Jump to content

Recommended Posts

Fast principen är ju lite samma i spinnfiske.

Ett högt stopp på spötoppen skickar ut wobblern långt,ett lågt dänger ner i vattnet framför båten.

Tänk lite som en katapult.

Om armen går hela varvet runt åker stenen ner i backen, stoppar den på högsta punkten får stenen en lång bana och lovar ond bråd död för dina fiender. Eller gäddor i det här fallet :P

Sant, man släpper iväg på ungefär samma sätt (jag siktar högre med ett spinnspö), men kraftisättningen är "något" annorlunda om jag fattar det rätt. Med ett spinnspö är det bara att ladda in så mycket energi i klingan det bara går, alltså full kraft från start och därmed naturligt minst i slutet. Med fluga lite tvärtom, börja mjukt och konstant acceleration till stop. Spinnfisketeknik med fluga ger garanterad tailing loop varje gång eftersom jag laddar ner spötoppen i början av kastet för att släppa upp den innan stoppet.

Eller så är min spinnfisketeknik kass den också...

/anders@gäddfiske.se

Oj,jag tänkte inte en sekund på kraftaccelerationen på så vis,bara vart spötoppen skulle stanna i utkastet.

Du har helt säkert rätt.

Men kolla ett par kastvideos på youtube och ge dig sen ut.

Man lär sig mycket lite på att läsa om hur det skall gå till,man måste ju göra för att förstå.

Oj,jag tänkte inte en sekund på kraftaccelerationen på så vis,bara vart spötoppen skulle stanna i utkastet.

Du har helt säkert rätt.

Men kolla ett par kastvideos på youtube och ge dig sen ut.

Man lär sig mycket lite på att läsa om hur det skall gå till,man måste ju göra för att förstå.

Jo, det är så jag försöker lära mig, plus att ställa dumma frågor här för att snoka lite tipps. Kastkurs ligger högt på önskelistan...

/anders@gäddfiske.se

Eller bara dra ut och fiska med nån.

Hade Karlskrona legat närmare Dalarna hade jag kunna tänkt mig en dagstur,kul med lite sällskap.

Dalarna är ju en bit bort så jag tar det inte personligt ;) Det är lite så jag kör nu, bara ut och köra i alla väder och försöka, men jag känner tyvärr inga flugfiskare. Jag och kompisen som försöker komma igång är lite av en blind som leder en döv. Dvs två spinnfiskare som försöker kasta fluga. Fast jag klagar inte, jag har skitkul och får fisk. Men jag är lite rädd att lära mig en massa fel som jag sen får kämpa med att få bort. Sen kan det ju vara kul att gå kurs också.

/anders@gäddfiske.se

Dalarna är ju en bit bort så jag tar det inte personligt ;) Det är lite så jag kör nu, bara ut och köra i alla väder och försöka, men jag känner tyvärr inga flugfiskare. Jag och kompisen som försöker komma igång är lite av en blind som leder en döv. Dvs två spinnfiskare som försöker kasta fluga. Fast jag klagar inte, jag har skitkul och får fisk. Men jag är lite rädd att lära mig en massa fel som jag sen får kämpa med att få bort. Sen kan det ju vara kul att gå kurs också.

/anders@gäddfiske.se

Tjena!

Ett hett tips är att släppa allt och dra iväg på kastkurs ASAP! Innan man drar på sig en massa olater. De är sjukt jobbiga att bli av med, så är det för mig iaf

Eftersom du bor där du bor så tycker jag ett besök hos Sameo (flugor.se) är en god start. De kan säkert ge dig och ett kastknep eller två. Några andra gurus i Kna känner jag inte till.

Ett annat litet tips är att skaffa sig ett MPR. Det är gött att ha när man inte kommer ut och kan träna/fiska. BTW så är det ett spö som är gjort för att användas inomhus. 500kr ca.

Ytterligare ett tips innan jag lämnar in för kvällen. Använd tapering på dina tafsar. Det gör att utrullningen blir bättre. Jag själv köper färdigtaperade som jag klipper ner till den längden jag vill ha om du tycker det är ett dyrt alternativ så går det att knyta sina egna.

Riktigt skit fiske på dig. Får se om jag kan komma ut och göra några kast i kna på fredag. Var ett tag sedan jag provade det sedan jag flyttade därifrån. Jag finns i krokarna om det skulle vara något.

Tjena!

Ett hett tips är att släppa allt och dra iväg på kastkurs ASAP! Innan man drar på sig en massa olater. De är sjukt jobbiga att bli av med, så är det för mig iaf

Eftersom du bor där du bor så tycker jag ett besök hos Sameo (flugor.se) är en god start. De kan säkert ge dig och ett kastknep eller två. Några andra gurus i Kna känner jag inte till.

Ett annat litet tips är att skaffa sig ett MPR. Det är gött att ha när man inte kommer ut och kan träna/fiska. BTW så är det ett spö som är gjort för att användas inomhus. 500kr ca.

Ytterligare ett tips innan jag lämnar in för kvällen. Använd tapering på dina tafsar. Det gör att utrullningen blir bättre. Jag själv köper färdigtaperade som jag klipper ner till den längden jag vill ha om du tycker det är ett dyrt alternativ så går det att knyta sina egna.

Riktigt skit fiske på dig. Får se om jag kan komma ut och göra några kast i kna på fredag. Var ett tag sedan jag provade det sedan jag flyttade därifrån. Jag finns i krokarna om det skulle vara något.

Hej,

Tack för tips, det ska bli kastkurs snart, precis av den anledningen du nämner. Killarna på flugor.se är jäkligt justa och bjuder på massor med tips när jag är där. Även en kasttråd planeras med filmklipp så ni får något att skratta åt, det bjuder jag på.

Du har pm om fiske.

/anders@gäddfiske.se