Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur ligger det till med fisket under vintern? då det ligger is på sjöarna men de strömmande vattnen är isfria.

Blir de köldstela och tröga? blir svåra att få kontakt med? är det som med gädda? ska man "hänga"med flugan mer?

Mvh Markus Helsing

Posted

De som kör "Winter Steelhead" verkar ju ha det jobbigt med att de blir köldstela.

Och då verkar deras vinter vara mer som vårt November :huh:

Så riktigt färglada flugor i stort format som fiskas djupt(!) skulle väl vara medicinen.

Posted

Jag har fiska regnbåge i Baltak i -10 C i luften och 0 C i vattnet. Det kan vara otroligt trögt, tjecknymf med äggimitationer är ibland det enda som funkar eftersom dom i stor sett inte äter alls och deras ämnesomsättning går på sparlåga. Jag fiskar bakvatten där dom inte behöver ödsla så mycket kraft för att äta som mitt i en ström. Det är väldigt markant att dom har korta huggperioder som sammanfaller med att kanske vattentempen stigit 0.5 C vilket dom känner av direkt. Tidigt morgonfiske brukar inte vara melodin utan mitt på dagen när det är som ljusast och varmast brukar vara bäst.

• 1 year later...
Posted

Hur ligger det till med fisket under vintern? då det ligger is på sjöarna men de strömmande vattnen är isfria.

Blir de köldstela och tröga? blir svåra att få kontakt med? är det som med gädda? ska man "hänga"med flugan mer?

Mvh Markus Helsing

Har inte fiskat aktivt efter båge på vintern, men fått en o annan öring under riktiga vinterförhållanden, och de flesta har jag fått i rejält strömmande partier förvånansvärt nog. Kanske de betar nymfer där?. 

Nu i vinter ska jag prova i älven eftersom det rymt så många bågar från odlingar i sjön nedanför. Spännande om de gått nåt år i sjön.

Någon som vet när de leker i Dalarna? 

Posted

Precis ovanför dammen vid Djura är det en vik, det är ett bra båge-ställe.
Störst har jag dock fått under bron över älven mellan Insjön och Leksand, det är ju dessutom inte så långt från dig.

På Insjösidan finns en stor sten i vattenkanten precis under vägbron.
Står du vid den och kastar mot bropelarens slut nedströms så träffar du fint på en ståndsten.
Även nedan betongbryggan på grundområdet verkar de trivas, iallafall på vår och sommar.

Tungt,vått och nymfer på det första stället, torrflugor på det andra.

De leker väl samtidigt som alla andra platser, på våren.

• Like 1
Posted

Tack för svar!

Har du bott i Insjön? Kanske gått på Gläntan?

Fiskade du där på vintern också? Enbart från land?

Posted

Ja, Ja,Ja och Ja. :)

Nu bor jag i Våmhus och fiskar här, säg till om du har vägarna förbi.
Kör både öring,harr och gädda här hemma och havsöring och lax på annan ort om det skulle bjudas.

Posted

Varit i Baltak några ggr i februari och brukar bra vara en sak som fungerar, Vad som helst draggandes efter botten på lugnvattnet Zon vet jag inte har för mej dom har ändrat zonerna!

Posted

Varit i Baltak några ggr i februari och brukar bra vara en sak som fungerar, Vad som helst draggandes efter botten på lugnvattnet Zon vet jag inte har för mej dom har ändrat zonerna!

Nattsländenymf är ett säkert kort året om, bäcksländenymf funkar bra nu.