Hoppa till innehåll

Kastklubb Sthlm :)


sempai

Recommended Posts

Kan inte någon vänlig själ berätta mer om den utbildning ni gick på i helgen, vad den kan tänkas ge i framtiden, hur ni som gick kursen kan bidra till en utveckling av flugkastets hemligheter och vad nästa steg kan tänkas bli inför kommande vinter/vår?

Vad tror ni om chanserna till inomhusträning i vinter, kastklubb etc etc?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den handlade mycket om utlärning, så klart. Vi fick lära oss en del metoder för att visa en total nybörjare hur kastet görs, rollkast och dubbeldrag. Ingen vits att förklara exakt hur, vi får visa senare. Mycket av de vi lärde oss går även att använda som van kastare. Jag har aldrig fått så tajta loopar som efter den första övningen. Skithäftigt. Sen var det lite av varje. Keester fick en aha-upplevelse om stoppen, att de ska göras lite mjukare. Jag fick par om dubbeldraget, att använda hela gångjärnet dvs. armbågen, och att det ska göras väldigt sent. Det senare är inget nytt men jag hade inte fattat det "fysiskt" innan. Det var nog ett par till saker som jag glömt för tillfället.

På söndagen lärde vi ut efter bästa förmåga. Jätteroligt. Stefan visade verkligen hur kul han tycker kastning är och fick med sig eleverna.

Vi ska fixa halltid men just nu vet jag inte var och när det är klart. En handbollsplan är bra för utlärning men räcker inte till för kastdårar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den handlade mycket om utlärning, så klart. Vi fick lära oss en del metoder för att visa en total nybörjare hur kastet görs, rollkast och dubbeldrag. Ingen vits att förklara exakt hur, vi får visa senare. Mycket av de vi lärde oss går även att använda som van kastare. Jag har aldrig fått så tajta loopar som efter den första övningen. Skithäftigt. Sen var det lite av varje. Keester fick en aha-upplevelse om stoppen, att de ska göras lite mjukare. Jag fick par om dubbeldraget, att använda hela gångjärnet dvs. armbågen, och att det ska göras väldigt sent. Det senare är inget nytt men jag hade inte fattat det "fysiskt" innan. Det var nog ett par till saker som jag glömt för tillfället.

På söndagen lärde vi ut efter bästa förmåga. Jätteroligt. Stefan visade verkligen hur kul han tycker kastning är och fick med sig eleverna.

Vi ska fixa halltid men just nu vet jag inte var och när det är klart. En handbollsplan är bra för utlärning men räcker inte till för kastdårar.

En fråga Mathias, vad är "utlärning"?

En lite teoretisk fråga kanske men väl värd att fundera på, existerar begreppet överhuvudtaget? Vad tycker ni?

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga Mathias, vad är "utlärning"?

En lite teoretisk fråga kanske men väl värd att fundera på, existerar begreppet överhuvudtaget? Vad tycker ni?

Vh

Staffan

Från en teoretiker till en annan; jag tänker att du kanske menar att flugkastning inte lärs ut så mycket som att man visar någon hur man kan göra. Ordet utlärning kan peka på att det finns ett rätt sätt att kasta på och det är det man lär ut men så är det ju inte. Vissa saker måste göras rätt om kastet ska bli effektivt men det finns också stora friheter i övrigt. Substans och stil helt enkelt. Förhoppningsvis ska vi kunna guida nybörjare, erfarna och oss själva till bättre och roligare flugkastning.

Å andra sidan tycker jag att ordet utlärning inte är laddat åt något håll. Ingen stor grej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och det finns alltså inget alls som föranleder denna diskussion mer än att du råkade använda ordet "utlärning" Mathias. Jag kallar det "metodik" om man skall tala om metoder medan didaktik är den akademiska disciplinen som omfattar allt detta med undervisning. Vad tycker ni, finns "utlärning"?

jösses.. :lol: !!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Grattis Juha :D På födelsedagen alltså.

