Hoppa till innehåll

Bakelit rul(l)es!


Recommended Posts

Som vanligt när jag slutmonterat min senaste rulle (se "årets rulle" i tråden härintill) kom jag på en ännu bättre och enklare konstruktion av bromssystem, vilket triggade mig till att sätta igång med nästa rulle genast. No rest for the wicked...

Denna gång fick jag infallet att den skulle göras i bakelit (kanske p.g.a. Tårtas kommentar om mitt förmodade telefoninnehav?). Jag är ju sen gammalt motståndare till plast, men bakelit är undantaget; det är ju den enda plast som åldras med värdighet och blir snyggare av slitage.

Jag hittade en firma som sålde bakelit i stavar, skivor etc., men dels erbjöd de mig bara enorma mängder, dels var de väldigt långsamma i sina mailsvar, så jag gav upp på dem. När jag sökte på e-bay efter någon bakelitgrunka (radio, telefon el. dyl.) att utvinna material ur såg jag en grammofon. Den var alldeles för dyr, men den påminde mig om att jag i mitt förråd borde ha en bakelitgrammofon. Ner i förrådet, och där stod den; morfars gamla Phillips! Den som han brukade spela en av sina två EP-skivor på för mig när jag var liten. "Titta det snöar" med Povel Ramel var det. Och som jag mindes hade den ett underrede i härlig, lagom tjock, brunmelerad bakelit.

Tänkte lägga upp en "från ax till limpa" här, och redovisa grammofonens transformation till flugrulle.

post-3513-0-95227400-1353570385_thumb.jp

post-3513-0-14339900-1353570414_thumb.jp

post-3513-0-75189100-1353570428_thumb.jp

post-3513-0-09763400-1353570451_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilket skojigt projekt! Men är det inte synd att slakta en gammal klenod? Fast nu är ju skadan redan skedd... Du kanske har gått över till Compact Disc? :)

Jag besökte en leverantör av specialplast utanför Stockholm förra sommaren i min jakt på intressanta plastmaterial. Dom hade olika typer av Bakelit. Både vävarmerad och rena fenolvarianter, skivor och rundstavar. Om du är intresserad kan jag leta fram kontaktuppgifter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket skojigt projekt! Men är det inte synd att slakta en gammal klenod? Fast nu är ju skadan redan skedd... Du kanske har gått över till Compact Disc? :)

Jag besökte en leverantör av specialplast utanför Stockholm förra sommaren i min jakt på intressanta plastmaterial. Dom hade olika typer av Bakelit. Både vävarmerad och rena fenolvarianter, skivor och rundstavar. Om du är intresserad kan jag leta fram kontaktuppgifter.

Jag var faktiskt lite tveksam till att slakta den, men dels har jag inte använt den på många år, dels är den inte särskilt snygg. Det enda den har är affektionvärde, och det går kanske över i rullen; kan tänka på morfar när jag hör rullen tjuta.

Compact disc? När jag lyssnar på musik använder jag Edisons fonografrulle...

Jag fick faktiskt svar (för sent...) från Fermprodukter, (den bakelitleverantör jag haft kontakt med) och de kunde endast erbjuda mig en spillplatta som var 10 mm tjock. Men har du kontaktuppgifter till en firma som kan tänka sig sälja mindre mängder är jag klart intresserad. Särskilt stavmaterial att göra spolcentrum av skulle vara användbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade från början bara tänkt mig rullgavlar i bakelit, men min bakelitdiggande vän Mikael tyckte jag skulle göra även spolen i det. Jag var lite tveksam, av hållfasthetsskäl (bakelit kan vara sprickkänsligt), men då detta blir en sluten konstruktion (med "S-vev") så kommer ju spolkanterna att vara skyddade för stötar.

post-3513-0-08566300-1353914114_thumb.jp

post-3513-0-18104600-1353914136_thumb.jp

post-3513-0-33388500-1353914185_thumb.jp

post-3513-0-06738100-1353914216_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har legat hemma med ryggskott sen i tisdags, men nu är jag uppe igen. Så här kommer fortsättningen:

Jag ville ha en liten distans vid rullfoten. Inte nödvändigt egentligen, men bra när man lägger tafsen runt rullfoten under pauser i fisket. Och jag tycker (om jag får säga det själv...) att det blev väldigt snyggt. Det innebar dock att jag inte kunde skruva och löda, utan fick skruva och fixera med epoxy.

post-3513-0-00468000-1354273082_thumb.jp

post-3513-0-72749100-1354273106_thumb.jp

post-3513-0-98001400-1354273125_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig en enkel konstruktion, visserligen med broms, men en icke ställbar sådan. Bakeliten fick mig dock att längta efter ett rejält vred av typen termostat på elspis, rörförstärkare, Dr Frankensteins laboratorium eller så. Hittade en del av en lamparmatur med rätt form (syns i bakgrunden på första bilden), men i fel färg, så det var bara att såga, svarva och sedan sätta sig och fila räfflor för hand.

Bromsmekanismens fjädring tänkte jag göra av knarrfjädern från en gammal South Bend-rulle, men den var för kort. Efter lite letande hittade jag det perfekta materialet; bladfjädrarna som stöder gummit på vindrutetorkare: 2 mm breda, fjädrande, rostfria remsor, dessutom hade jag två olika tjocklekar, både från Duett och 142:a.

Jag visste väl att jag gör klokt i att spara de gamla torkarbladen varje gång jag byter!

post-3513-0-15921500-1354453715_thumb.jp

post-3513-0-20334100-1354453733_thumb.jp

post-3513-0-72688400-1354453765_thumb.jp

post-3513-0-42306300-1354453794_thumb.jp

Redigerad med jlindengren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...