Hoppa till innehåll

Årets rulle färdig


Recommended Posts

...fast egentligen är det förra årets rullprojekt som inte blev färdigt förrän nu. Jag har döpt den till "The Smoothkill II" (Den är "smoother" än min förra Smoothkill). Jag ville använda mer trä än tidigare, helst briar. Men hade bara ett briarstycke stort nog så det fick bli ek i spolgaveln. Bromsen justeras från spolcentrum, och knarren låter som en gammal Mercedes-diesel. Gjorde en frilagd spolkant så att även handbromsning är möjligt. Den är även utrustad med världens mest diskret placerade hoppande-fisk-gravyr; på spolaxeln.

post-3513-0-17110700-1350639236_thumb.jp

post-3513-0-07487200-1350639249_thumb.jp

post-3513-0-90214000-1350639259_thumb.jp

post-3513-0-85683100-1350639270_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, tack!

Tårta: Finns det annat än bakelittelefoner? De är ju televerkets egendom och sitter fastmonterade i hallen. Själv har jag ingen, utan får gå ner till distriktläkarn, 8 km härifrån, när jag behöver ringa...

Kiwawa: Ja, den är underbar! Jag höll på att smälla av i beundran när jag såg den finessen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder nästan bara handverktyg, men svarvar i min glappande pelarborr. Det gör att jag får svårt att uppnå den där ultimata precisionen som man hittar i rullar byggda av riktiga mekaniker, typ Ingvar, Engelbrekt et. con. Men jag får lära mig leva med några tiondelars glapp här och där. Då jag inte har någon svarv ägnar jag mycket tid åt att hitta färdiggjorda, användbara delar. T .ex. så kommer mässingsargen på briarsidan på denna rulle från en kakburk som min morsa bad mig laga.

The reelsmiths primer har mycket riktigt bara glidlager. Det är en väldigt enkel, men snygg och fullt fungerande rullmodell. Jag föredrar att hitta på mina rullar själv, men om man inte hållt på så mycket med metallhantverk kan reelsmithsrullen kanske vara ett bra sätt att komma igång. Jag gör ju t.ex. ställbar broms på mina rullar, trots att jag anser att det egentligen inte behövs (knarr räcker), men idén med rullbyggandet är ju mest att ha något fiskerelaterat att göra "off season".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder nästan bara handverktyg, men svarvar i min glappande pelarborr. Det gör att jag får svårt att uppnå den där ultimata precisionen som man hittar i rullar byggda av riktiga mekaniker, typ Ingvar, Engelbrekt et. con. Men jag får lära mig leva med några tiondelars glapp här och där. Då jag inte har någon svarv ägnar jag mycket tid åt att hitta färdiggjorda, användbara delar. T .ex. så kommer mässingsargen på briarsidan på denna rulle från en kakburk som min morsa bad mig laga.

The reelsmiths primer har mycket riktigt bara glidlager. Det är en väldigt enkel, men snygg och fullt fungerande rullmodell. Jag föredrar att hitta på mina rullar själv, men om man inte hållt på så mycket med metallhantverk kan reelsmithsrullen kanske vara ett bra sätt att komma igång. Jag gör ju t.ex. ställbar broms på mina rullar, trots att jag anser att det egentligen inte behövs (knarr räcker), men idén med rullbyggandet är ju mest att ha något fiskerelaterat att göra "off season".

Jösses, nu fick jag massor av tankar i huvudet bara av kakburken!

Varför skall man laga en kakburk? Och i så fall, vad är det som lagas? Hur gick det med denna kakburken?

Du är bara underbar, Lindengren!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack L-G!

Och, Håkan, det med kakburken är inte så mystiskt. Morsans kakburk är en stor glasburk, med ett mässingslock, försett med en gummitätning. Runt öppningen på kakburken satt en mässingsring (min blivande rullsarg), som hela tiden ville följa med locket upp, fastpressad i gummitätningen. Morsan ville att jag skulle limma fast mässingsringen, men hade inget lämpligt lim hemma. Då jag genast såg mässingsringens potential som rullmaterial provade jag locket direkt på glasburkens kant, och det satt lika bra, om inte bättre. Glatt visslande kunde jag avlägsna mig med mässingsringen i fickan...

Jag skulle för min del ha förundrat mig mer över den inkongruent placerade hoppande fisk-gravyren. För att ingen ska ligga vaken och undra över den, kan jag avslöja att den enda bit aluminiumrör i rätt dimension för rullcentrum jag kunde hitta var en sliding ring från ett gammalt Arjon haspelspö. Hade jag tagit den andra ringen hade jag dessutom fått texten "Arjon Sweden" på köpet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

Rullen passar på ett av mina canebyggen, Thomas; jag slipade in rullfoten så den skulle passa exakt i rullfästet på mitt Garrison 212E. Fördelen med att bygga åt sig själv är att man kan specialanpassa allting. Gjorde t.ex. rullfoten något förskjuten (ca. 6mm), så jag ska få rullen närmare handen. I morgon ska den provfiskas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...