Hoppa till innehåll

Det som står på klingan det står.


sasse

Recommended Posts

Vet inte vilken tråd det diskuterades eller om det ens var på detta forum men hur som var diskussionen om rätt eller felklassade spön. Vissa säger att man inte kan klassa ett spö och det håller jag med om. Spelar egentligen inte så stor roll om du kan kasta heller vad som står på spöt och känslan vad som är rätt eller fel diffar kraftigt mellan personer. Vissa vill ha mycket tyngre linor på ett spö medan en annan vill ha lättare.

Dock verkar det vara känsligt att prata om det och speciellt gällande tävlingspön.

Jag har två olika 9´#6. Ett Max glx och ett NRX. NRX ska vara snabbare enligt Loomis och det är det säkert men det orkar inte i närheten av vad MAX GLX´t gör. JAG tycker att NRX´t är rättklassat då det passar bra med rättviktade fluglinor i #6. PÅ MAX GLX´t kan jag hiva på gäddlinor utan problem.

Nu vet jag att det finns situationer där MAX GLX passar toppen tex kusten och havet men ändå.

Speciellt roligt blir det när man kollar detta spöt. Det är märkt med #5 och rek linvikt är 16-22gram. Dvs ca #9-11.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Olika spön har olika användningsområden, precis som med linor. Det där är väl ett competitionspö, dvs. renodlat tävlingsspö. Då ligger det helt rätt om man ser till klumpvikt, som Lasse skriver. Varför rekommenderar det då en lina i klass 5? Jo, därför att tävlingslinorna, som är rätt klassade ska tilläggas, har en klumpvikt på runt 21-22 gram. Observera att linorna är rätt klassade och det står inte fel på spöt, det är tänkt att hantera en lina i klass 5, men inte vilken lina som helst, en tävlingslina.

Vad beträffar detta

NRX ska vara snabbare enligt Loomis och det är det säkert men det orkar inte i närheten av vad MAX GLX´t gör

så tror jag inte en sekund på att NRX är ett snabbare spö. Man kan ändå roa sig med att fundera på vad ett snabbt spö är, vilka egenskaper hos ett spö gör det snabbt? Jag har tolkat det så att ett snabbt spö är ett spö som återhämtar sig snabbt. Den avgjort viktigaste parametern för att få en snabb återhämtning är hur styvt spöt är, dvs värden som ERN/IP. Jämför dessa värden mellan dina klingor Sasse, visst har Max GLX högre ERN/IP? En annan faktor, som jag tror spelar mindre roll men som absolut inte är oviktig, är aktionen på spöt, alltså hur massan är fördelad längs spöt och hur det böjer sig. Något som drar ner återhämtningstiden (Time of Recovery) är ju om en stor del av massan måste flytta sig vid återhämtningen, som är fallet vid helaktionsspön. Ett snabbt spö brukar därför vara "top oriented". Detta är min tolkning av det hela ska jag tillägga. Jag vill också tillägga att det inte spelar så stor roll, hela den här diskussionen bör man ta med branschen om man har problem att hitta ett spö som passar ens egen kaststil och sina användningsområden. Enklast är ju ändå att testa spöt, kika på ERN och beskrivningen av spöt. Att bara titta på siffran på spöt brukar ge ganska lite information, jämför t.ex. det där Zpeyspöt med det vi först hade till våra tävlingar, ett Vision attack. Finns inte många likheter där inte :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak är säker, spön är inte som skor. En 43:a blir knepig att sälja/använda om det är en 45:a :lol: men med spön är klasser luddigare. Bäst är ju med nån slags system, när spöutvecklarna anser en klass och ett viktspann och när sen linorna är märkta med vikt osv. Fast det är klart, med en sula och ett par tjocka sockor så funkar kanske 45:an ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak är säker, spön är inte som skor. En 43:a blir knepig att sälja/använda om det är en 45:a :lol: men med spön är klasser luddigare. Bäst är ju med nån slags system, när spöutvecklarna anser en klass och ett viktspann och när sen linorna är märkta med vikt osv. Fast det är klart, med en sula och ett par tjocka sockor så funkar kanske 45:an ändå.

