Jump to content

Recommended Posts

Posted

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Niklas Dahlin" data-cid="1623227" data-time="1356164794"><p>

Hade själv svamp en gång i min ungdom, det var jobbigt , kliade som faan... :D<br />

<br />

Vad kallas det.. Straffspark ^_^</p></blockquote>

Snarare pungspark... ;)

Posted

Ingen tid till bindning i jul tyvärr men på´t igen nu under mellandagarna.

Blir det inget fiske idag lämnar nog de sista bindstädet ikväll.

Hoppas det går framåt för er andra med :)

Posted

God fortsättning på er.. Nu hemma igen efter ett par dagars julfirande i Rättvik. Har underhållit mig med Våtflugor som Parmachene Belle, Kingfisher samt Osckar Fick´s Hedeflugor. Samtliga ska bli monteringar i ramar, kul med en hobby i hobbyn  :D

Hur går det för er kamrater?

Min adress för er som börjar bli klara:

Niklas Dahlin

Jan Eriks Tvärväg 6

74330 Storvreta

Mvh

Niklas

Posted

Efter mycket vemod bestämmer jag mig för en: Coachman.

Skulle igentligen bundit Mallard & Claret men jag hittar inte vingmaterialet i någon butik.. :(

Posted

Skulle behöva lite tips får inte nötskrikan att komma bra.

Ska man linda in den som ett hackel och trimm av ovansidan. Knyta in en "tuss" undertill enbart eller hur får man till den bra ? :/

Posted
Skulle behöva lite tips får inte nötskrikan att komma bra.

Ska man linda in den som ett hackel och trimm av ovansidan. Knyta in en "tuss" undertill enbart eller hur får man till den bra ? :/

Alice Conba en gudabenådad flugbinderska från Irland, hade nöjet att få sitta bredvid henne på British Flyfair, en störtskön lite gumma som bundit flugor sedan 14 årsåldern.. hon binder in nötskrikan som ett "Throathackel", ett antal fibrer undertill.. se här ..

Posted

Gott Nytt på er kamrater..

Gjorde innan Jul några lådramar med en fin bild tagen av Jimie Elofsson och en Parmachenene Belle. Tog idag ett kort på den åt en som var nyfiken på hur den såg ut. Visar den här för att visa er vad mer ni kan göra med era fina våtflugor. Passar perfekt i den flugfiskeintresserades hem?

007_zps38ed4fb1.jpg

Jo den ser lite bättre ut i verkligheten..

Ha det gött..

Mvh

Niklas

Posted

Här kommer en bild på hur arbetet fortgår.

Detaljerna syns lite dåligt på grund av mobilkameran så de kan vi ju låta vara därhän.

Söker lite feedback på proportionerna och de ser man ju bra.

Kör ett "throathackel" då jag tycker detta blir vackrast i inbindningnen (huvudet får en rät, obruten linje i bakkant) 

Kanske en lite köttigare vinge och aningens kortare hackel?

Vet inte om hacklet skall vara glesare?

Vad tror/tycker ni killar?

post-12173-0-44716100-1357113600_thumb.j

Posted
Kanske en lite köttigare vinge och aningens kortare hackel?

Vet inte om hacklet skall vara glesare?

Vad tror/tycker ni killar?

Titta där.. Jag skulle valt en något kortare vinge samt lite mer "kött" i den. Vidare skulle jag minskat hacklet, övrigt Riktigt snyggt vill jag påstå.

Posted

Tack för feedbacken Niklas!

Vingen får bli "köttigare" helt klart.

När du säger minska hacklet, tänker du längd eller tätheten?

Kan vara så att det blir en bättre "balans" i flugan om vngen blir mer framträdande?

Posted

Jag håller nog med Niklas, även om det kanske inte finns något rätt eller fel. Men proportionerna till krokens längd är kanske något man ska tänka på. Vill man ha en långsmal fluga eller gillar den stilen så kanske man ska välja en lite längre krok. Jag vet att Poul Jorgensen gjorde så. Sedan ser man andra stilar med kort krok och flugor som nästan blir som en trekant riktigt snyggt det också men kanske inte så balanserat i vattnet. 

Posted

Det enda måttet jag lyckats hitta och som anges i originalet är att stjärten skall vara en kroklängd.

Det har jag tagit fasta på.

Sen vet jag inte var jag plockat upp att vingen skall vara lika lång som stjärten, kanske har det med balansen i vattnet att göra?

Nåväl jag ska testa lite andra proportioner ikväll och se vilket resultatet blir.

