har trasslat för mycket och blivit lite för klumpiga att kasta men typ 22cm tycker jag är perfa. :)

Jag kan tyvärr lova att du får snipor på dom också :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till gäddträsket!

Jag brukar ta hem flugan olika snabbt beroende på olika förhållanden som råder på fiskeplatsen, tex om det blåser väldigt mycket så tas flugan hem snabbt, om det blåser lite eller inget brukar ett lugnare tempo vara bättre. Som du skriver så har temperaturen såklart också en viktig roll i hemtagnings tempot. Men jag slår ändå fast vid att med mer vind kommer aktivare gäddor som vill ha ett snabbt presenterat bete för att hugga.

och mitt tips är att alltid köra stora flugor, höst som vår.

Intressant teori! Tack:)

telefånerat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är också att du ska fiska med stora flugor. Visst tas det ibland större fiskar på små beten men de dagarna är betydligt färre än tvärtom.

Överlag säger också min egen erfarenhet att större fiskar gärna vill ha ett bete som går långsamt. Oberoende av vattentemperatur och vind.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker de brukar vara lite mer allerta i något kallare vatten.

Då pratar jag om 10-15 grader,inte ner mot nollan.

Däremot kan det ju variera fruktansvärt på dagsformen.

Och det som för mig blivit ett gäddfiskemantra: Det är knappast någon mening att kasta på samma ställe länge. Står gäddan där så hugger den.

Ett till tre kast brukar ett ställe få (fiskar jag från båt går jag förbi och letar vidare,fiskar jag från land kan det hända att man återvänder till samma punkt efter att man jobbat av en solfjäder).

Med samma ställe menar jag inte en vik eller så utan helt enkelt det där stället i vassen som ser lovande ut eller det där lilla hålet i näckrosorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur brukar de bete sig när vattnet blir allt kallare, går gäddorna ner på djupet å tjurar, eller går de upp på grundare vatten?

Min intermediate ger ingen utdelning, ska jag vänta till fisken går upp på grundare vatten, eller ska jag köpa nåt som sjunker ordentligt?

telefånerat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur brukar de bete sig när vattnet blir allt kallare, går gäddorna ner på djupet å tjurar, eller går de upp på grundare vatten?

Min intermediate ger ingen utdelning, ska jag vänta till fisken går upp på grundare vatten, eller ska jag köpa nåt som sjunker ordentligt?

telefånerat

Tror inte felet är intermediate-linan. När jag va ute i söndags så fiskade vi med det på 3 meters djup och flugan gick väl ca 0,5m under ytan, gäddorna steg gladeligen till flugan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att de skall gå innåt igen för att jaga småfisk framåt hösten och äta upp sig.

Det verkar ha mycket att göra med dagen. Solen,månen,medvind och motgräs....

Tycker man kan fiska på samma ställe på till synes identiska dagar men det är nåt som gör att ibland vill de inte.

Och det är nog ingen fara att de blir köldstela ännu,tänk vad ilsket de hugger på vårfisket och då är det ytterligare 5 grader kallare i vattnet.

Iofs är de väl hungriga efter vintern men ändå... Röra sig kan de om de bara vill.

Jag fick föresten också fisk på intermideate idag,inga problem.

Det gäller bara att hitta vart de står.

Testa lite olika djup (bara låt linan sjunka,du behöver inte ha en sjunklina på) och lite olika hemtagningar.

I mitt fall idag var det på kanske 6-7 dm djup med en ganska snabb hemtagning.

Gul kaninzonker med orange krage.

Redigerad med Lovéus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inget facit eller svar, men mina egna uppfattningar är att varmare vatten fiska av grundare vatten och små vass höljen.

När det blir kallare i vattnet så kan man flytta ut mot mer öppet och djupt vatten då de verkar jaga fisk på hyllorna.

När det blåser mer mitt i sjön och med snabb ryckig gång, jag har inte tagit något monster. Men jag har heller inte direkt många gädd bom pass :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd för mig som nybörjare.

