Hoppa till innehåll

Utvecklingen av spömaterial börjar nå taket?!


Hannu

Recommended Posts

Jag diskuterade på jobbet med "icke-flugfiskare" och hamnade osökt in på materialval till klingan.

Kolfiberns intåg var smått revulotionerande och ett stort steg i materialutvecklingen.

Flugspöna blev med tiden lättare, starkare och sen även snabbare i aktionen.

Det känns som att utvecklingskurvan steg lika brant fram till tiden då Sage kom med RPL och RPL+.

Nu är det ganska många år sen och utvecklingen har, enligt mig, avstannat ganska dramatiskt.

Ser vi slutet på kolfiberns utvecklingspotential?

Finns det tekniker som gör att vi kan kombinera kolfibern med andra material?

Vart tog t.ex boron vägen och varför hade det materialet en så kort "livslängd" inom flugfisket?

Ordet är fritt!

Spåna på bäst ni vill :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Winston bygger ju med boron fortfarande?

Sen kanske det blir som med mobiltelefoner. En gång i tiden skulle dom vara så små som möjligt. Kanske kan jämföras med så lätta flugspön som möjligt. Idag skall mobiler kunna en massa saker - alltså ha en helt ny prestanda och funktion. Då har dom också blivit större och tyngre. Intressant.

Jag tror materialet kommer att utvecklas. Men jag tror inte att det betyder att det kommer liv lättare/starkare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte så längesen den där sk Nanotekniken dök upp så visst händer det lite tycker jag

Nanotekniken är klart intressant, ska bli spännande att se hur aplikationer ur detta tillämpas inom flugfisket. Det finns ju också polymerer som ändrar egenskap då de blir utsatta för belastning, så nog finns det säkerligen gott om utrymme för utveckling inom spökonstuktioner.

Senast i dag skapades ju en tråd där man behandlar free-flex, de vederstyggligt fula Norska spöna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min fru arbetar på Chalmers Innovation som är en plantskola för nya tekniska företagsidéer. Ett av deras företag som nu har flyttat ut och blivit "ett riktigt" företag har uppfunnit en ny kolfibermatta/väv som används bl a till formel 1-bilar och ishockeyklubbor. Det skall tydligen vara lika starkt men bara en tiondel av vikten.

Om det skulle fungera till spön har jag ingen aning om, men visst går tekiniken hela tiden framåt.

Personligen tycker jag att Marlodges bambu lät mycket mer intressant.

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med genmodifiefad bambu låter ju jäkligt häftigt.

Minns för ett par år sedan, jag satt och kollade på discovery och någon nisse som hade en "spindelvävsplantage" i källaren. Han samlade ihop spindelnät i flera år för att till slut kunna framställa en typ av kevlar som både var lättare och sjukt mkt starkare än vanlig kevlar. Det var förståss till skyddsvästar men inovatörer kommer alltid att leda tekniken framåt. Nanoteknik är också något som är intressant. Jag kan inte föreställa mig det i fiskespön där emot - hur? Jag tänker mer på bygg tex. "armeringsfri" betong.

Tar man ämnet vidare ett steg. Behöver vi lättare, starkare, stryktåligare spön? Om man inte kännet vikten i spöt tror jag man tappar känslan lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just i dagarna läste jag ( för andra gången ) Olof Johanssons senaste bok "Född Fiskare" och kunde inte låta bli att le lite extra när man tydligen redan i början av sextiotalet hade precis dessa funderingar.

Då ansågs tidens canespön vara så nära det allra yppersta man över huvud taget kunde tänka sig - både vad gäller låg vikt och prestanda - att man inte i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig att det kunde bli bättre.

Och här sitter alltså jag, femtio år senare, och ler lite överseende...

Misstänker nog att de sportfiskare, femtio år in i framtiden, som läser om våra nutida redskap, kommer att le lika överseende. ^_^

PS. Har ni inte läst boken så gör det för guds skull!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyss ett sage sp, ett av de skönaste spöna jag kastat med, det har fortfarande lite egenvikt, man känner spöt på ett annat sätt. De lättaste spöna idag blir ju nästan obefintliga i handen. Rent prestandamässigt perfekt, ett endamålsenligt verktyg. När jag står och fiskar vill jag känna spöt, för flugfiske handlar väl om känsla? När jag övar distans är det den rena prestandan jag är ute efter .

Vid ån vill jag ha någonting med en historia, lite själ i sig vare sig det är kolfiber, cane eller glas. Det tycker jag har försvunnit från många tillverkare dom senaste åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De alldeles nya bindmedlen i kombination med starkare grafit är ju nytt.

Normalt sett finns ett omvänt förhållande mellan styvhet och sprödhet, ju styvare desto sprödare.

Med nya bindmedel kan man dels använda tunnare lager duk och ändå bevara styrkan. Ett lätt men starkt spö på konventionell duk. Spöt blir inte styvt men lätt och starkt. Man kan också använda högmodulusgrafit och binda det med nanomedel för att få upp brottstyrkan. Ett lätt och styvt resultat.