Tack för feedbacken Bolander!

Posted
Tack för feedbacken Niklas!

Vingen får bli "köttigare" helt klart.

När du säger minska hacklet, tänker du längd eller tätheten?

Kan vara så att det blir en bättre "balans" i flugan om vngen blir mer framträdande?

Ursäkta min otydliga feedback.. Jag menar givetvis mängden hackel, längden tycker jag är "Spot on". I min världr räcker det inte med en mer framträdande vinge, menar inte att jag har rätt eller fel..

Posted (edited)
Alice Conba en gudabenådad flugbinderska från Irland, hade nöjet att få sitta bredvid henne på British Flyfair, en störtskön lite gumma som bundit flugor sedan 14 årsåldern.. hon binder in nötskrikan som ett "Throathackel", ett antal fibrer undertill.. se här ..

Måste bara påpeka din utomordentliga inställning med ett svar på flugswapen 5 över midnatt!  :D

Tackar för tipset ska försöka få till det bättre. Skam den som ger sig.  :angry: 

Lite till träning nu efter jobbet resulterade i denna. Börjar ju arta sig kropps mässigt men tycker inte jag får till vingen eller hacklet. 

Connemara Black

Svårt att få nog med nötskrika samt att verkligen få vingen ovan att lägga sig ned lite snyggt.  :(

Eller ja allt är nog svårt men verkligen utmanande och lärorikt.  :lol:

Edited by Lehner
Posted
Måste bara påpeka din utomordentliga inställning med ett svar på flugswapen 5 över midnatt!  :D

Tackar för tipset ska försöka få till det bättre. Skam den som ger sig.  :angry: 

Lite till träning nu efter jobbet resulterade i denna. Börjar ju arta sig kropps mässigt men tycker inte jag får till vingen eller hacklet. 

Svårt att få nog med nötskrika samt att verkligen få vingen ovan att lägga sig ned lite snyggt.  :(

Eller ja allt är nog svårt men verkligen utmanande och lärorikt.  :lol:

Tycker hacklet ser ok ut, hur binder du in det? Vad tror du om att binda in det med fibrrrna framåt och sedan tvinga dem bakåt med hjälp av bindtråden? Sen tror jag du skulle försöka få till huvudet, det känns lite långt. Vinge med detta material är lite speciellt, rullar du vingen eller tar du två sektioner?

Posted

Försöker binda in nötskrikan i en liten bunt nedanför, med en låsögla eller vad man ska kalla det. Men kanske ska testa att binda det framåt som du säger.

Vingen rullar jag och fäster in. Men den stod så mycket upp vid enbart infästningen så fick tvinga ned en genom att binda huvudet långt bakåt. :/ känns lixom som att när man fäster in vingen så tvingar man den att resa sig upp. Tänk typ V i profil innan man trimmar ned det i framkant.

Tack för tipsen så långt! ;)

Posted

Ett bra tips för att styra vingens höjd är att tänka på hur mycket huvudet "sluttar" innan man binder in vingen på den ytan.

Lite klurigt att förklara i text men skall göra ett försök.

Efterstäva att hålla huvudet jämntjock hela vägen fram till öglan, även efter att du bundit in hacklet men innan du fäster vingen så lägger du två tre varv på höjden längst bak på "huvudet"

vaxar tråden lätt, binder in vingen med ett par bindtrådsvarv och sedan bygger du upp huvudet framåfrån och bakåt/uppåt.

Det är lite som att bindtåden blir som en "trappa" om man försöker binda in vingen när det är stor skillnad i höjd/tjocklek på fram och bakkant av huvudet för tidigt i bindandet blir det omöjligt att få vingen i den höjden man vill ha den.

• Like 1
Posted
Ett bra tips för att styra vingens höjd är att tänka på hur mycket huvudet "sluttar" innan man binder in vingen på den ytan.

Lite klurigt att förklara i text men skall göra ett försök.

Efterstäva att hålla huvudet jämntjock hela vägen fram till öglan, även efter att du bundit in hacklet men innan du fäster vingen så lägger du två tre varv på höjden längst bak på "huvudet"

vaxar tråden lätt, binder in vingen med ett par bindtrådsvarv och sedan bygger du upp huvudet framåfrån och bakåt/uppåt.

Det är lite som att bindtåden blir som en "trappa" om man försöker binda in vingen när det är stor skillnad i höjd/tjocklek på fram och bakkant av huvudet för tidigt i bindandet blir det omöjligt att få vingen i den höjden man vill ha den.

:wub: