Hoppa till innehåll

Läderklädd automatrulle?


Recommended Posts

Jag har ett vagt minne av att det i gamla (-60-70-tal) Napp & Nytt-katalogen fanns ett par automatiska flugrullar, varav åtminstone den ena var läderklädd (eller såg ut att vara det). Har sökt på nätet efter dylika men inte hittat någon. Minns jag fel, eller är de någon annan därute som också minns dem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här handlar nog om "nytänk" på 70-talet. Tänk glasfiber. Allt var inte Abu Laplandia. Det fanns säkert Amerrykennska spön som var nog så moderna för den tiden och passade denna rulle som från början är Amerrykennsk.

Men på samma gång historia. Vi hade en gång i tiden greenhartspön och därefter kom splitcane. Därefter kom kolfiber som det går att fiska med :D!

Nu blir det liv i luckan!!!

/Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den rulle jag tänker på var äldre och, tror jag, inte av ABU:s fabrikat (fast vad gjorde den då i Napp & Nytt?). Såg väldigt 50-tal ut. Kan det ha varit bakelit som var formpressad för att se ut som läder! Men jag minns särskilt sömmarna av vit linnetråd...Eller blandar jag ihop den med morfars AGA transistorradio? Minne, var är din udd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var delägare i ett föratag som sålde flugfiske under 70-talet till slutet av 80-talet. Vi sålde ett rullmärke Martin från USA. De hade en rulle som var halvautomatisk. När fiskaren drog ut lina spändes en fjäder som sen drog in linan när man tryckte på en utlösare.

Verkar helt befängt idag men var verklighet då.'

Trevlig helg önskar Tobbe o Kaxe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter lite sökande på nätet hittade jag en rulle som påminner om min minnesbild, fast grön, och med prägling av plåten som kan evolverat till sömmar i min hjärna. Det kan till och med vara någon sorts extra långsökt kryptomnesi som fick mig att travestera Hamlet i mitt förra inlägg, för rullen gjordes av Shakespeare...

http://www.google.se...m=isch&tbnid=vA

Jag är dock inte helt säker.

Redigerad med jlindengren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare sökning visar att den även fanns i brunt. Och i (YNF!) "Tortoise Bakelite"!

Idén med automatrulle är ju rätt frän, men jag kan tänka mig att den inte är helt problemfri i praktiken. T. ex. när man trycker på returspaken och får hela den ihoptrasslade skjutlinan insugen i rullen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nya rön inkomna: Jag fick nyss en bunt Napp & Nytt, den tidigaste från 1971. Bläddrade febrilt fram till flugrullarna. Hittade inte tillstymmelsen till automatrulle. Visserligen helt logiskt; varför skulle ABU ha Shakespeare-rullar i sin katalog? Men varifrån kommer min minnesbild?

 

F.ö. så auktualiserades ett annat mysterium: Delta-rullen lanseras med följande motiveringen:

 

"Den hårdaste påfrestningen i flugfisket drabbar linan som häftigt dras ut och samtidigt ligger an mot ett av dom fyra tvärstag, som i regel håller upp rullen. ABU's konstruktörer har löst det problemet på ett lika enkelt som genialt sätt. Med tre tvärstag, dessutom med större anläggningsyta."

 

Linan ligger väl bara an mot ett tvärstag (det nedre) när man drar ut den för att kasta? Och skulle det vara bättre att den dras mot en större anläggningsyta?

En klassisk "Vi-hittar på-ett-problem-som-inte-finns-och-påstår-oss-ha-löst-det".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...