Jump to content

Idag skrev jag till norsk fiskeindustris reklambyrå i Stockholm

Recommended Posts

Hej!

Här kan man läsa att Nicolas Hasselström tycker det ska bli roligt att jobba med norsk fiskeindustri.

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2012/12/17/lowe-brindfors-ska-salja-norsk-fisk-i-sverige/

Själv blir jag väldigt ledsen. Eftersom odlad lax är Norges andra/tredje största exportvara bör rimligvis

majoriteten av de produkter ni kommer att marknadsföra vara just odlad lax.

Alltså kommer ni förmodligen att ägna er åt greenwashing i högsta grad.

Är ni medvetna om:

1) För att odla lax krävs enorma mängder foderfisk som bearbetas till fiskolja och fiskmjöl.

Samtidigt visar rapporter från bland annat FN att en lång rad arter som används i produktionen

av fiskfoder redan är överexploaterade. Se naturskyddsföreningens film:

http://www.naturligtsnygg.se/?p=23603

2) I bland annat Chile har trålandet efter foderfiske och miljöförstöringen från laxodlingarna slagit ut

det lokala fisket med ökad fattigdom som följd, och systematiskt kränkt ursprungsfolkens rätt till sina territorier.

3) I en ny FN-rapport talar man om en ökad konflikt då ”det finns de som anser att fisken borde mätta världens fattiga istället för den odlade och exporterade laxen”. Men om detta berättar inte den norska laxindustrins PR- och lobbyorgan Eksportutvalget For Fisk, som årligen spenderar miljoner på att tvätta den norska laxindustrins image och påverka politiska beslut i för dem önskvärd riktning.

4) Att laxodling även betyder att spridandet av dess parasiter slår ut vild lax och havsöring?

Den vilda laxen och havsöringen har minskat med 60% sedan man började odla norsk lax.

5) Hur ska Europas (världens mest utfiskade hav) kunna återhämta sig om det inte finns

småfisk som mat till stor vild fisk längre? Småfisken blir ju mat till laxodlingarna.

Källor:

http://rattentillhavet.wordpress.com/fiskeindustrin/

http://www.farmedanddangerous.org/salmon-farming-problems/

Och snälla: Kom inte med argumentet att odlad lax föder en svältande värld för så ÄR det inte!

Det bästa vi kan göra är att sluta äta odlad lax och pressa våra politiker att förvalta

våra hav på ett hållbart sätt.

Det ska bli spännande att se vilka bilder ni kommer att använda i er reklamkampanj.

Fattiga människor i Chile? Laxungar blodiga av laxodlingsparasiter? Tomma hav?

Eller gulliga norska fiskare i ylletröjor ute på böljan den blå?

Med er reklamkampanj tror jag att ni indirekt kommer att bidra till utfiskningen av våra

hav och förstörelse av den biologiska mångfalden.

Mvh,

John Schütte

Otroligt vilka oinsatta konsumenter det finns då det gäller odlad norsk "fjordlax" . Är det bara tillräckligt billigt så köper man! De flesta borde väl redan känna till avigsidorna.....

5) Hur ska Europas (världens mest utfiskade hav) kunna återhämta sig om det inte finns

småfisk som mat till stor vild fisk längre? Småfisken blir ju mat till laxodlingarna.

Hej John,

Jag vill gärna att du utvecklar närmare vilken pelagiske och andra fiske arter som är utfiskad i Norge??

Mvh

Torstein Fagerhaug

Edited by Havsula

Greenwashing är ju ett sätt att lura folk till ett gott samvete. "Vi vidtar alla tänkbara åtgärder för att värna den marina miljön ..." och liknande lögner. Vissa personer har betalt för att lägga ut dimridåer tydligen.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/hav

"Otroligt vilka oinsatta konsumenter det finns då det gäller odlad norsk "fjordlax" . Är det bara tillräckligt billigt så köper man! De flesta borde väl redan känna till avigsidorna....."

Knappast. Varför skulle de det? För att de läser edge eller är medlemmar i älvräddarna?

Jag kan lova att de som vet att a: laxen man köper i butik är odlad och b: att odlad lax ger miljöproblem är så få att procent är en för stor enhet...

Edited by mipert

Mipert!

Visst, men det verkar som en del har skygglappar och inte vill ändra sina matvanor. Om du läser kommentarerna på Facebook så verkar en del inte bry sig om de negativa sidorna, det är tydligen obekvämt.

Verkar faktiskt som det är lättare att få bort jätteräkorna och pangasius. Jag tror att människor ofta tar in de budskap som som passar med ett bekvämt liv, således finns ofta spärrar mot ändrat beteende om det medför besvär eller kostnader.

F.ö. pågår det motstånd mot utvidgningar av fiskodlingsindustrin. Motståndet finns bl.a. i Skottland och Kanada.

http://www.salmonaresacred.org/

Edited by magnolia
Hmm, det är nog bara jag som gillar denna sidan!!!

man kan ju "love-bomba" också om man vill!

