Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vindkraften är subventionerad via elcertifikaten numera, tidigare av staten. Vindkraften bär inte sina egna kostnader. Elmarknaden har blivit en marknad där det ska tjänas pengar. Miljön struntar dom i, många iaf. Om man kan använda miljöargumenten så gör man det. Det liknar mest hyckleri. Var det inte Vattenfall som köpte in sig i kolkraft i Tyskland när dom fick pengarna för de nerlagda kärnkraftverken? Man undrar ju med vilka miljöargument detta skedde?

En länk om vindkraften

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1584306-vindkraft-inte-vart-varje-pris

En oundviklig följdfråga i sammanhanget är vilka nya kraftanläggningar som kan bära sina kostnader med enbart intäkten från elbörsen från dag ett? Det är tydligen ett självändamål enligt liberala debattörer som GP. Frågan vad ett renodlat marknadsstyrt system skulle innebära besvaras inte lika ofta som det gnälls på elcertifikatsystemet.

Jag tror mig veta vilken kraftkälla som ligger bäst till...

Edited by Stanley
Posted

Jag ser nu att du är styrelseledamot i Älvräddarna. Tur att vi har några som tar fighten på allvar och gör något. All heder till dig.

Alla kan välja vilken leverantör de vill, jag har valt att betala minsta möjliga pris. Vi har en väldigt ren elproduktion i Sverige, så länge dom sköter sig i kontrollrummen på landets reaktorer. Vind och solkraft i all ära, men inte till vilket pris som helst.

Vad jag gör för miljön?

Jag har minskat elförbrukningen jättemycket och kör miljöbil. För några år sedan hade vi en årsförbrukning på ca 11 000 Kw/h. Nu är vi nere under 5000 kw/h (vi har fjärrvärme). Min miljöbil kör jag på bensin. Jag tjänar ingenting på att köra på etanol och etanolen är ett sämre bränsle än bensin och kräver dessutom ett extra oljebyte mellan service'arna.

Det där med miljöbil lät bra fram till att sanningen kom fram....

Jag borde premieras för att jag har en miljöbil. Staten har sett till att det kostar mer för mig att köra miljövänligt.

Det är politiken det är fel på och min protest blir att fortsätta tanka bensin.

Du gör uppenbarligen mycket för att minska ditt koldioxidutsläpp. Du kallar Sveriges elproktion för "ren". Du låter nu som Telge Energi som lurar i folk att deras el är grön.

Biologisk mångfald är lika viktigt som att vi får klimatet under kontroll. Givetvis hänger de två ihop. Jag förstår inte hur man kan köpa fulvattenkraft och ignorera den biologiska mångfalden för att spara några kronor. Samtidigt flugfiskar man. Som sagt: oförståeligt.

För din info så finns det ingen seriös forskning som stödjer att klimat skulle vara viktigare än biologisk mångfald. Det kommer det aldrig att finnas heller, eftersom det strider mot naturlagar, logik och förnuft. Kombinationen är den enda vägen man har att gå om man kallar sig miljövän.

Posted

Jag kan inte med rent samvete prata dynga om vattenkraft som inte ger fisken bra vandringsvägar, om jag inte själv har gjort ett bra val av elleverantör.

Det blev Tranås Energi.

:)

Välkommen till gänget som drar sitt strå till stacken för den biologiska mångfalden. Bra val!
Posted (edited)

Förutom att Tranås är bäst just nu, så blev det ju riktigt bra ekonomiskt också:

Mitt treåriga avtal med Tranås Energi blev 6 öre/kwh billigare än mitt förra treåriga avtal.. ;)

Edited by Helios
Posted

Det verkar som Tranås är ett av de billigare alternativen! Jag har kikat med en förbrukning på 2000 kwh/år....

Då ser detut som följande:

Vattenfall blandad, fast 3år: 113, 50 öre/kwh

Eon, vind, fast 3 år: 113,75 öre/kwh

Telge, vind, fast 1 år: 116,4 öre/kwh (Generellt är det billigare med kort avtalstid. Hos Telge kan man max binda upp sig på 1 år)

Tranås, blandad(?), fast 3år: 102,1 öre/kwh

Telge är helt klart dyrast.

Bor i elzon 2 tror jag.

