Hoppa till innehåll

Vilket elbolag är "grönast"?


Recommended Posts

"Först till kvarn" om jag minns det rätt...

Det måste betyda att för att de ska kunna ta in någon ny kund på sin egen produktion så måste de peta ut någon annan ur det systemet som i sin tur får el från Nordpool. Som Husky säger så får man som köpare se det som ett rent stöd till Tranås Energi som företag, snarare än att man faktiskt gjort någon skillnad på hur elen produceras. Och det kanske är gott så (fast jag tycker nog inte det...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det måste betyda att för att de ska kunna ta in någon ny kund på sin egen produktion så måste de peta ut någon annan ur det systemet som i sin tur får el från Nordpool. Som Husky säger så får man som köpare se det som ett rent stöd till Tranås Energi som företag, snarare än att man faktiskt gjort någon skillnad på hur elen produceras. Och det kanske är gott så (fast jag tycker nog inte det...)

För mig dög det med faktumet att de miljöanpassat sina vattenkraftverk. Vi lever ju i den elmarknad som råder och i min värld är det bättre att sponsra de som strävar efter att göra rätt efter rådande vetenskapsläge och i samarbete med miljöorganisationer än att skita i att försöka påverka marknaden med sitt val. Vilka förordar du då? :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig dög det med faktumet att de miljöanpassat sina vattenkraftverk. Vi lever ju i den elmarknad som råder och i min värld är det bättre att sponsra de som strävar efter att göra rätt efter rådande vetenskapsläge och i samarbete med miljöorganisationer än att skita i att försöka påverka marknaden med sitt val. Vilka förordar du då? :)

Förordar ingen alls utan tycker man ska gå efter sin egen övertygelse/plånbok/whatever. Jag tror inte att konsumenterna kan påverka hur elproduktionen ser ut. För mig är det en 100 % politisk fråga och det är bara löjligt att kasta ut det på konsumenterna och låtsas att de kan lösa det. Vill man på riktigt ändra hur elen produceras måste det göras via modiga politiska beslut.

Jag jobbar förvisso i branschen och kan vara yrkesskadad... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett stort tummen ner för EON som lovade mig att jag skulle få 100% vindkraft, senare så dök det upp att de endast bara hade lagt till ett "miljöval vind" som bara var några procent i totalen.

Jag ska aldrig mer gå med på något genom telefon. Jag kommer ihåg att frågade om och om igen om det var 100% vindkraft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett stort tummen ner för EON som lovade mig att jag skulle få 100% vindkraft, senare så dök det upp att de endast bara hade lagt till ett "miljöval vind" som bara var några procent i totalen.

Jag ska aldrig mer gå med på något genom telefon. Jag kommer ihåg att frågade om och om igen om det var 100% vindkraft.

solklart fall för KO, dokumentera och skicka anmälan. du ska dessutom kräva tillbaka pengarna eftersom de inte levererat vad du köpt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

solklart fall för KO, dokumentera och skicka anmälan. du ska dessutom kräva tillbaka pengarna eftersom de inte levererat vad du köpt

Deras argument var att de inte kan kontrollera att telefon-försäljaren verkligen sa det till mig. De spelar inte in samtal tydligen.

Sen så sa de även att jag hade min ångerrätt på 2 veckor, men jag kan inte komma ihåg att jag underrättades om detta under den perioden.

Jag fick också en tillgodo-summa på 1000 kr, så jag fick ingen riktig faktura på ca ett halvår (där det kom fram hur liten del vind jag egentligen hade).

Kan det hålla hos KO trots detta?

Redigerad med Johan M
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett stort tummen ner för EON som lovade mig att jag skulle få 100% vindkraft, senare så dök det upp att de endast bara hade lagt till ett "miljöval vind" som bara var några procent i totalen.

Jag ska aldrig mer gå med på något genom telefon. Jag kommer ihåg att frågade om och om igen om det var 100% vindkraft.