Lite av det jag har gått och funderat på bra länge nu. Det har stötts och blötts väldigt mycket här redan så det kanske inte tål en vända till men...

Precis som Sempai skriver blir en 43:a knepig att sälja som 45:a likväl som det blir svårt att sälja in en Fiat 500 som fyrhjulsdriven. Det går inte precis att säga till kunden att "om du känner att du klarar av det och det känns bra för dig så är den fyrhjulsdriven. Lite samma ska gäller flugspö och linor. Någonstans måste man hitta fram till att ett 9 fots #5 faller inom vissa parametrar. Det blir oerhört svårt att kommunicera annars. Ni som tävlingskastar eller är extremt duktiga och intresserade av kastets fysik kan, som det verkar, heller inte komma överens. Hur ska då "gemene man" få ihop det? Om man följer resonemanget in absurdum kan man faktiskt ta bort allt vad klassning heter för att istället förlita sig helt på att det spöet och den linan passar ihop och så får man hoppas att man fått tag i ett spö som funkar till bäcken istället för till flatsen. Enligt vissas argument skulle då en kund som går in och frågar efter ett #5 spö kunna komma ut med ett som är allt från #3 - #11! Hur skulle det bli inom t.ex bilhandeln. Om jag går in för att köpa en bil med två liters motor och får svaret att det är egentligen inte motorn som man ska hänga upp sig på. Vad den är klassad som är oviktigt, det är drivmedlet som är viktigt fast egentligen är det viktigaste hur bra du är som förare. Om du är riktigt bra kan den vara allt från 1,6 - 6 liter.

Jag är mycket medveten om hur linor och spö utvecklats men någonstans tycker jag man har tappat kommunikationen mot användaren av prylarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ställer höga krav på konsumenter och handlare när så många olika aktioner på spön och mängden av olika taperingar på linor existerar, men personligen längtar jag inte tillbaka till 1985.

Lite nyfiken bara.. ;)

Vad föreslår du åt kunder som är nybörjare, som hört att ett klass fem skulle passa deras fiske? (spö och lina)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju liksom "mellanmjölk", mediumflex, mediumfast tex. Först blir det lite intervju, vad fiskar du med, vilken typ av vatten i huvudsak, vilken flugstl mm. Sen kommer budget och ev förkärlek till märke mm. Så det finns inte ett givet svar faktiskt :) Men något som passar plånbok, förväntningar samt fiskeslag typ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju liksom "mellanmjölk", mediumflex, mediumfast tex. Först blir det lite intervju, vad fiskar du med, vilken typ av vatten i huvudsak, vilken flugstl mm. Sen kommer budget och ev förkärlek till märke mm. Så det finns inte ett givet svar faktiskt :) Men något som passar plånbok, förväntningar samt fiskeslag typ.

Vettigt! :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak är säker, spön är inte som skor. En 43:a blir knepig att sälja/använda om det är en 45:a :lol: men med spön är klasser luddigare. Bäst är ju med nån slags system, när spöutvecklarna anser en klass och ett viktspann och när sen linorna är märkta med vikt osv. Fast det är klart, med en sula och ett par tjocka sockor så funkar kanske 45:an ändå.

Nu är du något på spåret :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite av det jag har gått och funderat på bra länge nu. Det har stötts och blötts väldigt mycket här redan så det kanske inte tål en vända till men...

