Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på bra skogsmat?

Featured Replies

Hej!

Jag önskar lite bra tips på mat som man lätt kan ta med sig ut i skogen och grilla? Jag är så jäkla trött på korv i bröd.

Har total idetorka! Det ända jag kommer på är rökts sidfläsk och pinnbröd...

Det ska helst mat som inte kräver medhavd kastrull eller panna och inte tar för lång tid att tillaga.

Jesper

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Förvisso korv med bröd, men falukorv med hamburgerbröd :)

Edited by Cristoffer

En Mat-termos funkar ju bra, ser man till att fyll värma den innan du häller i maten så håller värmen i fält riktigt bra, gärna med en god kantarellsoppa, gulaschsoppa etc. så lite bröd på det är middagen är fixad.

Hej!

Jag önskar lite bra tips på mat som man lätt kan ta med sig ut i skogen och grilla? Jag är så jäkla trött på korv i bröd.

Har total idetorka! Det ända jag kommer på är rökts sidfläsk och pinnbröd...

Det ska helst mat som inte kräver medhavd kastrull eller panna och inte tar för lång tid att tillaga.

Jesper

Ät den kall - ,minst lika god! :)

Halstrad marinerad karre funkar som fan!! Brukar slänga med ett fiskhalster som jag grillar härligheterna i... :wub:

Edited by jani

torrt, smått & grått

 

Jag har ett Jetboilkök och en flaska vatten (man måste ju ändå ha med sig vätska) samt en påse Real Turmat.

Gasolen får plats i köket om man har en 100-grammare.

Sen sitter det en titansked i neoprenfodralet till köket. Tar knappt någon plats.

Gott är det också och det kräver inga förberedelser.

Den lösningen använder jag både på fjället och i båten.

Fiskar helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...

"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"

Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959

  • Author

slängde ihop en pyttipanna med potatis, lök, fläsk och karl-johan imorgon slänger jag i allt i ett foliepaket och slänger på glöden. med tanke på hur mycket smör jag har i paketet så blir det nog smarrigt. :)

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Mat-termos med valfri röra.

Trangia/Gas-kök och köp fördigmat på konserv. Finns "skitgoda" gulashsoppor från FELIX, korv stroganoff eller liknande. Frystorkat "äventyrskäk" är bara för dyrt och överreklamerat om man inte är ute efter viktbesparning.

Tredje alternativet är vanlig Kassler. Funkar som den är eller så skär du till en bit och grillar. Alternativt skär ner några bitar i ovan nämnda sörja på konserv.

Sommartid äter jag havsöring när jag fiskar. Fantastiskt god precis som den är!

Pastasallad är att rekommendera om man nöjer sig med kall mat....

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

  • Author

tack för alla svar. jag kanske var lite oklar men jag menar mat man kan tillreda enkelt över öppen eld...

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Mat-termos med valfri röra.

Trangia/Gas-kök och köp fördigmat på konserv. Finns "skitgoda" gulashsoppor från FELIX, korv stroganoff eller liknande. Frystorkat "äventyrskäk" är bara för dyrt och överreklamerat om man inte är ute efter viktbesparning.

Tredje alternativet är vanlig Kassler. Funkar som den är eller så skär du till en bit och grillar. Alternativt skär ner några bitar i ovan nämnda sörja på konserv.

Sommartid äter jag havsöring när jag fiskar. Fantastiskt god precis som den är!

Pastasallad är att rekommendera om man nöjer sig med kall mat....

Och om Du inte får en havsöring?

Det får jag :)

I värsta fall får jag gå hungrig.....

Ah, det är ju också ett sätt att göra.

Tänkte mest om Du hade en backup :)

En gammal favorit på snabbmat är en påse fryst pyttipanna, lätt att värma och käka.

Lite mer avancerat kanske men grönsakssoppa är gott om det är kallt. Hacka allt hemma och ta med i en påse. Bara att tillsätta vatten och kryddor.

Omelett, kan varieras hur mycket som helst.

Pankakor är mums.

/anders@gäddfiske.se

Testa kolbulla. Vispa mjöl och vatten + lite salt till en smet. Jag brukar ha det i en pet flaska.

Börja med att steka tärningar av rimmat sidfläsk häll på smet stek som en pannkaka.

Ha lite lingonsylt till, det står man sig länge på. jam,jam

/ Jörgen

  • Author

Testa kolbulla. Vispa mjöl och vatten + lite salt till en smet. Jag brukar ha det i en pet flaska.

Börja med att steka tärningar av rimmat sidfläsk häll på smet stek som en pannkaka.

Ha lite lingonsylt till, det står man sig länge på. jam,jam

/ Jörgen

Det låter hur gott som helst!!! Måste prövas någon gång

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Brukar för det mesta ha med mig marinerad lammbog som är skivad i 1,5 cm skivor och en vändbar handgrill

Sallad lök tomater en baguett + mögelost och vin + öl om det blir övernattning

nu har jag köpt en mocka kokare så det blir gott kaffe till frukost.

Annars håller jag med Håkan Gulashsoppa i burk smakar himmelsk gott när man är ute

i den kan man blanda i en kryddig korv typ Chorizo om man vill ha den mer köttig

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

Testa kolbulla. Vispa mjöl och vatten + lite salt till en smet. Jag brukar ha det i en pet flaska.

Börja med att steka tärningar av rimmat sidfläsk häll på smet stek som en pannkaka.

Ha lite lingonsylt till, det står man sig länge på. jam,jam

/ Jörgen

Ta med dig rökt fläsk!!!! Kanon till Kolbullar. Kolbullar var länge sedan, hur gott som helst ut på älvbrinken särskilt med rökt sidfläsk,

Våga vägra korv!!!!!! eller varför inte pinnbröd, en gammal scout klassiker

"O, sir, doubt not that Angling is an art; is it not an art to deceive a trout with an artificial fly?"

~ Isaak Walton

Torka mat , i ugnen om du inte har en tork! Fårbog, svamp, köttfärs, grönsaker... You name it!!! :lol:

Testat det mesta, men har en del kvar!

Pannkakor, smeten gör du hemma. :)

Mjöl, salt. i en plastpåse. blanda med vatten på plats så kan du göra pinnbröd! ;)

Testat det mesta, men har en del kvar!

  • Author

Förra året på HÖ-premiären fiskade vi på ett ställe med massor av fina blåmusslor. 

I år tar jag nog med mig ved, en stor kastrull, vitlök, lök, vitt vin, grädde och en baguette eller två. 

Koka musslor på stranden brukade mormor och morfar göra när de var små. Snacka om vardagslyx!

 

Det är ju lite lättare att laga mat i naturen när man bara kan plocka dem väl där.

Edited by JesperP

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Förra året på HÖ-premiären fiskade vi på ett ställe med massor av fina blåmusslor.

I år tar jag nog med mig ved, en stor kastrull, vitlök, lök, vitt vin, grädde och en baguette eller två.

Koka musslor på stranden brukade mormor och morfar göra när de var små. Snacka om vardagslyx!

Det är ju lite lättare att laga mat i naturen när man bara kan plocka dem väl där.

Tänk på att musslorna på västkusten kan innehålla varierande mängd gift. Bäst att kolla innan så man inte äter för många. Skall finnas info på nån myndighetssida. Fick lära mig detta för ett antal år sedan när jag fiskade på västkusten och det kom förbi en ortsbo som plockade musslor, han hade kollat och den dagen var det ok att skörda musslor.

Vet inte hur det ligger till idag. Var ett tag sen jag flyttade från Västra Götaland.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.