Hoppa till innehåll

Två nya spön klara, och vintern har knappt börjat!


Christian

Recommended Posts

Orkar ni ett till? Fibatube från Hardy-fabriken i Alnwick. Glasfiber alltså. Ursprungligen 9', klass 7, men med Zpey-greppet är det nu ett switchspö på ca 10'6". Känns mjukt och fint. Havsöringsfiske i skånska åar?

:)

IMG_3257.jpg

IMG_3259.jpg

IMG_3260.jpg

vilken inspirationskälla!

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkligt fina spön Christian som alltid när du gör något. Rullen på första bilden är det den jag gjorde en ny rullfot till ? Passar hur som helst perfekt till spöt.

Det stämmer att du har gjort foten till den rullen. Jag har exakt den foten som referens till alla korkästen jag gör. Antar att den är gjord efter AFTMA-standard. Den känns grym. Passar extra fint eftersom den är i mässing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det någon praktisk mening med att lämna klingan synlig i änden av rullfästet, eller är det bara ren kosmetika?

(ser jävligt läckert ut)

Det är kanske lite samma sak som en bakboett av glas på ett armbandsur? Man ser vad som händer - kosmetika alltså. Eller vad säger spöbyggaren själv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att redovisa konstruktionen där man kan. Då känns det bra att låta klingan synas i änden. Vissa personer vill dock ha nåt som skyddar, så jag håller på att ta fram en plugg i gummi eller gummikork som man kan trycka dit. Det vore ju trist om man satte sig och fick en spricka i klingan, även om jag tror sannolikheten är liten.

Det är mycket på ett flugspö som bara är dekoration. Tänk efter. Lättringar, små flänsar, dekorlindningar.... Men så fort man gör en "dekoration" som avviker från traditionen så undrar folk. Jag gillar det.

Jag fick en kommentar av en spöbyggare i USA för några timmar sedan. Han sa att klingan fick möjlighet att "andas" tack vare hålet i änden, och det lilla glappet mellan rullfäste och handtag. Jag gillar det med.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick en kommentar av en spöbyggare i USA för några timmar sedan. Han sa att klingan fick möjlighet att "andas" tack vare hålet i änden, och det lilla glappet mellan rullfäste och handtag. Jag gillar det med.

Om det är så kan man diskutera.. :) men jag gillar lösningen! det spöt är ett spö som banne mig har allt!

Sällan jag sett ett spö som har sån "VILL HA!" faktor! :wub: :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att du har gjort foten till den rullen. Jag har exakt den foten som referens till alla korkästen jag gör. Antar att den är gjord efter AFTMA-standard. Den känns grym. Passar extra fint eftersom den är i mässing.

Den foten är gjord efter AFTMA standard. Synd att jag inte kan ta mig till Möller Bil men någon gång kanske du har vägarna förbi.

"gamle Ingenjören"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...