Jump to content

Hitta ryggraden på en klinga (jo det har diskuterats förr jag vet)

Recommended Posts

Jag tycker jag har böjd snurrat, känt, tittat, men jag kan inte känna att det skulle finnas någon ryggrad?

Finns det klingor som inte har någon ryggrad?

Eller kan man mäta på något sätt, typ hänga en tyngd titta hur mycket den flexar, snurra se om den flexar mer eller mindre?

Gärna lite tips.

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alla spön har en ryggrad. Vissa mer än andra. Vissa nästan omärkbara. 

Om du är tveksam kan du göra som många premiummärken. Montera klingdelarna så den blir så böjd som möjligt, sedan sätter du ringarna på utsidan av bågen. Då kompenserar ringarna och klingan upplevs som rakare. Framförallt en kosmetisk åtgärd, som jag har förstått det. Men om ett $700-spö funkar med den monteringen, så är det nog helt ok...

Jag har svårt att se fördelen med att få ett "rakt" eller "riktat" spö.

Antingen vill jag att det ska böja sig lätt vid drill för hög känslighet och delikat fiske.

Eller så styvar jag upp klingan med ringarna motsatt ovanstående.

Kanske kan man kasta lite längre då...

Men att sätta ringarna så spöt rätar ut sig...ja då missar jag de andra fördelarna och får på köpet ett rakt spö som ändå är böjt när linan matas ut i kastet. Så det borde bli helt och hållet kosmetiskt.

Fast jag har haft fel förr... :wacko:

Jag har ett par spön från 80/90 talet, dom ser ut som riktiga bananer.

Jag har senaste tiden kollat på ett par klingor och inte kunnat sett eller känt någon ryggrad, är det tillverkningsprocessen som blivit bättre idag, eller vad beror det på?

Alla spö och klingor jag har känt "visserligen inte så många" har haft mer eller mindre tydliga ryggrader,,

senaste cts bygget var det mycket lurigt att hitta ryggraden på toppdelen,, var ett fyrdelat spö..

Alla spö och klingor jag har känt "visserligen inte så många" har haft mer eller mindre tydliga ryggrader,,

senaste cts bygget var det mycket lurigt att hitta ryggraden på toppdelen,, var ett fyrdelat spö..

Hur gör du för att få fram ryggraden? jag håller mina böjda mot ett bord och snurrar dom.

Det här med ryggrader är intressant, dels för att det är lite lagom diffust genom att den varierar mellan klingor men också för att t.ex. Sage skiter fullständigt i ryggraden och monterar spöt så att det ska bli så rakt som möjligt. Om du, som många tipsat om, lägger en spödel mot något och "rullar" den i böjt läge så framträder olika "lägen" där spöt tenderar att böja sig lättare resp svårare. Antingen väljer du att justera in alla spödelar i relation till det motstånd klingan erbjuder eller så skiter du i det och endast strävar att få den så rak som möjligt. Hur du än gör kommer det inte vara ett bekymmer om ett år ;)

VH

Staffan

viktigaste tycker jag är att man faktiskt beaktar att det finns ryggar ( där klingan är hårdare) 

lägg alla delar lika i förhållande till varandra.. tänk på holkpåfrestningarna.. jag tok irriterad mig på holkar som vrider sig och spödelar som lossnar under kast.. (har en del med holkpassning med)

men har oxå testat olika klingor med Gunnar Rask Nielsen och sett hur mycket det påverkar.... mer än man tror och vill tro..

my 5 cents

Återigen slår jag ett slag för den naturliga böjningskurvan, eller det stabila viloläget som några kallar det.

Oavsett "ryggradens" placering vill klingan, då den är ihopsatt, böja sig på ett bestämt sätt. Den kurva som då uppstår kan du med viss begränsning påverka genom att ändra de olika klingdelarnas förhållande till varandra. Detta blir extra tydligt på en fyrdelad klinga.

Du som redan monterat rullfästet (vilket inte var helt smart ;)) måste ta hänsyn till rullens placering och vrida spödelarna så att kurvan anpassas efter denna.

Sätt alltså den ihopsatta klinga mot golvlisten, ta tag i toppen och böj den försiktigt. Om du nu roterar klingan märker du att den alltid vill återgå till sin naturliga böjningskurva. Jag monterar alltid ringarna på kurvans insida. Det ger ett spö som är kraftfullt när du skjuter linan, men något mjukare vid mothugg.

Man kan även prova rulla delarna på ett bord, alltså lägga och rulla iväg. Jag skulle inte bygga spöt efter resultatet men det kan ge en bra hint. Rulla, markera uppåt på klingan (och ev även nedåt) och flexa sedan. 'Uppåt' kan mycket väl visa sig vara insidan på sektionens stabila viloläge :)

Jag bygger alltid efter klingans naturliga böjningskurva, eller stabila viloläge som det ofta benämns :)

Håller på att bygga ett spö, switchspö 10,8fot. #7.

Läser diskussionen om klingans ryggrad.

Jag hittade ryggraden och började tejpa på ringarna på den "vilande" sidan. Provkastade och provböjde med lina. Allt såg schysst ut. Klingan var märkbart "djup". På snäppet till för djup, tyckte jag. Spöet var även ganska långsamt i kast. Vilket i sig inte var någon nackdel.

Igår skulle jag sätta ringarna med tråd. Men hade en känsla av att inte riktigt vara nöjd. Så på en helomvändning tejpade jag om ringarna och satte dem på den hårda sidan för att testa.

Nu hände det grejer. Samma sköna spö men mycket rappare. Fortfarande djup böjningskurva, tillräckligt djup för att drilla stor fisk (upp runt 10kgs strecket är det tänkt till). Men inte samma extrema djup som innan.

Som att jämföra en familjebil med en sportbil.

Så nu funderar jag på att slutföra spöet på det här sättet. Var mycket mer min stil på något sätt.

Tänker jag fel nu? :)

Edited by karki

Håller på att bygga ett spö, switchspö 10,8fot. #7.

Läser diskussionen om klingans ryggrad.

Jag hittade ryggraden och började tejpa på ringarna på den "vilande" sidan. Provkastade och provböjde med lina. Allt såg schysst ut. Klingan var märkbart "djup". På snäppet till för djup, tyckte jag. Spöet var även ganska långsamt i kast. Vilket i sig inte var någon nackdel.

Igår skulle jag sätta ringarna med tråd. Men hade en känsla av att inte riktigt vara nöjd. Så på en helomvändning tejpade jag om ringarna och satte dem på den hårda sidan för att testa.

Nu hände det grejer. Samma sköna spö men mycket rappare. Fortfarande djup böjningskurva, tillräckligt djup för att drilla stor fisk (upp runt 10kgs strecket är det tänkt till). Men inte samma extrema djup som innan.

Som att jämföra en familjebil med en sportbil.

Så nu funderar jag på att slutföra spöet på det här sättet. Var mycket mer min stil på något sätt.

Tänker jag fel nu? :)

Nej, det är just det du beskriver som gör att man ska bygga sina spön själv.