Jump to content

Varför finns det inte fler vita/ljusa spön?

DanneW

Recommended Posts

När vi hade stridsflygplanet 37 Viggen så fanns den i lite olika utformning, Jakt, Attack eller Spaning.

Jaktplanen t ex var ljust målade för att de skulle "försvinna" mot himlen och Spaningsplanen var ljusa på undersidan och camoflagemålade på ovansidan för att "försvinna" mot marken om de sågs uppifrån.

Numera ska 39 Gripen utföra alla dessa sysslor och då har de slutat måla dem med camoflagemönster.

Vad vill jag med denna anekdot? Jo...

De flesta flugspön som vi använder har en färg som går i natur-ton. Oliv, brun, mörkgrön osv. Oftast rätt mörk färgton.

Med ovanstående anekdot i minnet så låter det ju märkligt med tanke på att de flesta har spöt i luften vid fiske, och inte nere i vattnet.

Inte heller ser objektet för vårt utövande, dvs fisken, vårt spö från fågelperspektiv. Vilket i så fall hade försvarat färgvalet.

Om vi utgår ifrån att vi vill fiska med en "diskret" färg av samma anledning som varför vi smyger fram till vattnet, att vi inte ska synas, så känns färgvalen rätt märkliga.

Eller handlar det mer om att vi vill ha en färgkoordination på all vår utrustning och därmed väljer spön som matchar våra kläder? Omedvetet såklart.

Så länge vi utgår från fiskens perspektiv så borde vi väl vara mer intresserade av att hitta ljusgrå och vita klingor?

Är det någon annan som har funderat kring det här?

Kom gärna med argument i alla riktningar...

Jag som mest går på kusten stripppar ofta hem flugan med spötoppen under ytan så där känns ju inte ett vitt spö särskilt kamouflagemålat..... sen har jag inte sett särskilt många vita spön som är snygga, egentligen bara Christans semitranspanta med röda lindningar som är grymt snyggt!!

Och så är det väl så att det är skuggan och siluetten som kan skrämma fisken när spöt är i luften? Isf har nog färgen mindre betydelse.

Handlar säkerligen mycket tradition och gamla vanor. En del ängslighet finns nog med i bilden också. Alla karlakarlar som fiskar vill inte bli påkomna med vita spön. Tänk vad pinsamt, grabbarna kan ju retas.

Ah...Christian, du kan vara inne på något där. Oavsett vad det gäller så brukar kvinnors varianter vara vita, ljusa, rosa eller fulla av färg medan männens motsvarigheter är mörka och färglösa. Naturligtvis kan det vara så enkelt. Synd att det inte har något med fiske att göra bara...

Flyfly, att smälta in bland vad? Smälta in bland utrustningen, bland vegetationen eller bland fiskekompisarna?

Handlar säkerligen mycket tradition och gamla vanor. En del ängslighet finns nog med i bilden också. Alla karlakarlar som fiskar vill inte bli påkomna med vita spön. Tänk vad pinsamt, grabbarna kan ju retas.

Vem är det som känner sig pinsam om man retar någon för ett vitt spö och får till svar att det är mer anpassat för den typen av fiske man utövar, och att det mörkgrå spö man själv har egentligen är helt fel tänk vad gäller färgval. Då framstår man själv, med det mörka spöt, som den som kan minst om fisket. Det borde väl då vara mer pinsamt? =)

Ah...Christian, du kan vara inne på något där. Oavsett vad det gäller så brukar kvinnors varianter vara vita, ljusa, rosa eller fulla av färg medan männens motsvarigheter är mörka och färglösa. Naturligtvis kan det vara så enkelt. Synd att det inte har något med fiske att göra bara...

Flyfly, att smälta in bland vad? Smälta in bland utrustningen, bland vegetationen eller bland fiskekompisarna?

Naaa, jag menar nog i miljön runt omkring där jag fiskar.

Inom saltvattensfisket så använder man gärna skjortor som matchar solen, molnen eller kanske himlen. En del använder rosa, varför vet jag inte, men lite coolt kan det ju vara..

När jag fiskar örret i en fjällnära eller fjällmiljö så vill jag personligen inte ha ett spö som är knallgult, rosa, rött, spygrönt eller liknande. Jag vill smälta in med övrig utrustning och som sagt, miljön runt mig. Fiskar jag på kusten så är det samma tänk.

Karlakar eller inte. Man kan ju faktiskt tycka att t.ex röda spön är fula.. Jackan jag har på stan är inte heller röd eller knallgul.

Iofs så funderar jag på ett färgat glasspö, eller så tar jag mitt gamla, som är i en vacker mörk färg. :)

Som vanligt handlar det om smak och tycke. Tycker man att man är cool med ett rött spö, så tycker jag man ska använda det.