Precis som Sempai skriver blir en 43:a knepig att sälja som 45:a likväl som det blir svårt att sälja in en Fiat 500 som fyrhjulsdriven. Det går inte precis att säga till kunden att "om du känner att du klarar av det och det känns bra för dig så är den fyrhjulsdriven. Lite samma ska gäller flugspö och linor. Någonstans måste man hitta fram till att ett 9 fots #5 faller inom vissa parametrar. Det blir oerhört svårt att kommunicera annars. Ni som tävlingskastar eller är extremt duktiga och intresserade av kastets fysik kan, som det verkar, heller inte komma överens. Hur ska då "gemene man" få ihop det? Om man följer resonemanget in absurdum kan man faktiskt ta bort allt vad klassning heter för att istället förlita sig helt på att det spöet och den linan passar ihop och så får man hoppas att man fått tag i ett spö som funkar till bäcken istället för till flatsen. Enligt vissas argument skulle då en kund som går in och frågar efter ett #5 spö kunna komma ut med ett som är allt från #3 - #11! Hur skulle det bli inom t.ex bilhandeln. Om jag går in för att köpa en bil med två liters motor och får svaret att det är egentligen inte motorn som man ska hänga upp sig på. Vad den är klassad som är oviktigt, det är drivmedlet som är viktigt fast egentligen är det viktigaste hur bra du är som förare. Om du är riktigt bra kan den vara allt från 1,6 - 6 liter.

Jag är mycket medveten om hur linor och spö utvecklats men någonstans tycker jag man har tappat kommunikationen mot användaren av prylarna.

SÅ är det bla på Saab och Volvo.

Saab sålde 9-3SC/SS som 1,8t och 2,0t. Som i vanliga fall står för cylindervolymen och turbo fast i detta fallet var det just 2,0t på bägge. Många kunder som blev förvånade :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den texten är väl inte så konstig. Enl linans första 9,15m är den kanske 9 (-ish) gram men med tävlingsspöet vill man väl hålla mycket mer lina än 9,15meter (eller??) och kanske tom 20-25meter och då blir ju klumpvikten betydligt högre.

Precis, men varför skriva #5 på spöt då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ställer höga krav på konsumenter och handlare när så många olika aktioner på spön och mängden av olika taperingar på linor existerar, men personligen längtar jag inte tillbaka till 1985.

Precis. Och ändå finns det många handlare och leverantörer som inte erbjuder att kunderna får provkasta :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika spön har olika användningsområden, precis som med linor. Det där är väl ett competitionspö, dvs. renodlat tävlingsspö. Då ligger det helt rätt om man ser till klumpvikt, som Lasse skriver. Varför rekommenderar det då en lina i klass 5? Jo, därför att tävlingslinorna, som är rätt klassade ska tilläggas, har en klumpvikt på runt 21-22 gram. Observera att linorna är rätt klassade och det står inte fel på spöt, det är tänkt att hantera en lina i klass 5, men inte vilken lina som helst, en tävlingslina.

Vad beträffar detta

så tror jag inte en sekund på att NRX är ett snabbare spö. Man kan ändå roa sig med att fundera på vad ett snabbt spö är, vilka egenskaper hos ett spö gör det snabbt? Jag har tolkat det så att ett snabbt spö är ett spö som återhämtar sig snabbt. Den avgjort viktigaste parametern för att få en snabb återhämtning är hur styvt spöt är, dvs värden som ERN/IP. Jämför dessa värden mellan dina klingor Sasse, visst har Max GLX högre ERN/IP? En annan faktor, som jag tror spelar mindre roll men som absolut inte är oviktig, är aktionen på spöt, alltså hur massan är fördelad längs spöt och hur det böjer sig. Något som drar ner återhämtningstiden (Time of Recovery) är ju om en stor del av massan måste flytta sig vid återhämtningen, som är fallet vid helaktionsspön. Ett snabbt spö brukar därför vara "top oriented". Detta är min tolkning av det hela ska jag tillägga. Jag vill också tillägga att det inte spelar så stor roll, hela den här diskussionen bör man ta med branschen om man har problem att hitta ett spö som passar ens egen kaststil och sina användningsområden. Enklast är ju ändå att testa spöt, kika på ERN och beskrivningen av spöt. Att bara titta på siffran på spöt brukar ge ganska lite information, jämför t.ex. det där Zpeyspöt med det vi först hade till våra tävlingar, ett Vision attack. Finns inte många likheter där inte :)

Mycket klokt och du har nog garanterat rätt i allt. Jag har varken tid eller ork att sätta mig in i allt sådant :blush:

Jag bara kastar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag till och med glömt bort min poäng :D

Kommer säker på det under dagen i skogen igen och glömmer det till morgonen när jag kan skriva.

