Jump to content
Sign in to follow this  
Sunray

Vilken laxkrok krokar bäst?

Recommended Posts

Jag vet inte, det kan mycket väl vara att jag med trippel får hålla i en del fisk en stund som bara blir ett missat hugg på enkelkrok..

Men när jag ska kroka av en lax sitter enkelkroken oftare bättre ,i mungipan och eller rakt genom käken, trekrokarna brukar sitta lite mer överalt i käften för mig, utom dom små trekrokarna som brukar borra ner sig ordentligt i mungipan nånstans.

Jag kör alltid slinga och inget mothugg...

Edited by Nordström

Fiskar mycket med dubbelkrokflugor i storlek 8, Partridge av någon sort vid enhandsfisket efter lax som är det jag mest sysslar med. Tappar nog sällan så lite lax som jag gör på dom flugorna!

Till tuberna blir det mest Sawada ST4 eller Guideline x-strong i storlek 6-10, sommarens statistik på på 5 dagar i Norge var 3 fasta fiskar, och 2 på land, helt ok med 2 av 3 ändå, speciellt som det var en 3-kilos som släppte, och dom större som satt kvar.. :)

Men 3 laxar är inget att bygga statistik på så sista dagen gjorde jag ett självexperiment på en Sawada 6:a och jag lovar, dom krokar BRA!!!! :P

post-350-0-23625400-1356207840_thumb.jpg

Edited by Matte

Fiskar mycket med dubbelkrokflugor i storlek 8, Partridge av någon sort vid enhandsfisket efter lax som är det jag mest sysslar med. Tappar nog sällan så lite lax som jag gör på dom flugorna!

Till tuberna blir det mest Sawada ST4 eller Guideline x-strong i storlek 6-10, sommarens statistik på på 5 dagar i Norge var 3 fasta fiskar, och 2 på land, helt ok med 2 av 3 ändå, speciellt som det var en 3-kilos som släppte, och dom större som satt kvar.. :)

Men 3 laxar är inget att bygga statistik på så sista dagen gjorde jag ett självexperiment på en Sawada 6:a och jag lovar, dom krokar BRA!!!! :P

Att trekrokarna vandrar i käften visste jag, men uppåt pannan ? :)

Fick faktiskt en owner i skallen jag med, mitt uppe på skallen genom mössan!

Något problematiskt att få av sig mössan själv(fick klippa bort mössan), och sen trycka igenom hullungen mm mm..

Edited by Nordström

Hur är era erfarenheter av sawada sd1 double low water. Känns mer stabil än vissa "heavy wire" krokar iaf. Kom över till ett bra pris så det e därflr jag e nyfiken på andras erfarenheter.

Mvh

Bump. Har det hänt speciellt sen det skrevs senast i denna tråd ? Är på jakt efter lämplig krok till tuber och har kollat på Ken Sawada ST3 eller ST4 för det ändamålet. Även på jakt efter dubbelkrok då Salar (som alla älskar [emoji1] ) som jag bundit på tidigare utgått.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Tror dom snea krokar bäst!...får absolut inte vara raka. :)

Bump. Har det hänt speciellt sen det skrevs senast i denna tråd ? Är på jakt efter lämplig krok till tuber och har kollat på Ken Sawada ST3 eller ST4 för det ändamålet. Även på jakt efter dubbelkrok då Salar (som alla älskar [emoji1] ) som jag bundit på tidigare utgått.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Ända dubbelkrokarna jag gillar att binda/fiska på är loop black nickle, patridge patriot och mustads bronserade med nedåtöga.

Sawada och tmc gör också bra dubbelkrok till att binda på.

Testade att köpa en ask scierra dubbel tubkrok stl 4,förra säsongen. Måste säga jag blev jäkligt positivt överaskad. Tog flera laxar på kroken och 3-4st i rad på samma krok och 2st av dom var 10+are. Aldrig varit med om att en krok hållit så bra. Beställt 3 askar till blir intressant å se om dom också håller samma kvalla. Scierra brukar ju inte andas kvalite...

• Like 1

Testade att köpa en ask scierra dubbel tubkrok stl 4,förra säsongen. Måste säga jag blev jäkligt positivt överaskad. Tog flera laxar på kroken och 3-4st i rad på samma krok och 2st av dom var 10+are. Aldrig varit med om att en krok hållit så bra. Beställt 3 askar till blir intressant å se om dom också håller samma kvalla. Scierra brukar ju inte andas kvalite...

Var köper du dom, och vad ligger priset på?

Någon som har tips på bra trekrok till tub i guldfärg.

Skulle vara trevligt med lite guldkant i tillvaron.

Tips mottages varmt.

Med vänlig hälsning, R

• Like 1

Kört jävligt mycket dubbel, sawadas är överlägset bäst i mina ögon. En fyra håller nog i dom flesta märkena men har tagit 12-13 kilosar på stl 10 stenhårt utan att ens synas på kroken.