Eftersom jag är lite lätt "miljöbov" med tanke på mitt elavtal så vill jag upplysa er om kostnader. Vi valde ett 2-årsavtal med Mälarenergi och fick ett fast pris på 88 öre/Kwh. 

I rena siffror så betalar jag då ca 4400 kr för bara elen. Med t ex Telge i exemplet ovan så skulle jag betala 5840 kr. Det är ju en väsentlig skillnad.

Posted

"Väsentlig skillnad" är ett väldigt mjukt begrepp. Du menar för att för dig är det så mycket pengar att du väljer att ignorera miljöpåverkan på den biologiska mångfalden?

För de flesta här tror jag prisskillnaden är det folk är beredda att betala för ett rent samvete och för kärleken till flugfisket.

Sedan är det märkligt att du jämför med just Telge Energi. Dom säljer fulvattenkraft så det är ingen miljöorganisation som rekommenderar dem. De är inte miljömärkta utan anklagas för Greenwashing. De befinner sig dessutom i siktet av RO och KO pga vilseledande miljömarknadsföring.

Jämför med Tranås Energi istället. Lite dyrare än din fulel men landets näst bäst miljöanpassade el.

Miljöförstöringsprodukter är oftast lite billigare. Helt enkelt eftersom det oftast är billigare att framställa en produkt som bygger på att man gör slut på en resurs eller har lägre miljö- och hälsokrav på sig (fiskodlingar, räkodlingar, laxodling, brunkol, rovfiske, insektsgifter, regnskogar, utsläpp osv). Alla dessa exempel lever på sådana som antingen inte är informerade eller bryr sig eller som dig som väljer det billigaste alternativet. När alla eller nästan alla väljer det dyrare miljövänligare alternativet, så sjunker priset på det. Ett exempel är ekologiska bananer som ibland tom är billigare än besprutade.

Hur hade du tänkt dig att ditt sparande på elbolag ska ge oss en bättre biologisk mångfald i de vatten vi fiskar i? Eller du kanske inte bryr dig om miljön överhuvudtaget? Varför utnyttjar du inte din makt som konsument?

Posted

Eftersom jag är lite lätt "miljöbov" med tanke på mitt elavtal så vill jag upplysa er om kostnader. Vi valde ett 2-årsavtal med Mälarenergi och fick ett fast pris på 88 öre/Kwh.

I rena siffror så betalar jag då ca 4400 kr för bara elen. Med t ex Telge i exemplet ovan så skulle jag betala 5840 kr. Det är ju en väsentlig skillnad.

Du glömmer nämna att Mälarenergi faktiskt byggt slitsränna tillsammans med länsstyrelsen i hedströmmen. En av Mälarens viktigaste lekåar

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Posted

Det är ju absolut ett plus. Glädjande! Antar att slitsränna är en form av fiskväg? Frågan är hur pass miljöanpassade deras kraftverk är i procent och antal. Har aldrig hört det uttrycket "slitsränna" förut.

Nåväl, jag tror att jag har framfört min poäng tydligt här. Så om Flyrod eller någon annan vill byta upp sitt elavtal när det är dags, så är det bara att kolla här: http://tranasenergi.se/

Posted

Det är ju absolut ett plus. Glädjande! Antar att slitsränna är en form av fiskväg? Frågan är hur pass miljöanpassade deras kraftverk är i procent och antal. Har aldrig hört det uttrycket "slitsränna" förut.

Nåväl, jag tror att jag har framfört min poäng tydligt här. Så om Flyrod eller någon annan vill byta upp sitt elavtal när det är dags, så är det bara att kolla här: http://tranasenergi.se/

Klockren poäng husky jag ville bara visa att det finns bra händelser hos andra småbolag ibland.

Slitsränna är en fiskväg. Läs mer

Om slitsränna http://blogg.fiskevardsteknik.se/tag/slitsranna/

Om Mälarenergi

https://malarenergi.se/om-malarenergi/miljo/Naturvardsprojekt/

Jag har valt Tranås btw... ;)

Posted

Jag kollade just upp Mälarenergi.

Totalt har de 41 vattenkraftverk. Genomsnittet på fiskvägar

vid vattenkraftverk i Sverige är ca 2%.

