Hoppa till innehåll

Nyårs Swap "Klassisk Våtfluga"


Niklas Dahlin

Recommended Posts

Slog lite i några böcker här.

"Denna serie har fiskats med avsevärd framgång sedan mitten av 1800-talet. Flugorna användes företrädesvis i skotska sjöar, och W.C Stewart har i sin bok "The Practical Angler" från 1857 spårat alla mönstren tillbaka till början av 1800-talet. Kroppsfärgerna är rött, grönt, gult, claret, silver och svart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skall vara kricka, men man väljer ofta någon av kroppsfjädrarna som har lite "blurrigare" teckning än de allra mest mörkt zebrarandiga. Kan vara där förväxlingen ligger. Flugan får med de fjädrarna ett lite ljusare uttryck. Den är för grilse/lax en bra solskensfluga, och ett bra "sök" mönster för vanlig öring.

Tillägg: I Storbrittanien är den ansedd som en av de vassaste havsöringsflugorna, men minns att den även var populär bland äldre norska h-ö fiskare. Det gänget körde förresten den mörkare vingvarianten. Gagg-gagg.... ^_^ .

M

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skall vara kricka, men man väljer ofta någon av kroppsfjädrarna som har lite "blurrigare" teckning än de allra mest mörkt zebrarandiga. Kan vara där förväxlingen ligger. Flugan får med de fjädrarna ett lite ljusare uttryck.

Det är garanterat där som förväxlingen ligger :)

Tack Per!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det ska vara fasan (höna) i vingen jag med.

Har läst att även morkulla används ibland (lite mer åt det chokladfärgade hållet och rätt spräckligt i grått och svart)

Kör du på fasan så tror jag att det blir mest korrekt om jag skall vara ärlig.

Redigerad med Zäta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att var någon "våtflugeexpert" tycker jag att du fått till det jäkligt bra på ditt första försök!

Kanske hade pillat ur en eller två strån ur vingen för att få den aningen mindre och byggt upp huvudet lite till innan jag fäste in vingen så att den inte pekar fullt så mycket uppåt om jag ska lämna någon konstruktiv feedback.

Annars tycker jag du lyckats grymt bra ut bindsynpunkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, rätt nöjd med. Är storlek 14 på kroken så tror hacklet gör sig bättre på en 12a hittar inga bra mindre fjädrar på min rapphöna...

Har 4 magpie silver med lila Hackel med kollapsas vinge från igår kväll men säg inte det till någon;)

Redigerad med Flugan85
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jisses här händer det grejer... Stefan för att vara ett första försök på vingar så är det riktigt bra i min mening, nu är ajg inte helt bevadnrar i detta ämne men rent proporptionsmässigt håller jag med Zäta lite, något för mycket kött i vingen, kanske något lång... Men i min flugbindarbok är det flugbindaren själv som avgör vad som är rätt eller fel.

Gällande höjden på vingen, tex så band Reuben Cross in sina våtflugevingar framåt över krokögat för att sedan resa den och med bindtråden tvinga den bakåt i en ganska brant vinkel. Han menade på att detta gav flugan bättre egenskaper då den kom under vattnet, vattentrycket skulle trycka ned vingen och ge den en mer förförisk gång i vattnet.. kanske var det bara ett säljknep? ett sätt att vara lite annorlunda?

Huckis, I Bergmans bok Trout finner du mängder med mönster och hur du som fiskare beter dig i olika disskusioner. Är inte helt säker men jag tror inte Bergman ligger bakom speciellt många mönster, möjligen mer att han gjort dem kända.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det ska vara fasan (höna) i vingen jag med.

Har läst att även morkulla används ibland (lite mer åt det chokladfärgade hållet och rätt spräckligt i grått och svart)

Kör du på fasan så tror jag att det blir mest korrekt om jag skall vara ärlig.

Det finns många olika March Brown i historieböckerna, en riktigt läcker variant hittar du i Edmonds & Lee´s Brook and river Trouting Deras använder fibrer från Rapphönans stjärt. Fasan höna är det väll annars om jag inte minns fel? Det finns en dikt om hur man binder en March Brown, vet att jag läst den i en artikel av Lars Åke Olsson "två flugor" hette artikeln (FIN, nr 3, 2006).

Denna swap har börjat grymt bra tycker jag..

Från ett kallt och vitt Uppsala

Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Illa att du nöp Alexandran, Niklas!! Det heter ju min kvinna....... :wub:

Skämt åsido, den har alltid varit en favorit hemma i älven, speciellt under den tid då elritsan leker. Även större öring brukar kunna spåra år då. Jag har en variant på streamerkrok med litet glest svart muddlerhuvud, som idag ofta ersätter originalet.

