Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänk på att musslorna på västkusten kan innehålla varierande mängd gift. Bäst att kolla innan så man inte äter för många. Skall finnas info på nån myndighetssida. Fick lära mig detta för ett antal år sedan när jag fiskade på västkusten och det kom förbi en ortsbo som plockade musslor, han hade kollat och den dagen var det ok att skörda musslor.

Vet inte hur det ligger till idag. Var ett tag sen jag flyttade från Västra Götaland.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Japp så är det men giftet kommer när det är större mängder giftiga alger i farten och det är framförallt ett sommarproblem. På våren när vattentemperaturen är låg är risken lägre. Men visst, det finns en en telefonsvarare som jag ringer innan. "blåmusslan" nås på 010-22 44 320

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Posted (edited)

Har alltid en stekpanna med mig, aluminium folien,olja, citronpeppar. Knäckebröd och Kalles. Då går man inte hungrig om man inte är William :D:D

Självklart hänger med kaffepanna och kaffet med.:):)

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Edited by flyordie
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Chili con carne. Problemet är att den ska gärna stå 3-5 timmar för att bli riktigt go, men funkar ju kortare tid och. Perfekt rätt om man ska va ute över ett dygn.

Allt jag gör är att tärna ett halv kilo högrev, klyfta 1 och en halv gullök. Salta och peppra och låt köttet och löken få lite stekyta. På med lite vatten och sedan 1 burk krossade tomater. Kasta i en vitlöksklyfta en chilifrukt som du kärnat ur och en knivsudd kakao. Sen är det bara på med locket och låta det götta ihop sig. 10-15 minuter innan du ska käka slänger du i en burk kidneybönor.

Posted (edited)

I helgen tänkte jag koka nässelsoppa med vitlöksbaguette när vi åker ute.

Tar med vitlöksbröd, grädde, kyklingbuljongtärning, kokta ägg, charlottenlök och nässlorna plockar man ju på plats. :)

Sen på söndag blir det wraps med något gött. Man kan ju göra egna tortillabröd på spritköket men kommer nog fuska och köpa färdiga istället.

Edited by JesperP
Posted

noplis? Äter du dem med? ;)

Leibert brukar bjuda på noplisar emellanåt ute vid vattnet. Han lockar till sig dom med brännvinet å saltar bara lite lätt innan dom går i pannan. Mumsfilububba!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• Like 1