Hoppa till innehåll

Vilken laxkrok krokar bäst?


Sunray

Recommended Posts

Har just roat mig med att ( igen ) läsa igenom Anthony Crossleys gamla klassiker "The floating line for Salmon and Seatrout" och där vänds ju, bland mycket annat, teorier ut och in om vilken typ av laxkrok som krokar bäst - enkel eller dubbel, storlekar och kroktyper.

Riktigt kul att läsa om hur man resonerade för 70-80 år sen! Intressant också att se hur dessa gamla legenders krokningsprocent låg på ungefär samma som jag själv och mina kamrater upplever idag - att man tappar eller misslyckas med krokningen av ca 30-40 % av de laxar som man har kontakt med. ( och då menar jag allt från en knappt märkbar "dragning" till de man tappar under fighten ).

Själv har jag alltid haft bäst krokningsprocent med en gammal hederlig Partridge lowwater dubbel 6:a, allra sämst utan konkurrens har varit Frödins "Salar"-krokar, både tub- och dubbelvarianten. ( men enkelkroken är riktigt OK ).

Vilka är era erfarenheter? Vilka är era "bästa" och "sämsta" krokar?

Motivera gärna!

/ PJ

post-2477-0-03282100-1355690836_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till tubflugor owner storlek 8 och 10 tappar inte en fisk på dessa krokar. Owner storlek 12 är helt kass har efter många tappade fiskar slutat fiska med den storleken. som enkelkrok tycker jag mustad signatur håller fisken bra. Dubbel partdridg wilkinsson har jag bra fina minnen med. Har som sanray mycket dåliga erfarenheter med Salarkrok,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns en lång tråd i ämnet här någonstans?

Hur som, fiskar nästan uteslutande med sawada trekrok, ST3 #4 till det intressanta fisket och sedan ST4 i mindre storlekar. Owner har jag gett många chanser och enbart blivit besviken av, fiskade bara med salarkroken i början innan de fixat till härdningen och vet inte hur dagens krok är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns en lång tråd i ämnet här någonstans?

Hur som, fiskar nästan uteslutande med sawada trekrok, ST3 #4 till det intressanta fisket och sedan ST4 i mindre storlekar. Owner har jag gett många chanser och enbart blivit besviken av, fiskade bara med salarkroken i början innan de fixat till härdningen och vet inte hur dagens krok är.

Aha, lång tråd sen tidigare? Tyckte jag sökte men hittade inget...

Gärna en link om nån annan vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte en så stor erfarenhet som många andra men några säsonger har jag i ryggen. I början fiskade jag mest med Kamazan B990 men fick aldrig nåt flyt med den modellen. Sedan 2011 har jag mest fiskar med Ken Sawada ST1. Kroken är väldigt tunn, lätt med utmärkt skärpa och fina hullingar. Jag upplever att den penetrerar väldigt lätt i käften och att den är lite flexibel/mjuk. Detta är också nackdelen, då jag är tveksam till hur väl kroken klarar en riktigt tuff fight. Jag är ändå nöjd med kroken och har lyckats att få upp det mesta som krokat på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte mycket som slår en kamasan trippelsexa! Det måste vara den ultimata tubkroken, sätter man sig i en stock och rätar en krok så tar man peangen och böjer tillbaks den. Blir den slö så tar man brynet och skärper den.

En ask brukar räcka några säsonger...

Annars tycker jag nog att stora enkelkrokar håller fisken jävligt bra, men det kan mycket väl bero på att de gånger man fiskar med stora krokar så är det tidigt eller sent på säsongen då fisken inte tvekar, utan tar rejält - vilket förstås leder till bättre krokningar.

Till de riktigt små krokarna tycker jag att tripplar är suveräna, men det är inget man ska fiska med när man funderar på att återutsätta, för de brukar skära in djupt och man behöver ofta kniven för att skära bort dem ur truten på fisken...

Sämst är dubbelkrokar (utom tub-dubbelkrokar, de kan vara bra). Jävla dret.

Redigerad med Henka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört med GL's trekrok (sawada) och är riktigt nöjd. Enda nackdelen är just att de sitter som berget i käften och det är inte optimalt när man vill sätta fisken åter.

Provade Owner under förra året och delar av detta och har inget ont att säga om dem. Ännu! Vet att många klagar på att de skär för lätt och har då en tendens att lossna under fighten men inget jag upplevt som tur är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För tuber: vanliga kamasan tubkrok hänger med bra än för mig. Har provat runt några varv men hamnar alltid tillbaka på ruta 1. Trixet är att med tången försiktigt knäcka ut skänklarna så spetsarna petar aningen utåt. Nämnas skall att jag alltid svarar aktivt på hugg - och upptäcker dem tidigt då jag alltid tar hem lina under utfiskningen. För mer passiva krokningsmetoder kan annan krok vara bättre.

