Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eftersom jag är nåt så politiskt inkorrekt som en fiskätare så måste jag bara säga:

Stekt Rödtunga måste vara världens godaste fisk! :wub:

Vilken är er favorit? ( gärna recept! )

Posted

Egenfångad Spangled emperor från Australiens västsida, grillad på campingen samma kväll.

Galet gott och miljön gjorde väl sitt för att hjälpa till i bedömningen.

Posted

För Sverige så är röding favoriten bland de fettfenade arterna, tänker rödingfile med murkelsås :wub:

Annars är abborren grymmt god!

Sen gillar jag diverse konstiga arter man ätit utomlands men inte har en aning om vad de heter på svenska :D

Posted
Red snapper på ett hotell i Caracas eller kockens special i en liten hamnrestaurang på Fuerteventura, Gillad sjötunga :P

Den där lilla restaurangen råkar inte ligga i en liten by strax utanför Jandia? :)

Posted (edited)

Omöjligt att bestämma sig för en favvo när det finns så mkt gott...... :wub:

Men stekt rödtunga, en höjdare! Bergtungan ännu godare! Å fjärsingen, smarrigt!

Torsk,mmmmm! Stekt sill! Kummel! Kokt kolja,mums! Nä, kan forsätta räkna upp dom men kan inte kora någon vinnare. :D

Shit, nu blev jag sugen! Tur det står en gryta med torsk o lax på spisen......

Edited by Janne Gillholm
Posted

Omöjligt att bestämma sig för en favvo när det finns så mkt gott...... :wub:

Men stekt rödtunga, en höjdare! Bergtungan ännu godare! Å fjärsingen, smarrigt!

Torsk,mmmmm! Stekt sill! Kummel! Kokt kolja,mums! Nä, kan forsätta räkna upp dom men kan inte kora någon vinnare. :D

Shit, nu blev jag sugen! Tur det står en gryta med torsk o lax på spisen......

Kan inte annat än att hålla med... :P

Posted

Röding är kanongott tillagat på olika sätt. Abborre som paneras och fylls med smörstekta kantareller samt persilja... mums! För att inte tala om rökt abborre... så gott att jag förvånad över att det inte är olagligt. Gäddfärs är en höjdare (och det enda sättet jag äter gädda på). Gös är finfin att göra fiskgratäng på. Rödtunga är jättegott. Rökt hälleflundra har jag ätit en gång på julbord, farligt gott!

Det finns så mycket god fisk både i svenska vatten och utomlands.

Posted

Shit ,Glömde ju Torsktunga,det var riktigt gott :wub: :wub: :wub: köpte det billigt i Reykjavik hos fiskhandlarn o testa

Tyvärr så måste man köpa det i 3 kilos fryslådor här i Gbg om man vill få tag idet

Ja det har man skurit många hundrade kilo på kvällarna i 12-16 år åldern när fiske båtarna kom i land för och leverera fisken!! :)

Posted

Ja det har man skurit många hundrade kilo på kvällarna i 12-16 år åldern när fiske båtarna kom i land för och leverera fisken!! :)

skicka PM om du vet var jag kan få tag i det 3kilos lådor funkar också!

Posted

Shit ,Glömde ju Torsktunga,det var riktigt gott :wub: :wub: :wub: köpte det billigt i Reykjavik hos fiskhandlarn o testa

Tyvärr så måste man köpa det i 3 kilos fryslådor här i Gbg om man vill få tag idet

En riktig delikatess! Och kinderna är lika fina!

Sen har vi ju insjöfisken, fina grejor det med!

Jag blev överraskad för några år sen då jag fick smaka rökt brax, jag var full med fördomar men dom kom på skam,det var riktigt gott!

Posted

Mahi Mahi, alias guldmakrill, alias Dolphin Fish.

Kärt barn har många namn.

Marulk är sjukt gott också.

Hälleflundra föråt jag mig på i Alaska. Inte ofta man får den lyxen.

Posted (edited)

Godaste fisken jag ätit var på teneriffa. Det var en nyfångad svärdfisk som de halstrade serverad med egen odlad potatis som saltas rätt mycket. Kan säga att den fisken bara smälte i munnen och smaken var obeskrivlig. One of a lifetime!

Annars har jag ätit nyfångad grouper och coral trout i australien som inte går av för hackor de med.

Edited by thegrappler