Min erfarenhet är att det beror en hel del på var du fiskar, speciellt om det är kust eller insjö. Själv fiskar jag bara blekinge skärgård, jag har haft bra med fisk uppe på meterdjupt vatten i minst en månad nu. Sista veckorna har metersfiskarna börjat visa sig också. Så nu kan det roliga börja...

Dom brukar gilla att äta så här års så stora beten är inga problem, ofta lockar stort mer än smått så länge dom käkar upp sig.

Jag är nybörjare på fluga så jag experimenterar fortfarande en hel del med hemtagningen. Däremot har jag spinn/jerkfiskat sen jag lärde mig gå. För jerk/spinnfiskare funkar bra fart, spinnstop och variation, det borde väl vara lite samma för för fluga? Själv upplever jag stoppen ruggigt effektiva i just flugfisket eftersom flugan inte är lina död vid stoppet som hårda beten.

/anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det kan ha mycket att göra med vad för fisk de vill jaga och vad den följer för rytm.

Kan vara annorlunda i insjöar.

Ett ganska trevligt knep som dock nästan bara gäller sommarfiske är att sikta på de områden i näckrosbälten där man INTE ser vak efter mört,sarv etc som käkar insekter.

Kloka småfiskar håller sig borta från gäddorna. Även om de är duktiga på att kamouflera sig så tror jag småfiskarna ser dem ganska ofta och håller sig borta. Den strategin har gett utdelning för mig många gånger. Men det har som sagt inte alls med höstfisket att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är principiellt emot att investera sig ur en kris, men efter ett bra fisketillfälle med några hyggliga fiskar har jag bara fått snipor.. så jag tror nog också att det är tillfället som gör det... en viktig skillnad är att där jag fiskar är det flera meter djupt... så jag kanske behöver nåt tungt ändå...

telefånerat

Redigerad med Henka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilken tid på dygnet tycker ni är bäst?

Är det gryning, skymning, mitt på dan - eller spelar det ingen större roll?

De senaste turerna så har jag fått fisk rätt omgående.. dvs mellan kl 9 och 10 på förmiddan, och sen har det varit mer tunnsått med fångst... Är det slump, eller ett tecken på att jag borde masa mig ut tidigare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är fisket trögt så har jag märkt att det lönar sig att experimentera lite mer med storleken på flugorna hellre än färgerna.

En trög början på en fiskedag för typ en vecka sedan lossnade fint när vi la bort de stora flashflugorna och istället drog på mindre baitfishflugor 5-10 cm stora. Som bonus blev det två abborrar också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken tid på dygnet tycker ni är bäst?

Är det gryning, skymning, mitt på dan - eller spelar det ingen större roll?

De senaste turerna så har jag fått fisk rätt omgående.. dvs mellan kl 9 och 10 på förmiddan, och sen har det varit mer tunnsått med fångst... Är det slump, eller ett tecken på att jag borde masa mig ut tidigare?

På höst/vinter/vår kan du 9/10 slopa nattfisket. Ju kallare ju mer mitt på dagen/eftermiddag när vattnet värmts upp. Speciellt på våren.

På Vintern/våren är det nästan ingen idé o börja fiska innan 10-11 om det inte är riktigt blidväder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är fisket trögt så har jag märkt att det lönar sig att experimentera lite mer med storleken på flugorna hellre än färgerna.

En trög början på en fiskedag för typ en vecka sedan lossnade fint när vi la bort de stora flashflugorna och istället drog på mindre baitfishflugor 5-10 cm stora. Som bonus blev det två abborrar också.

Eller så gör man både ok. Har varit med om dagar då det bara funkar med en viss färg. Körde bara med två färger och bytte var 15 min. Rätt fränt resultat :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var ute en sväng idag och testade lite egen gjorda sjunktafsar funkade bra blev 7 st . Alla tog efter ett meter lånt drag när flugan sjönk.

Gjorde dom av gamla sjunklinor det blev 4st tafsar 2 på en slowsink en på 1m och en på 0,5 m och 2 på superfastsink i samma längd gjorde loopar i båda ändar med bindtråd och lite uvlim . :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...