Om ni genomför en utbildning i ledarskap tänkte jag att pedagogik och förhållningsätt till lärande situationer kan vara spännande att diskutera. Men "jösses" har jag svårt att tolka ;)

Tack Staffan! :)

Oj, jag hängde inte med i varför termer var så viktigt helt plötsligt.

Nu hänger jag med! ;)

Alltså... Va??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen blivit upplärd inom flera olika gebit och har haft svårast med lärare/ledare som vill stöpa alla i samma mall och inte klarar av att se individens förutsättningar och sedan inte kunnat anpassa sig efter olika situationer.

Just att kunna anpassa sig efter individen och hitta rätt nycklar för att hitta rätt metod är ack så svårt, iaf enligt mig och bara för att man går en ledarskapsutbildning betyder inte att man blir en bra ledare i framtiden, sedan kan man alltid diskutera vad som utmärker en bra ledare?

Lite för trött ikväll för att fördjupa mig mer i ämnet, ber att få återkomma om en dag el två!

Redigerad med Kingen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Staffan, jag fattar vad du menar men för mig är utlärning, pedagogik och didaktik ungefär samma sak. Jag lägger inte något värde i de orden på så sätt att det inte förändrar hur jag tänker mig hur jag vill hjälpa människor att bli bekväma med att kasta. Hur det än är är jag ny på det här och vet att det är en bit att gå innan jag blir en duktig förmedlare av kastteknik.

Faktum är att jag länge trodde att pedagogik var det som didaktik betyder. Döm om min förvåning när jag påbörjade en pedagogikkurs och upptäckte att hur man undervisar inte var med på kursen. En lätt besvikelse infann sig.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant Kingen. Jag håller med dig om att bara för att man går en utbildning behöver inte det betyda att man blir en bra pedagog. Det omvända gäller inte heller, dvs om man är en bra lärare betyder det att man saknar utbildning. Vad gör då en bra lärare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Döda inte glädjen med ordbajseri nu bara ;)

Bara för att man inte uttrycker sig "rätt" i skrift betyder inte att man är en dålig lärare/instruktör.

För mig är det självklart att individen står i fokus, jag mår bra av att eleven/ kursdeltagaren går framåt och när det glimmar till i ögonen efter ahaupplevelser.

Tyvärr har jag inte femma i Svenska men det har de flesta jag får på kurser inte heller :)

Personligen är resultatet viktigare för mig än det uppställda talet.

Observera att detta är min åsikt, men jag blir lite put off av div ords egentliga innebörd. Menar inget illa, vill bara påvisa att vi alla är olika. Även i utlärning/inlärning eller vad det nu heter ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev Mathias, tro inte att min fråga har med dig att göra mer än att du råkade använda ordet. Jag tycker bara att det var en passande tråd att diskutera den här typen av frågor. Varför gick ni en ledarskapskurs? För att ni startar en klubb? För att ni ska ta hand om barn eller ungdomar?

Ledarskapskursen, innebar att Stefan visade relativt enkla metoder att lära nybörjare att komma igång på ett mycket enkelt sätt.

Samtidigt metod att backa tillbaka till grunden, om man känner för det!

Bra och enkelt! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Döda inte glädjen med ordbajseri nu bara ;)

Bara för att man inte uttrycker sig "rätt" i skrift betyder inte att man är en dålig lärare/instruktör.

För mig är det självklart att individen står i fokus, jag mår bra av att eleven/ kursdeltagaren går framåt och när det glimmar till i ögonen efter ahaupplevelser.

Tyvärr har jag inte femma i Svenska men det har de flesta jag får på kurser inte heller :)

Personligen är resultatet viktigare för mig än det uppställda talet.

Observera att detta är min åsikt, men jag blir lite put off av div ords egentliga innebörd. Menar inget illa, vill bara påvisa att vi alla är olika. Även i utlärning/inlärning eller vad det nu heter ;)

Finns utlärning då Tony?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...