Telefonförsäljare håller fan aldrig vad de lovar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Deras argument var att de inte kan kontrollera att telefon-försäljaren verkligen sa det till mig. De spelar inte in samtal tydligen.

Sen så sa de även att jag hade min ångerrätt på 2 veckor, men jag kan inte komma ihåg att jag underrättades om detta under den perioden.

Jag gick också en tillgodo-summa på 1000 kr, så jag fick ingen riktig faktura på ca ett halvår (där det kom fram hur liten del vind jag egentligen hade).

Kan det hålla hos KO trots detta?

Måste de inte spela in när avtal tecknas?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man köper 100 olika öl och häller dom i en dunk och ruskar om kan det bli knepigt att sedan hälla upp en specifik sort i ett glas.

Häll i 7 % belgisk trappist och 93 % millenium och sedan säljer du 7 flaskor av blandningen som belgisk trappist. Du har ju bara 7 flaskor trappist så ju fler kunder du får desto mindre trappist blir det i blandningen. :)

Redigerad med Stanley
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett stort tummen ner för EON som lovade mig att jag skulle få 100% vindkraft, senare så dök det upp att de endast bara hade lagt till ett "miljöval vind" som bara var några procent i totalen.

Jag ska aldrig mer gå med på något genom telefon. Jag kommer ihåg att frågade om och om igen om det var 100% vindkraft.

Lita ALDRIG på en telefonförsäljare!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska nog byta från hjoenergi till antingen tranås eller telge vindkraft men skulle gärna tänka mig el från kärnkraft. Finns det något företag som inte har vattenkraft men ändå har kärnkraft mm?

Jesper

Min standardfråga när säljare ringer och erbjuder diverse gröna alternativ men framförallt vattenkraft.

Ingen säljare än som behållt fattningen...

nä det finns inte vad jag vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska nog byta från hjoenergi till antingen tranås eller telge vindkraft men skulle gärna tänka mig el från kärnkraft. Finns det något företag som inte har vattenkraft men ändå har kärnkraft mm?

Jesper

Kärnkraftverken ägs ju av Vattenfall, Fortum och Eon, så det är dom man är hänvisade till, jag vet att i alla fall Vattenfall har haft ett alternativ med 100% kärnkraft.

Att man i verkligheten får ca. 4% vindraft och resten från vatten och kärnkraft beror mest på politiska beslut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kärnkraftverken ägs ju av Vattenfall, Fortum och Eon, så det är dom man är hänvisade till, jag vet att i alla fall Vattenfall har haft ett alternativ med 100% kärnkraft.

Att man i verkligheten får ca. 4% vindraft och resten från vatten och kärnkraft beror mest på politiska beslut.

Var inne dä och kikade lite. Fanns en knapp man kunde trycka på där för att få en prisuppgift men då fick jag bara förfrågan om mitt postnummer. Dock när jag matat in det och tryckt på ok så kom jag inte vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inne på Telge enerig och kikade runt lite.

När jag matat in alla siffror på hemsidan och skar okeja så kommer en ruta upp där det står

"Med detta avtal besparar du klimatet 2 ton CO2 varje år"

Hur vet dom de? De har ju ingen aning om var min el kommer idag! Låter som ett fall för konsumentverket?

Ingen aning. Jag föreslår att du ställer frågan till dem. Blir det ett tokigt svar så anmäler vi dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som Tranås är ett av de billigare alternativen! Jag har kikat med en förbrukning på 2000 kwh/år....

Då ser detut som följande:

Vattenfall blandad, fast 3år: 113, 50 öre/kwh

Eon, vind, fast 3 år: 113,75 öre/kwh

Telge, vind, fast 1 år: 116,4 öre/kwh (Generellt är det billigare med kort avtalstid. Hos Telge kan man max binda upp sig på 1 år)

Tranås, blandad(?), fast 3år: 102,1 öre/kwh

Telge är helt klart dyrast.

Bor i elzon 2 tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...