Vad Loop gjort är att de blandat olika duk i kombination med det nya bindmedlet. Därav namnet "Cross". Så, nog händer det saker.

Man ska vara medveten om att händer det ett par bra saker i tillverkningsfasen växer det rejält till marknadsföringsfasen. Gäller alla!

Jag undrar om inte linorna går genom nästa stora förnyelse, på materialsidan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De alldeles nya bindmedlen i kombination med starkare grafit är ju nytt.

Normalt sett finns ett omvänt förhållande mellan styvhet och sprödhet, ju styvare desto sprödare.

Med nya bindmedel kan man dels använda tunnare lager duk och ändå bevara styrkan. Ett lätt men starkt spö på konventionell duk. Spöt blir inte styvt men lätt och starkt. Man kan också använda högmodulusgrafit och binda det med nanomedel för att få upp brottstyrkan. Ett lätt och styvt resultat.

Vad Loop gjort är att de blandat olika duk i kombination med det nya bindmedlet. Därav namnet "Cross". Så, nog händer det saker.

Man ska vara medveten om att händer det ett par bra saker i tillverkningsfasen växer det rejält till marknadsföringsfasen. Gäller alla!

Jag undrar om inte linorna går genom nästa stora förnyelse, på materialsidan.

Jaså! Är det på gång en ny linserie från Loop?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad behöver man? Kan man kasta 40meter + i en VM final och med samma spö och lina kasta precision på 5-15meter och sedan fiska med hyfsat tunna tafsar på öring och harr eller whatnots och samtidigt väger typ under 100gram så känns det som om att det bara är ett försäljningsknep att sälja nya spön.

Likaså med hållbarheten. Ett av mina gäddspön är så in i h-vette misshandlat att det inte finns och likväl håller det. Stora jack på klingan och repigt och dant. Ändå kan jag kasta med tunga gäddlinor och drilla med det.

Utveckling är bra men det känns som att det bara är mest försäljningsknep. Jag är iof sponsrad av ett märke som kör med samma spöserie i ca 10-20 år innan de tycker det är dags att byta :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad behöver man? Kan man kasta 40meter + i en VM final och med samma spö och lina kasta precision på 5-15meter och sedan fiska med hyfsat tunna tafsar på öring och harr eller whatnots och samtidigt väger typ under 100gram så känns det som om att det bara är ett försäljningsknep att sälja nya spön.

Likaså med hållbarheten. Ett av mina gäddspön är så in i h-vette misshandlat att det inte finns och likväl håller det. Stora jack på klingan och repigt och dant. Ändå kan jag kasta med tunga gäddlinor och drilla med det.

Utveckling är bra men det känns som att det bara är mest försäljningsknep. Jag är iof sponsrad av ett märke som kör med samma spöserie i ca 10-20 år innan de tycker det är dags att byta :D

Jag minns en gammal artikel från 80 talet där artikelförfattaren ondgjorde sig över alla IM ändelser på kolfibern. Slutklämmen var att det igentligem borde stå IMBS på alla spön, dvs IM Bullshit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart planteras genförädlad bambu i utvalda kinesiska bergssluttningar. Ytveden är förfinad och har med bl.a samma gen som skapar spindelns tråd fåtts att öka tiofaldigt i styrka. Där har vi basen till framtidens spön. Green revolution!! ;)

M

Varför inte genmodifiera bambun så att den växer sexkantigt och med obetydliga noder (Jaja L-G fyrkant också :-)).

Då kan man ju plantera ett frö i januari, skörda i april, värmehärda och bygga färdigt i maj!!

Strålande!!

Men vad ska man då göra av hyvlar och mallar? :huh:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte genmodifiera bambun så att den växer sexkantigt och med obetydliga noder (Jaja L-G fyrkant också :-)).

Då kan man ju plantera ett frö i januari, skörda i april, värmehärda och bygga färdigt i maj!!

Strålande!!

Men vad ska man då göra av hyvlar och mallar? :huh:

/Lasse

De får di ju ha när man skall hyvla till alla smyglister runt rutorna till växthusen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant Hannu! miljövänliga flugspön? undra om spötillverkarna kallar det för utveckling... och om det kan bli en nisch som dom tycker är värd att lägga pengar på om dom inte måste om råvaran saknas?.Annars är väl den enorma begagnad marknanden som finns nu en form av miljövänliga? inköp när spön och andra prylar används av flera personer en bra sak och själv tycker jag man hittar massor av bra spön till rena fyndpriser och själv sneglar jag mer och mer sällan på helt nya spön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att miljötänket kommer att slå igenom som ett försäljningsargument.

Tillverkare som kan producera spön med mindre mängd kolfiber och ändå bibehålla alla egenskaper är morgondagens vinnare?!

När man sen kan använda återvunnet material.....ja då har man ett försprång ^_^

Jag bara kikar i min spåkula här på jobbet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...