Hoppa till innehåll

Svårsålt på Edge


Gruvslusk

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag blir väldigt irriterad på folk som går in i säljannonser och har synpunkter dock utan att vara intresserade av köp. Typ "bror Duktig" alltså ge fan i andras sälj och köpsiter. :angry:

Det där är ett jävla okynne,jag gillar det inte heller och det borde stävjas av våra kära moderatorer.

Redigerad med Den Fule
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillåtet att kommentera andras säljestrådar om man inte har för avsikt att köpa/sälja. Undantaget är om trådskaparen bjuder in till dialog.

Oavsett är det bara att ni anmäler när det inträffar så fixar vi det.

Varje gång ni anmäler något så får samtliga GM/admin ett mail så det snabbaste sättet att hantera saker i forumet är alltid att göra en anmälan och lämna en kommentar.

/Jonas

Det där är ett jävla okynne,jag gillar det inte heller och det borde stävjas av våra kära moderatorer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillåtet att kommentera andras säljestrådar om man inte har för avsikt att köpa/sälja. Undantaget är om trådskaparen bjuder in till dialog.

Oavsett är det bara att ni anmäler när det inträffar så fixar vi det.

Varje gång ni anmäler något så får samtliga GM/admin ett mail så det snabbaste sättet att hantera saker i forumet är alltid att göra en anmälan och lämna en kommentar.

/Jonas

Tack för snabbt svar Jonas. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför är det så svårsålt på Edge ?????

Jag tror det beror på en kombination av att folk här är medvetna och har mycket utrustning redan samt att marknaden är rejält mättad. Bra om man ska köpa, sämre om man ska sälja. Det mest svårsålda måste vara beggade kläder. Jag annonserade ut en nästan ny vadarjacka för en fjärdedel av.priset (800 kr) utan framgång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror på en kombination av att folk här är medvetna och har mycket utrustning redan samt att marknaden är rejält mättad. Bra om man ska köpa, sämre om man ska sälja. Det mest svårsålda måste vara beggade kläder. Jag annonserade ut en nästan ny vadarjacka för en fjärdedel av.priset (800 kr) utan framgång

Skicka pm vad det är för nån samt strl :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror på en kombination av att folk här är medvetna och har mycket utrustning redan samt att marknaden är rejält mättad. Bra om man ska köpa, sämre om man ska sälja. Det mest svårsålda måste vara beggade kläder. Jag annonserade ut en nästan ny vadarjacka för en fjärdedel av.priset (800 kr) utan framgång

Jag har sett dom som annonserar efter gamla utrustningar och även tvåhands och fått supererbjudande och inte nappat på det för dom verkar vilja ha det gratis :/ "nybörjarset"

Redigerad med Gruvslusk
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt så tycker jag även att det är svårsålt på blocket. Och det gäller inte bara flugfiskeprylar, utan även andra saker också.

För att ta ett exempel..

Har försökt sälja en Audi A6 -07 som gått 9900mil på blocket till vrakpris, utan att någon har ens hört av sig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt här på Edge själv i mitt tycke mycket tryggare än Tradera och blocket.

Blev blåst på 1500:- på Tradera för några år sen.

Killen åkte fast och blev dömd han hadde lurat många på Tradera och tog semester till Thailand för pengarna :/

på vilket sätt känns det tryggare,vad kan man själv göra för att ett köp skall bli tryggare här på edge ,har köpt prylar här 6-7 ggr

förut o aldrig haft några problem utan allt har gått hur smidigt som helst men är nu inne i ett köp som går trögt så att säga ,kanske kommer prylarna kanske inte

Redigerad med kjell
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt så tycker jag även att det är svårsålt på blocket. Och det gäller inte bara flugfiskeprylar, utan även andra saker också.

För att ta ett exempel..

Har försökt sälja en Audi A6 -07 som gått 9900mil på blocket till vrakpris, utan att någon har ens hört av sig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja fyfan, att sälja beggad bil idag är nog det mest döda som finns. Jag är oerhört glad att jag lyckades få iväg min bil häromveckan. Fick mindre än halva priset av vad jag gav för den begagnad för mindre än två år sedan. Milkostnaden bara i värdeminskning blev runt 40 kronor. Och ändå är jag glad att jag blev av med den så det är verkligen inte lätt att sälja nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att bud är ok under förutsättning att man klargör följande:

När slutar budgivningen?

Har man ett "reservationspris" skall det tydliggöras. Tex högsta bud över Xkr får köpa saken.

Annars kan det bli trist. Som tex när en viss sak lades ut och bud efterfrågades. Jag gav då ett bud som eventuellt var något lägre än svenskt Traderapris men ändå över amerikanskt/internationellt eBaypris för just den saken och mer eller mindre i det skicket. Och trots att jag var ensam budgivare får man sedan PM om att "jag kan inte släppa till det priset, jag tar bort annonsen".

Tack så j-a mycket! Dålig stil enligt mig. Sätt för tusan ut minimipris eller gilla läget. På sveriges största flugfiskeforum var intresset och värdet uppenbarligen inte högre än vad jag erbjöd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja fyfan, att sälja beggad bil idag är nog det mest döda som finns. Jag är oerhört glad att jag lyckades få iväg min bil häromveckan. Fick mindre än halva priset av vad jag gav för den begagnad för mindre än två år sedan. Milkostnaden bara i värdeminskning blev runt 40 kronor. Och ändå är jag glad att jag blev av med den så det är verkligen inte lätt att sälja nu.