För krokflugor har jag klockarkärlek till Looparnas Blacknickel dubblar. En ganska kompakt krok som sitter riktigt bra.

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar numera mest efter tidlig lax på stora tuber så det bliver inte ofta jag fiskar med krokflugor, men det händer på sommarfiske.  Tidligare var mitt fiske mer fokuserat på sommar / höstlax (annan elv) och använde då mkt sellan tuber.

 

Från den tiden jag fiskade mkt med dubbelkrok (krokfluga) tyckte jag Partridge P (heavy) var suverent bäst.  En kort robust tung krok, ger sig aldrig, mkt skarp, små mothakare, enkel att skärpa. (mkt lik Loop double, men up eye)

 

Treble krokar til små flugor av typ Ally’s Shrimp,  Partridge X2 up eye stl #8-12. Hårda, skarpa, out point.

 

Tubkrokar stl #6 tycker jag om Guideline / Sawada ST4 , Owner, Kamasan, Salar.  Samt Loop double. (här funkar vel det mesta)

 

Tubkrok i stl #8 är en annan sak, här tycker jag om Guideline / Sawada ST4, Kamasan. Samt Loop double.

 

Tubkrok stl #10 och ner Partridge X3. Hårda krokar, out point, ger sig aldrig, enkel att skärpa.

 

Av tubkrokar tycker jag enbart Partridge och Kamasan går att skärpa.

 

Enkelkrok används mkt sällan, här bliver det enbart nogra velbekanta gamla Mustad järn.

 

För 2013 skal jag prova med Mustad TT88S trebl tub krok, nogon som har användt denna?

Redigerad med Norrbaggen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har dålig krokningsprocent på Loop double och owner's tubkrok, men vi snackar inte vetenskapligt test här.

Gl's 3-krok i strong har jag bäst krokningsprocent på så den känns ju rätt. Att Kamasan rätar så lätt är ju bra vid bottenkontakt och benrassel på lite bättre fisk, använder dem lika sällan som jag fiskar synketøj.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kamasan #4 är bra :P  Väger dock på tok för mycket.

 

För oss som gillar storkrok säger jag bara Sawada ST3 i storlek 4. Det är det absolut perfekta "ankaret". Bra mycket lättare och mindre än ST4an, ungefär samma storlek som ST4 #5, men rätas aldrig och har en i mitt tycke perfekt formad spets som går att bryna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har länge använt owner men förra säsongen halkade jag till och gick över på sawadas krokar.

Jag gillar båda och har aldrig haft problem med owner, även sawadan funkade fint och jag ligger på 80% landade av de som krokats. När det gäller missade hugg så verkar de flesta krokar funka lika bra/dåligt.

 

En sak värt att nämna är att sawadan ofta har varit helt demolerad efter fighten, fast jag har inte tappat någon fisk för att kroken har gett sig.

Kan vara värt att nämna att jag använder sawadas ST4 storlek 5 som ska vara extra stark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt så har de varit ovanligt demolerade vid landning. Själva krokarna är inte uträtade eller så utan snarare tillplattade på så vis att två utav krokböjarna ligger tillplattade mot varandra och på andra sidan har du en ensam böj, kortfattat kan man säga att kroken ser ut som ett gammaldags ankare efter fighten.

 

Men jag gillar verkligen storleken på 5:orna för junifisket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kamasan #4 är bra :P  Väger dock på tok för mycket.

 

För oss som gillar storkrok säger jag bara Sawada ST3 i storlek 4. Det är det absolut perfekta "ankaret". Bra mycket lättare och mindre än ST4an, ungefär samma storlek som ST4 #5, men rätas aldrig och har en i mitt tycke perfekt formad spets som går att bryna. 

 

#4 använder jag normalt inte, på tok för stor.  ST3 krokarna är ju mindre enn ST4, så den bliver kanskje mera som en "normal" 6:a? - skal prova dessa.

Mkt olika typer tubkrok ser man vid elven, nogra använder stora bruna trekrokar sådana som används til stora skjedrag.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

St3 storlek fyra är ungefär samma storlek som st4 storlek 5, bara mycket starkare. Har sett ett antal rätade 6or på näbbkrokade fiskar.

Sedan ska väll sägas att mitt tafs/krokval är helt fokuserat på "den" stora fisken som någongång kommer kliva på... Vill inte stå där med livets fisk i andra änden och oroa mig för att räta kroken om den inte sitter helt perfekt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...