Jättebra att man kan gå och tänka på allt under dagen men är för trött för att skriva på kvällen och för glömsk att komma ihåg det på morgonen :D

Tips på memo som håller och funkar för en skogshuggare :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att det är tillverkarens REKOMENDERADE linklass om man vill åt just det spöets egenskaper.

Problemet blir då när en oseriös handlare möter en inte fullärd kund som letar efter ett #5 spö. Just i Detta fallet hade det räckt att skriva vikten eller Trout distance eller dyl.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket det får vara och kanske också ska men det fungerar inte om inte alla pratar samma språk. Vad händer om man säger till alla här inne att ta fram sitt bästa #5 spö med passande lina - förmodligen blir det ett stort spann? Vad är ett #5 för gemene man - det är troligen inte samma som används under tävlingar? När ni som kastar väldigt mycket (och bra) inte kan hitta ett språk hur ska vi då få andra mindre kunniga att veta vad som gäller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, men varför skriva #5 på spöt då?

Det är här folk hakar upp sig. Man skriver 5 på spöt eftersom man skall kasta en lina i klass 5 med spöt. Problemet är att spöt är anpassat efter #5-linans hela klump och inte bara efter de första 9 metrarna. Detta eftersom man inte har någon användning av att bära 9 meter lina om man skall tävla :D

Har ni tänkt på en sak, alla spön måste kunna hantera linor ett par klasser ner och upp. Vid vanligt fiske från kort till lång lina skiljer det MINST så mycket. Alla spön hanterar således, i nederkant, 4 linklasser (med en DT-lina eller LB blir det mer)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nybörjare behöver hjälp under den första tiden och att påstå att utrustning har mindre betydelse är inte att hjälpa någon. Hjälp kan vara att vederbörande får prova sitt spö med en lina som du tycker är något för tung, en som känns "rätt" och en som är lite för lätt (allt enl. din uppfattning) . Försök att få nybörjaren att beskriva skillnaden, hur olika det känns då han/hon kastat med de tre linorna.

Att det här inte är ett helt lätt område bör inte hindra oss från att försöka matcha utrustningen på ett acceptabelt sätt. Jag kan ge ett exempel; jag har två klass 7 spön och faktiskt passar en WF 6 lina till båda spöna, linan är troligen (för) tung för sin klassning. Men jag köpte nyligen en Airflo Rangefinder # 7 och den passar utmärkt till spö A men känns för lätt på spö B. Byter jag så till den gamla linan på spö B så känns den (förstås) lagom tung. Det är något förvirrande även för mig som har hållit på länge.

Min slutsats är; visst kan både spön och linor vara felklassade men det viktiga är att alla får uppleva en utrustning som känns balanserad och lätt att använda. Med tiden kan det man tycker passar bra ändras men det kan kanske kallas utveckling.