Det är jävla tufft med bilar just nu. Normalt halva priset efter tre år... Sen bilar med stora motorer är ju helt iskalla på beg marknaden och har varit några år sen bensinpriset steg över 13 kr. Något att tänka på vid bilköp...

Alla glömmer lätt också att vi har en stor ekonomisk kris runt om oss. Efterfrågan på allt har minskat drastiskt senaste åren.. Men det vänder väl snart. Därför kanske det ibland känns svårt att sälja vad som helst just nu.. Men med rätt köpare vid rätt tillfälle kan allt också bli dyrt. Marknad är svårt att förstå sig på och det finns människor som forskar hela livet på hur en marknad fungerar utan att finna svar. :))

Det jag vill säga att värdet på någonting inte finns förräns det finns en köpare. Även på flugfiske prylar. Om någon frågar vad min bil är värd idag kan jag inte säga det på rak arm eftersom jag inte har någon köpare. När det finns säljare och köpare som har kommit överens om ett pris finns värdet..

Aja.. Dravel dravel. Vill man sälja något på låt oss säga en vecka här på marknaden edgeforumet och inte hittar någon så är priset just nu för högt. Kanske inte veckan efter då en köpare helt plötsligt finns och då har man en värdeökning jämfört med veckan innan. Det är så all handel fungerar och många tjänar pengar på det.

Peace out

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är varje säljares enskilda beslut att sälja.

Varje gång någon blir sur för att ett lågt bud inte accepteras, och refererar till andra marknader,

frågar jag mig varför de inte handlar där ?

Skambud eller på gränsen, kan avhandlas som Pm.

Öppet i tråden får man leva med offentliga uthängningar,

det verkar vara svårast för den avvisade att acceptera !

Kommentarer utan annan referens att `jävlas`, är ett lågvattenmärke

som ingen kan vinna på i längden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DET är ju ditt val.

Ingen är TVUNGEN att sälja till ett givet bud.

Varför ska det inte gälla på Edge, som affärer har hanterats sedan länge ?

Det rör sig ju inte om några `livsviktigheter`, annat än att en ska göra en ´bra` affär,

och någon annan en `dålig`.

Allt enligt den enskildes förmenande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mycket för säljare som ska ha budgivning via PM. Nyligen fanns det en säljestråd där säljaren påstod sig ha ett bud på X kr via PM, och ville ha fler bud. Efter ett tag skrev säljaren i tråden att köparen som hade lämnat budet på X kr via PM hade hoppat av, och han krävde nya bud igen.

Jag tror knappast han hade fått något bud, utan krävde bara folk att lägga ett bud över det priset som han påstod sig fått. Lite fult gjort enligt mig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man osäker om buden, kan de redovisas i tråden om någon önskar.

Som budgivare står det ju den enskilde fritt att buda öppet.

Det är ju inte ovanligt att bud tas tillbaka, och det får en säljare acceptera.

Likaså kan ju en vara erbjudas på andra platser än Edge.

En affär är en affär, först när den är avslutad.

Det kan egentligen inte vara så svårt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag struntar fullständigt hur folk vill lägga upp sina annonser. Så länge reglerna och begränsningarna är tydliga så man vet vad som gäller.

Sen kan man tycka att det blir onödigt tillkrånglat med bud i tråden, but via PM etc. Men i slutändan är det väl upp till köparen att bestämma vad man vill betala. Konstigare än så är det inte.

Sen kan jag upprepa en liknelse från min gode kollega Runarsson. Edge Köp/Sälj är som en annonstavla på ICA. Edge tillhandahåller en anslagstavla där det är fritt att nåla upp sina varor till försäljning. Men vi har inga synpunkter på vad som står på annonslapparna, så länge det inte är kränkande eller olämpligt av andra skäl.

Köp/Sälj görs upp helt och hållet mellan säljare och köpare. Det enda vi på Edge aktivt gör, är att tipsa om säkra betalningsmetoder. Dom finns klistrade under denna arean.

Köpa beg är grymt! Man motverkar överproduktionen i världen, och man får oftast igen pengarna när man säljer vidare. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är budgivning och auktion två olika saker. På tradera pysslar man med auktioner. Då ska man sätta en nedre gräns eller sälja till högsta budet. En vanlig budgivning är ju en process där säljare och köpare ska försöka komma överens. Om inte båda är överens blir det ingen affär. Att först gå med på en deal och efter att affären är gjord gnälla är inte snyggt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att dels gör sig det ekonomiska läget påminnt.Men sen är det nog också så att många här på Edge och även ickemedlemmar har som någon skrev, spön, rullar och pryttlar till vansinne. Man kanske inte behöver mer och prioriterar annat i livet. Sen har ju kvaliteten på spön, rullar och tillbehör blivit bättre så man inte behöver handla av den orsaken. Och inte minst så titta på Tradera. Där ligger oftast högvis med tex spön av märken som ingen någonsin hört namnet på, men som bevisligen ändå säljer. Därför är nog även denna marknad översvämmad av begagnat. På samma sätt som begbil handeln. Och sen är ju ett värde vad någon vill betala för begagnat eller nytt. Är priset fel så finns det ingen köpare. För övrigt så ska man väl annonsera när det börjar komma vårsol och snön börjar smälta.

Tankar från Frösön /Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...