Fast jag menade att man ska trycka på för att få till hållbarheten i fiskindustrin, de går väldigt hårt ut med sin odlade lax och den är ju inte direkt bra ur ett miljö/havs/ekologiskt hållbart perspektiv direkt. Jag såg att de iallafall hade en länk till MSC så att folk kan kolla upp produkterna. Jag tycker nog att det är dax att sluta vara så inihelvete giriga och se till att våra ungar får något över i sina liv, det får fan vara slut på rofferiet.

"Hej John,

Jag vill gärna att du utvecklar närmare vilken pelagiske och andra fiske arter som är utfiskad i Norge??

Mvh

Torstein Fagerhaug"

Så som du skriver har jag aldrig påstått. Problemet är att Norsk laxodlingsindustri hämtar sin fiskmjöl

i hav hela världen över. Till och med från söndertrålade korallrev i thailand.

Sist läste jag att man misstänkte att torsken på den svenska västkusten inte

återhämtade sig trots sänkta kvoter pga det hårda tobisfisket. Ingen torskmat = ingen torsk.

Så som du skriver har jag aldrig påstått. Problemet är att Norsk laxodlingsindustri hämtar sin fiskmjöl

återhämtade sig trots sänkta kvoter pga det hårda tobisfisket. Ingen torskmat = ingen torsk.

Du skrev jo Europa och sist jag kollade kartan så var Norge kvar!! 

Jag vågar nog påstå att det mesta av pelagiska arter som användas till fiskemjöl i Norge kommer från norske fiskebåter.

Så blir jag provocerad av din kommentar "Eller gulliga norska fiskare i ylletröjor ute på böljan den blå", tror inte du har skrivet det om du har varit med en fiskebåt i Barentshavet i januari når det är som djävligast. Kan lova dig det är alt annat en gulligt.

/Torstein

Från fiskeribladetfiskaren.no, på norska!!

29408c.jpg

Ill.foto.

Tilstanden til fiskebestandene i Norskehavet og i Barentshavet er svært god. Faktisk så god at det gir grunn til bekymring.

Fiskerne er i hvertfall bekymret, og enkelte forskere er også bekymret. Andre forskere mener imidlertid at det er liten grunn til bekymring - fiskebestandene er bygget opp til historisk gode nivåer, så hva er det da å bekymre seg over?

Svaret er vel at det er ingen som kan gi gode svar på hva gjør vi nå. Det er riktig at tilstanden er god for torsken, makrellen og en rekke andre fiskebestander vi høster av. Det problematiske er at verken forskere eller forvaltere vet hvordan store bestander virker inn på miljø og økologi i havet.

Hva hvis det skjer brå endringer? Hva hvis silda får en god årgang som tar lodda ned til et minimum igjen? Lodda utgjør halvparten av føden torsken får i seg. Hvis den forsvinner skal torsken kompensere mer enn 4 millioner tonn føde av andre arter. Finnes det slike mengder byttedyr for torsken i havet?

Når vi stiller spørsmålene til havforskerne innrømmer de at svarene de gir er spekulasjoner, mer enn eksakt viten. De gir oss noen svar, men langt fra alle. Det skyldes nok at havforskerne også står i en ny situasjon. Deres råd har til nå dreid seg om å bygge bestander opp og lage forvaltningsplaner for videre vekst. Når naturen overgår modellenes vekstberegninger, kommer forskerne i et dilemma.

Årets torskekvote ble økt med 33 prosent. Havforskerne tilrådde 25 prosent økning. Handlingsregelen som Norge og Russland ble enige om i 2005 tilsier at kvotene ikke skal øke med mer enn 10 prosent fra ett år til neste. En regel innført i år da forskerne trodde at bestanden var i sakte gjenoppbygging. Nå viser det seg at bestanden allerede da var i langt bedre forfatning enn forskerne trodde, noe som sitter langt inne for forskerne å innrømme.

Det er brei enighet om at forvaltning skal bygge på forskning. Det forutsetter imidlertid at forskningen er så bra at den kan gi svar på tilstand og tiltak. Når forskningen henger så mye etter i å beskrive tilstanden, baseres forvaltningen på skjønn. Det er der vi er i dag. Heldigvis i en oppoverbakke for bestandene vi setter høyere kvoter for, men langt fra en god situasjon å være i likevel.

Det må større forskningsinnsats til. Ikke mindre, som vi har opplevd de siste årene. Havforskerne viser til større ”åker” og bedre vekst, på grunn av klimaendringer. Da må forskningsinnsatsen også økes. Slik det er nå settes kvoter på måfå. Vi berikes av god ressurstilgang. Noe av rikdommen må brukes til å hente mer kunnskap.

"Du skrev jo Europa och sist jag kollade kartan så var Norge kvar!! 

Jag vågar nog påstå att det mesta av pelagiska arter som användas till fiskemjöl i Norge kommer från norske fiskebåter.