Fast att man ser ut som en idiot. :P

Naaa, jag menar nog i miljön runt omkring där jag fiskar.

Inom saltvattensfisket så använder man gärna skjortor som matchar solen, molnen eller kanske himlen. En del använder rosa, varför vet jag inte, men lite coolt kan det ju vara..

När jag fiskar örret i en fjällnära eller fjällmiljö så vill jag personligen inte ha ett spö som är knallgult, rosa, rött, spygrönt eller liknande. Jag vill smälta in med övrig utrustning och som sagt, miljön runt mig. Fiskar jag på kusten så är det samma tänk.

Karlakar eller inte. Man kan ju faktiskt tycka att t.ex röda spön är fula.. Jackan jag har på stan är inte heller röd eller knallgul.

Iofs så funderar jag på ett färgat glasspö, eller så tar jag mitt gamla, som är i en vacker mörk färg. :)

Som vanligt handlar det om smak och tycke. Tycker man att man är cool med ett rött spö, så tycker jag man ska använda det.

Fast att man ser ut som en idiot. :P

Men om du fick se en forskarrapport som visar att ett vitt spö syns minst från fiskens perspektiv, skulle du då kunna tänka dig att börja använda vita spön?

Jag vill inte blanda in vad som är manligt och inte manligt...utan vill ha mer fokus på vad som kan vara mest effektivt ur fiskesynpunkt.

Kanske är det ett vitt spö med ljusa/vita lindningar? Eller de två toppdelarna på ett fyrdelat i vitt och de två buttdelarna i mörkgrönt?

Jäklar vad sugen jag blev på en klinga med de två toppdelarna i vitt och de två buttdelarna i mörkgrönt...måste kolla om det går att beställa ett sånt...

Edited by DanneW

Men om du fick se en forskarrapport som visar att ett vitt spö syns minst från fiskens perspektiv, skulle du då kunna tänka dig att börja använda vita spön?

Jag vill inte blanda in vad som är manligt och inte manligt...utan vill ha mer fokus på vad som kan vara mest effektivt ur fiskesynpunkt.

Kanske är det ett vitt spö med ljusa/vita lindningar? Eller de två toppdelarna på ett fyrdelat i vitt och de två buttdelarna i mörkgrönt?

Wut?

Vadå, vem håller spöt mot himlen när man fiskar?

När man drillar är väl en sak, fast då har man ju redan fixat biffen så att säga.

Wut?

Vadå, vem håller spöt mot himlen när man fiskar?

När man drillar är väl en sak, fast då har man ju redan fixat biffen så att säga.

Ett mörkt spö ger en tydligare siluett och skugga än ett ljust, så i alla lägen där man kastar eller tar in lina så kommer det ljusa vara att föredra om man vill undvika att skrämma skygg fisk...åtminstone så länge man har spöt positionerat ovanför fisken.

Ett mörkt spö ger en tydligare siluett och skugga än ett ljust, så i alla lägen där man kastar eller tar in lina så kommer det ljusa vara att föredra om man vill undvika att skrämma skygg fisk...åtminstone så länge man har spöt positionerat ovanför fisken.

Du kanske har en forskarrapport att tillgå..? ;)

Nu är jag ingen expert men så länge spöt inte är genomskinligt måste väl skuggan bli exakt likadan eller?????

Eller menar du att ljusstrålarna rundar ett ljust spö annorlunda?

Jag tror tyvärr att Christian på en och en halv rad gav oss facit. Personligen tycker jag det vore roligt med mer färg, obeaktat eventuell effekt på fisken. Det är ju oerhört sällan att spöt är inom fiskens fönster så bedtydelsen av färgen torde inte vara så stor.

I annan tråd på forumet uppvisades ett CTS spö i Candy red. Det var oerhört kaxigt tyckte jag, just CTS har ju en omfattande pallett vågade färger att tillgå för den som vågar.

Jag hade gärna haft ett ljust spö.

Ljusgrönt kanske eller nån blå ton?

Känns som att det mest spelar roll vid smygfiske i nåt litet vatten,annars lär fisken inte se spöt om flugan presenteras 10 meter bort?

Har ett litet spö för just smygfiske och det är förvisso svart men det är matt så att det inte skall ge blänk.

Tillsammans med en ljus lina tänker jag att det smälter in mot himlen.

Övriga spön jag har är svart,olivgrönt och rostrött, blandat matt och blanka.

Geoffrey Bucknal gjorde helt avsiktligt en spöserie i glasfiber på 70-talet helt i matt ljusgrått för att han var övertygat om att det "skrämde" mindre :o

post-5526-0-92053600-1355258623_thumb.jp

Jag trodde inte riktigt på detta och den gråa tråd som följde med byggsattsen så det fick bli blå lindningar... :huh:

//age

Edited by age