Jump to content

Recommended Posts

Posted

vad går gränsen vid klassisk våtfluga?

Det kan vi säga att var och en själv avgör. Jag kan tex tycka att en Amazon är en klassiker, men den är inte så gammal. Kolla upp "Peter Ross" eller "Wickhams Fancy" riktigt vackra flugor, vet inte så mycket om "Peter Ross" men "Wickhams Fancy" är en riktigt bra fiskefluga.

Hur går det för er där ute, jag blev så inspirerad så jag är faktiskt klar :D. Hyggligt nöjd faktiskt, när man gjort tio stycken börjar ma känna sig lite säkrare, tänkte gör an skön tavla nu av en faktiskt.

God kväll "Brothers of the dark art"

alexandra_web_zps528e746e.jpg

Posted

Det kan vi säga att var och en själv avgör. Jag kan tex tycka att en Amazon är en klassiker, men den är inte så gammal. Kolla upp "Peter Ross" eller "Wickhams Fancy" riktigt vackra flugor, vet inte så mycket om "Peter Ross" men "Wickhams Fancy" är en riktigt bra fiskefluga.

Hur går det för er där ute, jag blev så inspirerad så jag är faktiskt klar :D. Hyggligt nöjd faktiskt, när man gjort tio stycken börjar ma känna sig lite säkrare, tänkte gör an skön tavla nu av en faktiskt.

jag är imponerad. Fin fluga

Skickat från luren

Posted

Måste instämma med föregående tavla! Otroligt fin fluga. speciellt imponerad över hur jämt som ribben är pålagd! :blush:

Nu inser jag vilken klass som man måste försöka få upp flugorna till. Oj oj kommer bli ett gäng innan man är nöjd alltså :blink:

Men utmaningar är ju mest sporrande ^_^

Posted

Helt utsökt fluga Niklas!

Peter Ross har såvitt jag förstått rötter ur Teal & Silver serien. Mer än så vet jag faktiskt inte om denna flugan.

Den är trevlig att binda dock och jag tycker den ser giftig ut, trots detta har den inte suttit på tafsen mer än en handfull gånger.

Det finns ju allt för mycket sköna mönster att välja bland :)

Posted

Nu ligger ribban HÖGT !

Tänk på oss andra ...... och jag som knappt ser städet klart på en halvmeter !

Går väl åt ett femtital flugor för att välja ut de bästa !

Posted

Efter lite fundering skulle jag nog ändra mönster.

Hares Ear är rätt lik March Brown.

Wickhams Fancy är både vacker och fiskbar, så det får bli en sådan.

Tack för fingervisningen Niklas ^_^

Posted
Efter lite fundering skulle jag nog ändra mönster.

Hares Ear är rätt lik March Brown.

Wickhams Fancy är både vacker och fiskbar, så det får bli en sådan.

Tack för fingervisningen Niklas ^_^

Det ordnar vi broder..

Posted
 Nu ligger ribban HÖGT !

Tänk på oss andra ...... och jag som knappt ser städet klart på en halvmeter !

Går väl åt ett femtital flugor för att välja ut de bästa !

Jag har gjort exakt 10 stycken :D

Posted

Hmm satt lite igår och rotade runt bland bindbeskrivningar och fick upp följande fråga. :wacko:

Är det mest klassiskt att binda connemara black utan en (gul/röd) tag eller med?

Spontant skulle jag säga utan, men funderar på att göra en i silke i guld? :blush:

Vad säger folket med kunskap? -_-

Posted (edited)

Ett bra referensverk för våtflugor är John Veniard "A guide to Fly Dressing" En fet bibel som "gällde" på 60/70 talet när jag började knyta flugor. Borde gå att köpa billigt via antikvariat.

Det räcker att läsa Lidman eller Nisse Färnström så förstår ni som är yngre hur osentimentalt vi äldre ser på våtflugor. Det var helt enkelt de som gällde, förutom någon handfull torrflugor. Hemma i älven fiskar jag fortfarande mycket vått som alternativ till torrfluga. Fisket med sjunkande nymf är helt enkelt för tråkigt. Nedströms våtflugefiske påminner mycket om laxfiske, och har samma spänning med explosiva hugg - ibland på oväntade ställen. Förstår man hur öring narras till napp genom att kunna presentera en våtfluga i rätt fart och vinkel mot fisken har man också förstått kärnan i laxfiske.

Här kommer en lista över några av de flugor jag fortfarande fiskar eh hel del med (bara öring då vi inte har harr uppe i Åreälven):

Alexandra 8-12

Butcher (både vanlig och "bloody" varianten) 10-14

March Brown Silver 10-16

Heckam&Peckham 12-16

Silver Doctor 8-10

Professor 12-16

Jungle Cock (både med svart och silverkropp) 10-14

M

Edited by Marlodge
Posted
Hmm satt lite igår och rotade runt bland bindbeskrivningar och fick upp följande fråga. :wacko:

Är det mest klassiskt att binda connemara black utan en (gul/röd) tag eller med?

Spontant skulle jag säga utan, men funderar på att göra en i silke i guld? :blush:

Vad säger folket med kunskap? -_-

Jag vill minnas att Klingberg hade en artikel i FIN med Thomas J Henna flugor, denna var då en av de han visade. Jag fastnade hårt för de fina flugorna. Jag har för mig att det var guldtinsel i butten? Denna fråga måste vi gräva djupare i.. Återkommer..