Så blir jag provocerad av din kommentar "Eller gulliga norska fiskare i ylletröjor ute på böljan den blå", tror inte du har skrivet det om du har varit med en fiskebåt i Barentshavet i januari når det är som djävligast. Kan lova dig det är alt annat en gulligt.

/Torstein"

Jag tror du har missförstått det hela.

Man talar i generella termer om att haven i Europa är de mest utfiskade i världen.

Om du googlar hittar du exempel som detta: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/utfiskningen-varre-an-vantat

Det säger forskare, journalister och miljöorganisationer. Där har du källan. Såvitt jag vet påverkar det som

händer i tex svenska och danska vatten det som händer i Norge eftersom fisken inte stannar vid gränserna.

Sedan finns det ju exempel på både dåligt och bra förvaltat yrkesfiske i Norge också (jag vet sedan länge att fisket i Barents

Hav räknas som hållbart men enligt vissa forskare beror detta på klimatförändringar snarare än briljant norsk

fiskeförvaltning) men det är faktiskt inte detta handlar om.

Det handlar om huvudsakligen om marknadsföring av odlad lax, miljöproblematiken med odlad lax och de

problem foderfiske för med sig.

Jag vet inte vad det skulle ha för betydelse var majoriteten av fiskmjölet kommer ifrån men det är allmänt

känt att Norge importerar fiskmjöl från tex Thailand men även från andra länder. Har du en källa för ditt

påstående så vore det bra.

Angående "Norska gulliga fiskare" så har du missförstått det helt. Du måste se det i sammanhanget:

Jag skriver till en reklambyrå och kritiserar dem för att de troligtvis kommer att framställa norska yrkesfiskare

i en romantisk bild för att få svenskar att köpa mer odlad lax. Förstår du nu?

I övrigt vill jag be dig att hålla dig till ämnet som är laxodling (och marknadsföring) och dess miljöpåverkan.

"Kolla inlägget 22:45 som jag gjorde så har du fakta hur det ligger till i Norge."

Tyvärr är jag inte särskilt bra på Norska. Vad är din poäng? det finns inget inlägg från 22:45.

Vad är dina källor? Är det du tänker skriva relevant i ämnet?

Du måste förstå att avsikten med mitt brev inte är att diskutera norsk fiskeriförvaltning utan

att kritisera norsk laxindustri och dess miljöpåverkan. Försöker du säga att norsk fiskmjölsfiske

inte har någon miljöpåverkan och att allt är frid och fröjd i era vatten?

Tyvärr är jag inte särskilt bra på Norska. Vad är din poäng? det finns inget inlägg från 22:45.

Vad är dina källor? Är det du tänker skriva relevant i ämnet?

Du måste förstå att avsikten med mitt brev inte är att diskutera norsk fiskeriförvaltning utan

att kritisera norsk laxindustri och dess miljöpåverkan. Försöker du säga att norsk fiskmjölsfiske

inte har någon miljöpåverkan och att allt är frid och fröjd i era vatten?

Det jag reagerade på var det du skrev i punkt 5,” Europas (världens mest utfiskade hav)” jag är enig med dig till en vis del, men inte när det gäller fiskeribeståndet utanför den norska kust.

Ingen ide för mig och länka till mina källor när du inte kan läsa norska, men jag har rätt bra koll på hur det ligger till i fiskeri Norge etter 16 år som yrkesfiskare.

Har argumenterat med fiskare från läjjet söder om varberg...

Fick reda på skrämmande saker.... de VILL inte ha tillbaka torsken och således fiskar systematiskt bort den med tobisen till fiskmjöl..

Bara för att de tjänar mer på Skaldjuren per kilo (främst havskräfta och hummer) och torsken utgör ett hot där (duktig predator)

Sen torsken försvann så har populationen av havskräfta ökat markant.. så nu fiskar de i stort sätt bara havskräfta.. (och foderfisk då) (han till och med sa att detta gjordes olagligt och vem skulle kunna kolla det??),

trött blir man...

Det jag reagerade på var det du skrev i punkt 5,” Europas (världens mest utfiskade hav)” jag är enig med dig till en vis del, men inte när det gäller fiskeribeståndet utanför den norska kust.

Ingen ide för mig och länka till mina källor när du inte kan läsa norska, men jag har rätt bra koll på hur det ligger till i fiskeri Norge etter 16 år som yrkesfiskare.

Har du bra koll på vad som händer i fjordarna där man odlar laxen? och hur död all tång är pga olika avfall från odlingen..

det är ju inte så att det gör havet friskare..

Har du bra koll på vad som händer i fjordarna där man odlar laxen? och hur död all tång är pga olika avfall från odlingen..

det är ju inte så att det gör havet friskare..

Har några fjordar vart jag kommer från som det är laxodling i. Fisket är stort sätt det samma som innan men den vild fisken som bara står och äter av fodret som sjunker till botten mår inte bra, luktar illa, köttet blöt som fan. Så den fisken äter jag inte om jag så får betalad för det!!