Jump to content
Sign in to follow this  
Heinrik

Jorden runt-resa

Recommended Posts

Tjena,

Håller på att spara pengar till en jorden runt-resa som ska pågå mellan mars-juni. Ska tillsammans med en polare åka Bangkok-Krabi-Australien(väst,öst)-Nya Zealand-Fiji-Roadtrip från New York till Los Angeles. Vad vi nu vill ha är tips på bra fiskeställen (för både spinn och flugfiskare då min vän inte är så glad i flugfiske än) vid våra destinationer.

Om någon ut av er har några tips att ge kring dessa destinationer uppskattas det verkligen, allt som är bra/dåligt, om ni gilla det eller inte. Vadsomhelst- all är info är välkommen.

På Nya Zealand kommer bil att vara till förfogande och vi kommer att utgå från Auckland, här har ni säkert mycket nyttig information att dela med er av. Tänker bara vara på Nordön!

Flugval,linor, allt är av intresse!

Hade även tänkt att fiska från stranden både på Krabi och Fiji och här är tips mer än välkomna då den enda form av flats/grundvattenfiske jag ägnat mig är fiske riktat mot Id på Österlen.

Flugval,linor, allt är av intresse!

Specs: En 7:a 9' 4-delat från Msx (Sapphire) med en XLA Vision rulle (6/7), sitter en Coastal lina (intermediate) på just nu med drygt 100 meter backning. Hur långt räcker detta på stillahavsfiskarna? Kan tänka mig att jag behöver mer backning?

Tänkte även köpa en 5:a innan jag drar, någon som har något schysst set att erbjuda eller tipsa om?

Tar även med mitt klass 2/3 spö från Scierra, sitter en Abel på med en Wolf-flytlina.

Min kompis kommer antagligen ha med sig ett teleskopspö från Cormoran som är 8 fot med 10-40 i kastvikt. Kommer detta räcka om man ska fiska små Gt:s, bonefish och baracudor från stranden? Vill ju inte ha för stort spö då han ska fiska öring med det också!

Om inte annat kanske ni har tips på något spö som får plats i en drygt 78 centimeter lång tub.

Tack på förhand!

Henrik Ivstam

Vad gäller Fiji så är det inte bara att fiska hur som helst. Inte förrän utanför reven är det fritt fiske. Alltså är det någon som äger marken som du ev fiskar på, även om det är från stranden. Vet inte hur det är med krabi etc.

bara en liten heads up. Vet inte om det är så fortfarande, men det kan vara värt att kolla upp så ni inte gör er ovänner med några lokala fiskare... :)

Spontant skulle jag vilja rekommendera ett kraftigare spö, typ 9 ft, # 8-9 för det mesta havsfisket samt rulle och lina som matchar

Dessutom om ni är så nära Christmas Island försök få med det på rutten! Jag har varit på Hawaii med min fru och vi ångrar båda att vi inte tog oss tid att flyga 4 timmar vidare till CI.

Guest danieleriksson

Om ni inte är helt låsta vid kustfiske i Krabi finns ju Gillhams Fishing Resort en kortare bilfärd inåt. I stora sjön kör de flesta karpmetetaktik men flugfiske är tillåtet, tekniskt krävande då det är träd och buskar efter stranden. Finns chans att kroka arapaima på 200 pannor + en massa andra exotiska arter, finns specat under q&a på deras site vilken setup dom kräver på spöt, dom tillhandahåller inte flugspön tyvärr. Sen har dom nyligen öppnat en liten lure/fly lake med mindre arter, där har jag för mig att en sexa skulle räcka. Tror flugtipsen stod på samma ställe som utrustningskraven, enkelkrok och hullinglöst. Bortsett från fisket är det en jäkligt vacker och trevlig resort.

/Daniel