Hoppa till innehåll

Era PB på båge?


Graggelaggen

Recommended Posts

Om man får anmäla vild fisk från dess rätta miljö:

Steelhead från Babine BC, 1998. 41 1/2" eller nästan 106 cm. Uppskattades till 12-13kg av guiderna.

Minns nästan ingenting av fighten. Rossen dominerade totalt. Fick släppa massor av löslina två gånger för att få den sluta rulla på ytan och åka med snabbströmmen. Det minns jag. Men inte så värst mer. En elchock kan ha varit lindrigare.... :wacko: !!

M

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man får anmäla vild fisk från dess rätta miljö:

Steelhead från Babine BC, 1998. 41 1/2" eller nästan 106 cm. Uppskattades till 12-13kg av guiderna.

Minns nästan ingenting av fighten. Rossen dominerade totalt. Fick släppa massor av löslina två gånger för att få den sluta rulla på ytan och åka med snabbströmmen. Det minns jag. Men inte så värst mer. En elchock kan ha varit lindrigare.... :wacko: !!

M

Holy shit!! :blink: :blink:

Snacka om drömfisk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, Sunray! Det är den av mina fiskar jag håller högst. Poolen heter Logjam. Där spänner stora halvsjunkna poppelstammar nästa flytbro över älven. Ett grymt hål dar man antingen får napp eller sätter linan....

1998 var året alla än pratar om. Så mycket stor fisk. Jag fick tre min vecka som klarade steelheadfiskarens drömgräns: 40 tum.

Om så bankrån skall till skall jag en dag tillbaka dit. En vild och brant älv där huggen ibland påminner mer om att dra igång en stor utombordare än något annat.

Totalt avskalat alla lordkomplex. Istället går gamla amerikanka läkare omkring i rödsvartrutiga jackor och kallar varandra assholes. Fiskar skiten ur de flesta med 9 fots Winston canespön och 11:ans klumpar. Kommer man som jag med tvåhands och kastar långt fråger de i mungipan: -"If you want to fish that side of the river, Per, why don't you ask the guide to take you across..."

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, Sunray! Det är den av mina fiskar jag håller högst. Poolen heter Logjam. Där spänner stora halvsjunkna poppelstammar nästa flytbro över älven. Ett grymt hål dar man antingen får napp eller sätter linan....

1998 var året alla än pratar om. Så mycket stor fisk. Jag fick tre min vecka som klarade steelheadfiskarens drömgräns: 40 tum.

Om så bankrån skall till skall jag en dag tillbaka dit. En vild och brant älv där huggen ibland påminner mer om att dra igång en stor utombordare än något annat.

Totalt avskalat alla lordkomplex. Istället går gamla amerikanka läkare omkring i rödsvartrutiga jackor och kallar varandra assholes. Fiskar skiten ur de flesta med 9 fots Winston canespön och 11:ans klumpar. Kommer man som jag med tvåhands och kastar långt fråger de i mungipan: -"If you want to fish that side of the river, Per, why don't you ask the guide to take you across..."

M

Ha ha ha... Så j-a underbart! :lol:

Får väl kontra med min största "svenska" steelhead - 4,2 kg knallblank och med perfekta fenor - från Strömsån i Strömstad en vår för vääääldigt många år sen. Trots att den var nästan tio kilo lättare än Marlodges drömfisk så kom det blå rök och lågor ur min Gearfly-rulle... ( skratta inte, Gearfly var riktigt bra som HÖ-rulle på den tiden... )

/ Sunray

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4,2 i lten västkustå smäller högt!!! Grattis! Nån som minns de gudabenåda premiärena på Mörrum under slutet 80-talet? När man först fiskade sig trött på nästan helt återblankade öringsbesor för att sedan köra lite rodeo i kanalen utanför kläckeriet.På med stor gräll fluga och sedan ned med spötoppen på rätt ställe: Bang! Stor regnbåge som ibland brakade ända ner till gropen nedanför whisky och cognac. Blir rosig om kinderna bara jag tänker på det. Då skulle fortfarnade ingen sportfiskare värd namnet fiska riktat efter laxbesor. Gamgubbsen hade låtit en smaka priesten på momangen :P .

M

Redigerad med Marlodge
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6,2 kilo från Lilla Malms och 5,2 kilo från hökensås.

Frågan är om denna tävling visar bra fiskare - eller bra odlare....

Naturligtvis steelheads undantagna. Det är respekt det....

Sant, beror ju endast på hur stor fisk som sätts i. Hade min 5,2 kilosbåge varit en västkustöring istället... Det hade varit mumma det! :wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, Sunray! Det är den av mina fiskar jag håller högst. Poolen heter Logjam. Där spänner stora halvsjunkna poppelstammar nästa flytbro över älven. Ett grymt hål dar man antingen får napp eller sätter linan....

1998 var året alla än pratar om. Så mycket stor fisk. Jag fick tre min vecka som klarade steelheadfiskarens drömgräns: 40 tum.

Om så bankrån skall till skall jag en dag tillbaka dit. En vild och brant älv där huggen ibland påminner mer om att dra igång en stor utombordare än något annat.

Totalt avskalat alla lordkomplex. Istället går gamla amerikanka läkare omkring i rödsvartrutiga jackor och kallar varandra assholes. Fiskar skiten ur de flesta med 9 fots Winston canespön och 11:ans klumpar. Kommer man som jag med tvåhands och kastar långt fråger de i mungipan: -"If you want to fish that side of the river, Per, why don't you ask the guide to take you across..."

M

"Andrasidanfiskare" finns överallt. Även i Sverige. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bedriften i att fång en stor båge är lika stor som en liten. Är det inplanterat så är det. Ser knappt nån poäng i att lägga allt för stort intresse över vikt på planterad fisk. Men det är jag det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bedriften i att fång en stor båge är lika stor som en liten. Är det inplanterat så är det. Ser knappt nån poäng i att lägga allt för stort intresse över vikt på planterad fisk. Men det är jag det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag håller med dig har under alla år jag fiskat eller varit vid vattnen i Karlsdal och Villingsberg sett några av "jättebågarna".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...