Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett besök hos rullmakaren Björn Emanuelsson

Featured Replies

Kul rapport Christian.

Den där Seatrout som du lät mig pilla på väckte habegär som eventuellt ej kommer kunna kväsas.

• Replies 54
  • Views 46.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej, Här är mitt senaste inköp 2018 från Björn, och jag har hört att han har nya rullar på g och att det finns fina träboxar att köpa till.

• Andreas89
    Andreas89

Kul minireportage som väckte intresse det här!   Jag blev först svag när jag via denna tråd upptäckte att Björn är från min egen barndomsstad, och när jag tidigare i somras fick klämma på en precis

Tack för ännu en fin stund, Christian!! :wub:

Per

Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....!

1looplina.jpg

Är det bara jag som inte tycker de är ett dugg snygga... ? :ph34r::huh:

Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

Sunray = "Marquis" de Sade :P

Edited by Marlodge

Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....!

1looplina.jpg

Är det bara jag som inte tycker de är ett dugg snygga... ? :ph34r::huh:

Det är säkerligen bra rullar men gillar inte utseendet heller.

"It's better to burnout then to fade away"

Imponerande hantverk, och väldigt roligt att se hans verkstad. Ehuru rullarna kanske inte riktigt tilltalar min estetik kan jag i alla fall säga som agent Cooper (i "Twin Peaks"):

"I enjoy the precision".

"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

• Author

Jag ber er notera en detalj. På den lilla guldrullen har Björn kapslat in motvikten till veven i ädelträ.

Sen är ju estetik en ganska luddig vetenskap. Fast... Jag gillar både sill och vaniljglass. Varför gå med ena armen bakbunden?

Jag ber er notera en detalj. På den lilla guldrullen har Björn kapslat in motvikten till veven i ädelträ.

Sen är ju estetik en ganska luddig vetenskap. Fast... Jag gillar både sill och vaniljglass. Varför gå med ena armen bakbunden?

Estetik är väl raka motsatsen till vetenskap? Men du har kanske rätt i att man borde vidga sina vyer...

"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

• Author

Estetik= "snyggt eller fult" är inte vetenskap. I alla fall inte verifierbar som sådan.

Estetik= Läran om förnimmandet (hur människan reagerar på konst) är väl en ganska gammal vetenskap. I alla fall en akademisk paradgren. Även om det säkert är många som inte håller med; naturvetare, praktiker och positivister i största allmänhet...

Jag tror guldrullen utseendemässigt skulle sitta fint på ditt senaste bygge Christian. Eller har jag fel?

Glasfiberspön är fantastiska!

• Author

Om du menar dom här två tillsammans, så kan jag intyga att dom var sjukt fina tillsammans. Detta spöt är dock i USA nu, men jag funderar på att bygga en gul klinga med rena mässingsdetaljer som matchning.

IMG_3149.jpg

IMG_2753.jpg

Ja precis.

Just det, det spöt var till han på F.G flyrodders minns jag du skrev...

Det blir nog perfekt med mässingrullfäste till just den här rullen. Vilken perfekt start på ett nytt bygge när du redan har en rulle som ska paras med spöt. Det gör det hela mycket roligare antar jag?

Glasfiberspön är fantastiska!

Hej.

Snygga rullar, han är också pedant vid ytbehandlingen. :)

Coolt. Det är till han med Sffc T-Shirt va ?

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Binder hans tjej fortfarande flugor ?

Hälsa dem vid tillfälle :)

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Kul berättelse , fina rullar och bilder!:)

http://troutfever.wordpress.com

Min flugbindningsblogg!:)

Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks!

Vackra rullar!! 

Ja man är ju själv smått sugen att få hem en Emanuelsson också men tror jag må lugna mig några månader å spara pengar.:P

"Imorgon kan du vakna upp & den du älskar kan älska någon annan. Men imorgon är en rödin fortfarande en röding" ;)

• Author

Jag hälsade på Björn före jul. Han tillverkar inte så många rullar längre, men han är fortfarande aktiv och gör enligt mig den bästa svenska storspolen idag.

Underbart att det finns pulare där ute som bidrar med lite själ, trevlig skrift!

Fridens liljor

Det är roligt å leva för då får en si hur det går.....

www.sverkestaansflugfiskeklubb.se

Jag ser att gummipiggen är fortfarande kvar...i det mellanrummet fastnar linan konstant om du har vanan inne att rulla ut linan först.

Hade min Emanuelsson i 3 fisketurer....sen var det bara att sälja den. 

Jättefina rullar, ja..........men med den gummipluppen är den ett stort nono, vet flera som haft samma strul. Jag tror tom han har fått bygga om en rulle för en att få bort den.

Edited by Daniel.S

Fick faktiskt möjligheten att prata med Björn nyligen, märker att jag gjorde fel val av linförare och totalt missat att det finns fler val, skulle nog inte ha sålt min rulle utan ha satsat på den böjda linföraren som hade passat mig perfekt.

Fan också....rullen är ju tidslös så hade varit perfekt att ha den kvar.