Så troligtvis är de lika goda kålsupare som resten. Man miljöanpassar ett och lyfter

fram sig själv som enormt miljövänlig. Massa med vilseledande marknadsföring

på deras hemsida också. Tex "lokal" el.

• Like 1
Posted (edited)

Känns sådär att man har Telge energi för tillfället men när mitt avtal går ut snart skall jag byta till ett bättre bolag, vilket är grönast? det finns alltid en skepsis mot allt från ekologiskt odlat till vad det månde nu vara med ekologiska förtecken, det är tydligen enligt de flesta bara ett massa påhittat nosens som inte tjänar någon som  helst funktion. Och visst mycket  av de så kallade miljövänliga alternativen är subventionerade för att bli lönsamma , jag bor i en vindkraftstät kommun och inser ju att alla snurror ute på nästan varenda åker inte är dit satta för att de är ett miljövänligt alternativ utan att det är ekonomiska vinster som gör att dom står där även om jag personligen gillar vindkraft.

Men någon gång måste ju vi kunder våga välja det för stunden lite dyrare miljövänliga alternativen hur skall vi annars kunna skapa en marknad för detta och visa den sk marknaden vilka alternativ det är vi vill ha utan alltid misstro dessa alternativ för något som bara är ett marknadsförings trick för att få mera bidrag och stöd för något egentligen olönsamt.

Edited by trigger hammer
Posted

Jag kollade just upp Mälarenergi.

Totalt har de 41 vattenkraftverk. Genomsnittet på fiskvägar

vid vattenkraftverk i Sverige är ca 2%.

Så troligtvis är de lika goda kålsupare som resten. Man miljöanpassar ett och lyfter

fram sig själv som enormt miljövänlig. Massa med vilseledande marknadsföring

på deras hemsida också. Tex "lokal" el.

Helt rätt

Hedströmmen var de dessutom i princip tvungna att göra av länsstyrelsen dessutom.. De gnällde och fick spara i många år för att bli delinvesterare med skattebetalarna på fiskvägen..

Jag ville bara påpeka att det inte bara var dåligt ;)

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Inte ett knyst om att vattenkraften inte är miljövänlig.

Sant, men finns det något bolag som endast producerar och säljer el från vattenkraft ? Eller gör de som många andra: kombinerar vattenkraft med annan el framtagning ?

Edited by C.Osbakk
Posted

Intressant med Thorium!

..å andra sidan är väll detta inget som är lönsamt när man läser detta: -"However, it suffers from higher production and processing costs, and lacks significant weaponization potential."

Posted

Det stora problemet är nog att de stora ekonomierna inte har varit överdrivet intresserade av att investera i det, vilket på sikt säkert skulle minska de kostnaderna, eftersom de inte kan få ut något plutonium till sina kära kärnvapen av restavfallet. Tack och lov har det börjat vända lite senaste 2-3 åren.

Posted

Det stora problemet är nog att de stora ekonomierna inte har varit överdrivet intresserade av att investera i det, vilket på sikt säkert skulle minska de kostnaderna, eftersom de inte kan få ut något plutonium till sina kära kärnvapen av restavfallet. Tack och lov har det börjat vända lite senaste 2-3 åren.

Får hoppas på en fortsatt positiv trend där alla drar sitt strå i stacken! :)

Måste säga att Älvräddarna mfl. har gjort en heroisk insats iom. det gemensamma brevet till EU!!

• 7 months later...
Posted

Vad väljer jag idag om jag vill ha "grönt" men inte är helt bekväm med vindkraft, "fulvattenkraft" och inte vill ha kärnkraft, olja och kol, samt inte vill betala upp till 0,10 SEK mer än det billigaste(TELINET)?

ASAP!

//age

Posted

Vad väljer jag idag om jag vill ha "grönt" men inte är helt bekväm med vindkraft, "fulvattenkraft" och inte vill ha kärnkraft, olja och kol, samt inte vill betala upp till 0,10 SEK mer än det billigaste(TELINET)?

ASAP!

//age

Låter som att du bör koppla ner dig från nätet?

Posted

Tranås Energi eller Falkenbergs Energi. Priset kan jag inte uttala mig om men man får vara beredd att betala lite extra för miljön. Det är det värt.

OK, har ni tittat på TELINET?