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Ajuste - har fiskat med en Loop Grafit samt en Flymax 356. Den senare passar perfekt;)
    • Hopp. Det dröjde ett tag med uppdatering - då jag inte har rört flugprylarna förrens nu... Oaktat, Har kastat en del på kusten (men inte fått fisk på det än) med SA Sonar Emerger resp. Infinity, bägge 6wt. Jag för enkelt ut hela klumpen + fem meter tafs med infinityn (som ju väger som en sjua). Även emerger tippen i 6wt (väger också som en sjua) med 10 fot Versileader samt 2 meter 0.35 Stroft går ypperligt, men är kanske i tyngsta laget med den tafsen. Har kastat singelmärla, samt märla droppad en halvmeter efter en balsapopper (i rätt liten storlek) som skall agera attraktor och flöte... Har även testat poppern med en droppas San Juan Worm - och då behöver man ju flöte... Spöt har en behaglig metronomaktion och är extremt förutsägbart. Halvaktion ungefär (nederdelen är lite märklig för att kunna bära skapligt vindfångande dropper-riggar). Och det kastar enkelt med 5,5 meter från lina till dropper. -- Men - det är trots allt ganska vindkänsligt. Så undantaget fina dagar med sub-3-m/s kommer jag att köra Radian 6&7 wt på kusten. 
    • Spö i fint skick. Bytes mot en annan sexa i samma prisklass. Pm
    • Spön: Finns ett Meridian 6wt 9' som släpps för ett vettigt bud (eller intressant bytesförslag e.g. Radian 6wt/7wt eller Alpha + 5wt/6wt). Dra pm vid intresse så diskuterar vi. Spöt samlar just nu mest damm - till förmån för Radian-sjuan. Undanber mig dock skambud. Kan göras som kit med en Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - har två så jag kan släppa den ena. Kan även ta ett separat bud på rullen. -- Finns ett Scott Flex, oreggat - fiskat tre dagar -  9' 7wt - 3000:- + frakt.  --   Rullar: Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - bud. Jag har två, så jag kan släppa den ena. Undanber mig dock skambud. Finns en Loop CLW 2-6, bromsad grafitrulle - 500:- + frakt. -- Finns en Loop grafit/seatrout (första modeller) - ofiskad i grönt - 500:- + frakt. -- Finns en Lamson Liquid i något slitet skick med tre spolar (storleken som passar 6wt/7wt ) - dra ett pm med bud om intresse finns. Finns en Loop 2w + spole - bytes mot en dryfly (+ frakt då jag skickar med en x-spole) i bra skick. Eller då 1895:- som en dryfly kostar mig;) --   Linor: Fint skick: Rio Seatrout 6wt, fiskad tre dagar. Alldeles för kort för mig. 350:- + frakt. -- Blandat i använt skick (fullt fungerande) - 250:- + frakt RIO Long Outbound 5wt (en halv säsong) SA Sonar 7wt (hel säsong - finns flera stycken liggandes) SA Sonar 6wt (hel säsong - fick ta bort öglan, kan eventuellt finnas fler liggandes) Wulff TT+ 7wt (inte jättemycket fiskad) Wulff TT+ 6wt (inte jättemycket fiskad) -- 'Flugaskar' - lite missvisande, men flytande och vattentäta. -- Har även ett par flytande genomskinliga vision 'dubbelsakar' - säg 200:- för bägge + frakt. Har även en flytande vit C&F Bonefish som passar bra för öringflugor - säg 400:- + frakt. -- Är just nu ute och ränner på kusten, blir hypotermisk, motionerar mina Radians samt delar ut gratis läpp-piercing till hugade öringar - så det kan ta någon dag innan det kommer ett svar. Men: Dra ett pm, så skickar jag bilder (dock ej på linjävlarna)      
    • Fladen Urban UV400 polariserande solglasögon brun kamouflage, blå lins. Polariserande solglasögon. UV400 skydd. Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer som till exempel blänk från vatten, blöt asfalt, snö och andra plana reflekterande ytor. Därför är de det perfekta valet vid aktiviteter som fiske, bilkörning, skidåkning och andra utomhusaktiviteter.   Pris: 250:- + frakt
    • Hopp. Finns en splitter ny grön (ofiskad) - 500:- + frakt (alltså den första modellen, som ser ut som en orginal). Finns även en CLW2-6 (småfiskad) - alltså den andra serien med broms. Samma pris för den. Dra ett pm om du är intresserad.
    • Har ett Cross sw 9' #7 till försäljning. Spöt är i nyskick och aldrig använt. Med original tub och strumpa. Plast kvar på handtag!  Nytt! Superfint spö för kusten eller streamer fisket efter stor vandringsöring mm Säljes för 3500:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
    • Har ett Cross S1 9' #6 MF till försäljning. Spöt är i princip nyskick och knappt blivit använt. Med original tub men med annan strumpa. Inga skador eller skavanker. Mycket fint skick!  En av de bättre sexorna på marknaden.  Säljes för 3300:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...