Kul detta!

M

Din variant av Alexandra låter riktigt spännande.. Den får du visa vid tillfälle... Flugan alltså :D

Redigerad med Niklas Dahlin
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja rapphöna stjärt? 3-5 strån är väl vanliga?fasanen blir väl lite för ljus om man tänker på stjärten.

Kul att jag är på rätt spår då. Blir några till under helgen menades jag väntar på krok så borde det bli bra flugor som lämnar städet till swapen:) blir en bra swap det här- ska bli kul att se va du ska göra med dom sista flugorna:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med hur vingen sitter placerad. Så var Klingbergs teorier att om man fiskar mycket strömmande så kan man ha vingen mer uppåt. Då vattnets kraft på vingen trycker ned den närmre kroppen. Vilkde då ev gör att en vinge som är mer precis ovanför krokryggen ev plattas till helt. Men är mer lämpad om man fiskar i sjöar. Då den mest påverkan på vingen kommer ifrån hemtagningen av flugan.

Men i dessa frågorr jag personligen lite för grön för att ha någon bestämd åsikt. Låter dock rätt logiskt. Men om det påverkar fisken vet jag ej.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med hur vingen sitter placerad. Så var Klingbergs teorier att om man fiskar mycket strömmande så kan man ha vingen mer uppåt. Då vattnets kraft på vingen trycker ned den närmre kroppen. Vilkde då ev gör att en vinge som är mer precis ovanför krokryggen ev plattas till helt. Men är mer lämpad om man fiskar i sjöar. Då den mest påverkan på vingen kommer ifrån hemtagningen av flugan.

Men i dessa frågorr jag personligen lite för grön för att ha någon bestämd åsikt. Låter dock rätt logiskt. Men om det påverkar fisken vet jag ej.....

Det är ju det som är problemet. Hur fisken reagerar och tänker vet vi ju så lite om ;)

Jag håller med Niklas i frågan, det är lite upp till var och en hur man tänker sig flugan.

Har för mig att jag läst någonstans att på andra sidan dammen skiljer sig vingarna åt jämfört med i England.

Engelsmännen och europeerna binder våtflugorna med vingarna i en något högre vinkel mot kroken än vad jänkarna gör.

Har till och med sett skillnader i hur vingarna omsluter flugan, eller rättare sagt inte gör det.

Tänk er att ni vänder vingarna åt "andra" hållet så spetsarna pekar utåt från flugan, detta för att skapa mer liv i vingen under hemtagning eller i strömmen.

Jag har funderat lite på det där och kanske beror det på vad man tänker sig att flugan ska imitera?

Ett fiskyngel kanske ska ha lite mer rörelse i flugan och en kläckande insekt kanske mer ska binda lite luft och ha en slimmare siluett?

Det här blir nog en riktigt rolig swap, skönt att man får lov att nörda ner sig totalt :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk er att ni vänder vingarna åt "andra" hållet så spetsarna pekar utåt från flugan, detta för att skapa mer liv i vingen under hemtagning eller i strömmen.

Många amerikanare binde sin våtflugevingar på detta sätt, tex Don Bastian och Mike Schmidt grymma gubbar båda två. Jag tycker detta sätt är logiskt, kanske en av varje för att täcka olika situationer?

Mvh

Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hunnit läsa andras inlägg så värst noga, men det där med vinglutning tror jag mest har att göra med om de avses fiskas med i stilla i rinande vatten. Men även på om de skall fiskas uppströms på trad. torrflugevis (vanligt i Storbritttanien). Helt kort: ju mer fridrift eller ju mer stilla vatten detso högre vingvinkel. I snabbt strömmande vatten och med nedströms/tvärs presentation är det bättre om vingen ligger lägre.

M

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MItt val var visst inte så enkelt som jag trodde. I Bergmans recept får man välja mellan Vinrött, rött eller svart hackel, Tinsel "optional", Tag red optional mm Kollar Engelska flugor, vissa kör med jungle cock (för havsöring tydligen) andra med cheeks av röd anka eller liknande.. Så många val..

Redigerad med Niklas Dahlin
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den klassiska våtflugan (till exempel March Brown med stjärt, en dubbad kropp, ett falskt hackel och en vinge av fjäder) tillkom under första hälften av 1800-talet(Wikipedia)

Tror min kvalar in iaf;)

Problemet är att hitta riktig fakta från vem skapade den osv. Men borde inte vara allt för svårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...