Posted

Alla verkar upptagna med Julen och nya Swappar.. Inte mycket aktivitet här :P..

Kanske läge att tala om vad jag ska göra med de överblivna flugera... nja förresten, jag väntar lite till..

Posted

Jag har börjat leka lite, har inhandlat en hel del olika tealfjädrar fast än så länge är jag inte riktigt nöjd med något av materialet.

För att få vingen lagomt taperad och framförallt JÄMN ( ja svordomarna har haglat över bindstädet de senaste dagarna ) behövs det en fjäder som är relativt stor, utan brutna toppar och som är mörk i färgen med jämn vattring.

Ur de tre förpackningar jag fått tag på kan jag säga att hitintills har jag hittat 4 (!) sådana fjädrar..

Däremot har jag fått en hel del mallard, gräsand och till och med lite sönderfärgad diamantfasan i påsen på köpet :lol:

Har även letat efter vettig krok men tycker nästan att flugan kommer mest till sin rätt på en vanlig Kamazan B175 så det blir till att binda på den.

Har ni andra något annat förslag, kroken är lite "skev" framme precis innan ögat vilket kan störa intrycket lite ibland.

Posted

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Zäta" data-cid="1622805" data-time="1356078897"><p>

Jag har börjat leka lite, har inhandlat en hel del olika tealfjädrar fast än så länge är jag inte riktigt nöjd med något av materialet.<br />

För att få vingen lagomt taperad och framförallt JÄMN ( ja svordomarna har haglat över bindstädet de senaste dagarna ) behövs det en fjäder som är relativt stor, utan brutna toppar och som är mörk i färgen med jämn vattring.<br />

Ur de tre förpackningar jag fått tag på kan jag säga att hitintills har jag hittat 4 (!) sådana fjädrar..<br />

Däremot har jag fått en hel del mallard, gräsand och till och med lite sönderfärgad diamantfasan i påsen på köpet :lol:<br />

<br />

Har även letat efter vettig krok men tycker nästan att flugan kommer mest till sin rätt på en vanlig Kamazan B175 så det blir till att binda på den.<br />

Har ni andra något annat förslag, kroken är lite "skev" framme precis innan ögat vilket kan störa intrycket lite ibland.</p></blockquote>

Jag hade mailat tex ingetflyt- flyhookfiller och berättat ditt problem och kollat om han kan hjälpa dig! Har beställt speciella delar/fjädrar av han innan.. Annars tex coolahill och kollat vad han tar för ett helt skinn? (Brukar vars rätt bra priser, kanske närmar sig dina 4 dåliga påsar)

Posted

Äntligen fått material ifrån cookhills så igår var det julafton på redigt!!!!

Dock så väntas det fortfarande på lite extra pryttlar ifrån mistpool och det största problemet av allt:

Tid att binda!!!! -,-'

Men tror att jag kommer binda conemara black med gultag då det blir enligt mig en extra läcker fluga då det plockar fram guldfasan stjärten mer.

Klingberg binder den med det, då han lärde mig den  :blush:

Tänkte se om man kan få lite tid ikväll och en wisky ihop med lite grottande i historik över våtflugor.

Ahhhhh julledigheten kan inte komma snart nog!!!  :angry:  

Posted

Låg ett gäng otroligt fina krokar i brevlådan idag efter jobbet - tackar Niklas!

Nu blir det en lång väntan över julhelgen på mitt sista paket med guldfasanen sedan blir det bindning för fulla muggar!!!! ;)

Posted (edited)
Jag ha alltid haft så mycket ångest inför en svamp, just nu är arbetsgången, bibdstäd -> soptunna ... Men lärorikt!
jo, när man röker svamp blir det lite ostadigt

Ursäkta trådkapningen men jag kunde inte hålla mig

Skickat från luren

Edited by 5meterskastaren
Posted
Jag ha alltid haft så mycket ångest inför en svamp, just nu är arbetsgången, bibdstäd -> soptunna ... Men lärorikt!

Hade själv svamp en gång i min ungdom, det var jobbigt , kliade som faan... :D

Vad kallas det.. Straffspark ^_^

Posted

Du ska givetvis inte ha ångest, men den lilla extra pressen kommer göra att du lär dig extra mycket och med all säkerhet lyfter du dig ett snäpp för varje Swap du är med på.

Posted
Låg ett gäng otroligt fina krokar i brevlådan idag efter jobbet - tackar Niklas!

Nu blir det en lång väntan över julhelgen på mitt sista paket med guldfasanen sedan blir det bindning för fulla muggar!!!! ;)

Visst är dom snygga.. tror de är från tidigt 60 tal, Partridge om jag inte minns fel.

Posted
Hade själv svamp en gång i min ungdom, det var jobbigt , kliade som faan... :D

Vad kallas det.. Straffspark ^_^

Själv har jag ingen som helt ångest inför svamp. Jag bara hackar den i bitar och slänger ner den i en schysst sås eller stuvning. :)

Posted

Då är det värre med snuva i trumpeten...

ehem... för att inte riskera att tråden flyttas till planket så just nu verkar mitt teal problem vara löst.

Fick tag på fina fjädrar från veniard så nu skall det nog lösa sig.

Hoppas på en lugn jul och mycket tid vid bindstädet i år, står faktiskt högst upp på önskelistan.

En riktigt god jul till er alla!